Csendes veszélyforrás

Nem csupán a hagyományos járművek vezetőinek kell felkészülni az elektromos járművek terjedésére. Megoldást kell találni arra is, hogy a gyalogosok észleljék a hangtalanul közeledő villanyautókat. Nemzetközi statisztikák szerint valós részarányuknál negyven százalékkal több gyalogos balesetet okoznak az elektromos járművek, amelyeket az ütközés előtt egy másodperccel hallanak meg a leendő áldozatok. Brit felmérések szerint a kerékpárosok is nagy veszélyben vannak. A sok évtizedes gyakorlat alapján ugyanis nagyon sok biciklista a fülére hagyatkozva helyezkedik máshova egy sávon belül, vagy esetleg egy másik sávba. A legnagyobb veszély az alacsony, óránként húsz kilométernél kisebb sebességnél van. Ekkor a gumik súrlódása és a menetszél is alig hallható.

unnepi kozlekedes gyalogosok
Biztonságosabbá válhat a közlekedés a hanggenerátor miatt; fotó: Unsplash/chuttersnap

Míg több gyártó – például a Nissan – már felszerelte járműveit a közeledő autóra figyelmeztető hangszóróval, a gyártók többsége addig nem lép, amíg a hangkiadás nem lesz kötelező. Az EU-ban egy 2014-ben elfogadott határozat szerint a 2019 júliusa után forgalomba állított elektromos járművek számára teszik kötelezővé a figyelmeztető hang kiadását. A korábban üzembe helyezett kocsikra pedig fokozatosan kell majd hangszórókat szerelni.

A figyelmeztetés megoldása meglehetősen bonyolult, hiszen úgy kell biztonságosabbá tenni a gyalogosok és a kerékpárosok életét, hogy közben ne váljon elviselhetetlenné a zajterhelés. A legújabb elképzelések szerint a hangszórók fehér zajokat – például az esőcsatornán lefolyó víz hangját – sugároznák, s nem szólnának állandóan. Akkor aktiválódnának, amikor a jármű radarjai, vagy kamerái észlelik a gyalogosokat, a kerékpárosokat, illetve az útra tévedő állatokat. A fehér zaj egyik nagy előnye a szakértők szerint az, hogy nagyon könnyű megállapítani milyen irányból érkezik. Ezért a látássérültek is azonnal észlelik, honnan fenyegeti őket a veszély.

vege az ingyenes toltes idoszaknak
Ezek az autók eltérnek a hagyományos motorral hajtott autóktól; fotó: Pixabay

Gyökeres átalakulás előtt

Az elektromos és hagyományos autók közötti békés egymás mellett élése azért is fontos, mert a következő években is folytatódni fog a villanyautók exponenciális ütemű térnyerése. A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) előrejelzése szerint míg 2017-ben világszerte 1,1 millió ilyen autót adtak el, addig ez a szám 2025-re 11 millióra, 2030-ra pedig legalább 30 millióra ugrik. Az igazi áttörés 2030-2040 között várható. Az évtized végére évente 60 millió új elektromos autó talál majd gazdára.

Forrás: Kreszvaltozas.hu

1
2