elektromos auto dizel autok
A júliusi határidő az új EK típusjóváhagyási számmal rendelkező hibrid és tisztán elektromos járműveket érinti; fotó: Pixabay

Imádjuk az elektromos autókat, amelyek egyre nagyobb számban fordulnak elő az utakon. Zajtalan működésük azonban balesetveszélyt jelenthet a gyalogosok és kerékpárosok számára. Az ő védelmükben hozták meg azt a szabályozást, miszerint az új típusjóváhagyási számmal rendelkező elektromos autókat július 1-jétől kizárólag akkor lehet forgalomba hozni, ha hangkibocsátó eszköz, vagyis hanggenerátor is van beléjük építve.

Hanggenerátor 20 km/h-ig

A szabályozás érint tehát minden új EK típusjóváhagyási számmal rendelkező hibrid és elektromos autót. Ezeket az Európai Unió tagállamaiban kizárólag akkor lehet forgalomba hozni, ha van bennük hanggenerátor. A járműveknek 20 km/h-ig fehér zajt kell kibocsátaniuk annak érdekében, hogy a gyalogosok, különösen a gyengén látók és a vakok, valamint a kerékpárosok könnyebben észlelhessék azokat. A rendelet célja, hogy az elektromos járművek biztonságosabb résztvevői legyenek a közlekedésnek, ne kelljen attól tartani, hogy nem halljuk meg a mögöttünk “settenkedő” elektromos járművet

kozlekedes_hanggenerator
Biztonságosabbá válhat a közlekedés a hanggenerátor miatt; fotó: Pixabay

Így vélekedünk mi, magyarok

A magyarok közel kétharmada szívesen váltana elektromos vagy tölthető hibrid autóra egy kedvező ajánlat esetén. Az 500 hazai autóvezető körében készült friss felmérésből kiderült, hogy majdnem minden tizedik válaszadó a költségektől függetlenül is azt tervezi, hogy ilyen típusú gépjárművet vesz a jövőben. A megkérdezetteket jelenleg leginkább a vásárlási ár (40%) és az egy töltéssel megtehető túl rövid távolság (28%) tántorítja el a váltástól. Az önvezető autókkal kapcsolatban már nem ennyire elfogadóak a magyar autósok. A felmérésben résztvevők harmada biztos benne, hogy 15 éven belül elterjednek ezek a járművek. Többségük azonban soha nem gondolkodna el ilyen kocsi vásárlásán.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •