A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint a közúti balesetek száma évről-évre növekszik. A tavaszi, nyári időszakhoz képest a téli hónapokban ugyan valamelyest csökken a személysérüléses közúti közlekedési balesetek összesített száma, ám átlagosan így is 1100 baleset történik egy-egy téli hónapban, köztük megközelítőleg 50 halálos kimenetelű. A december és az ünnepi közlekedés sem javít az adatokon. A rohanás, stressz, figyelmetlenség és az ünnepekkel együtt járó evés-ivás és szórakozottság további kihívásokat állít elénk. Könnyen megtörténhet a baleset. Szakértőinkkel most abban próbálunk meg segíteni, hogy az ünnepi időszakban mindenki hazaérjen, és a karácsony senkinek se legyen idén fekete.
Ne hagyjuk az utolsó pillanatra!
„Az ünnep szerves része a feszültség – állítja Zerkovitz Dávid munka-szakpszichológus, közlekedési pszichológus. – A jó időmenedzsmenttel viszont sok probléma elkerülhető. A túlhajszoltság, és hogy mindig mindenhol elérhető vagyok, autóvezetés közben is plusz stresszt jelent. Ha mindenáron szeretnénk kitenni magunkért karácsonykor, ne hagyjunk mindent az utolsó pillanatra. Kezdjük el a készülődést időben, és kb. másfélszer annyi időt számoljunk rá, mint amennyit eredetileg terveztünk.”
Ünnepi közlekedés: télen más, mint nyáron
Ha hajszoltak, stresszesek, ingerlékenyebbek vagyunk, akkor kevésbé figyelünk a vezetésre. „Hiába vagyunk rutinos vezetők, ilyenkor kevésbé figyelünk. Ráadásul többen vagyunk az utakon, kevesebb a parkolóhely, többen kérezkednek be elénk. Gyakrabban kell megegyezni másokkal, több a konfliktuslehetőség, és az időjárás is nehezíti a közlekedést. Hamarabb sötétedik, több a csapadék, nő a fékút. A közérzetünk is más: a kinti hideg ellen befűtjük a kocsit, aztán benn elpilledünk, kevésbé tudunk koncentrálni a melegben. Arról is gyakran megfeledkezünk, hogy az autó is másképp üzemel télen, mint nyáron. Időt kell szánni arra, hogy a jégrétegtől megszabadítsuk, leseperjük róla a havat, ami ugyancsak az időnkből vesz el” – sorolja a közlekedési pszichológus a feszültségforrásokat.
A cikk a következő oldalon folytatódik.