Újabb márka kezdhet városi mikroautó gyártásba. Köszönhető ez annak, hogy a tömegközlekedés lett a koronavírus-járvány egyik nagy vesztese az egész világon. Persze ez nem meglepő, hiszen az emberek nem szívesen akartak olyan járművekkel utazni, amit napi szinten többezer, néhol pedig több millió ember is használ. Éppen ezért az elmúlt időszakban jelentősen megnőtt az igény a közösségi autómegosztó szolgáltatásokra.
Ezt, valamint a változó közlekedési szokásokat kihasználva számos autógyártó kezdett el alternatív lehetőségeken gondolkozni, amivel kiszolgálhatnák az új igényeket. Az egyik ilyenről már mi is beszámoltunk, ez a Citroën havidíjas elektromos városi autója, a Citroen Ami. Most pedig úgy látszik, hogy a Kia is hasonlóban gondolkozik.
A tömegközlekedés a múlt, a járműmegosztás a jövő
Emilio Herrera, a Kia európai divíziójának elnöke szerint az emberek biztonságban szeretnének egyik pontból a másikba jutni, erre az érzésre pedig csak ráerősített a világjárvány. Herrera véleménye, hogy a jövő nem a tömegközlekedésé, hanem az egyéni és közösségi járműmegosztáson alapuló közlekedésé. Az angol Auto Express magazinnak pedig megerősítette, hogy a Kia csapata már javában dolgozik egy városi mikroautó tervezetén. A munkálatok azonban még nagyon gyerekcipőben járnak.
A Kia egyébként már 2010-ben próbálkozott egy mikroautó-koncepcióval, ez volt a Kia POP, amelyet a Párizsi Autóshow-n mutattak be. Akkor abból még nem lett semmi, de az elmúlt 10 évben jelentősen megváltoztak az utazóközönség igényei. Sokkal inkább elterjedtté vált a közösségi autómegosztás, és az egyéb havidíj ellenében használható közösségi elektromos járművek. Mivel a Kia még semmi konkrétat nem tud felmutatni, nézzük meg, hogy nézett ki a dél-koreai cég 2010-es mikroautó koncepciója.
A Kia POP 2010-es látványtervei
Hamarosan egyre több mikroautó kerülhet az utakra
Ezeknél az autóknál természetesen fő szempont, hogy elektromosak legyenek, hiszen az elmúlt években egyre több ország kezdte el kitiltani a hagyományos autókat a nagyvárosokból a környezetszennyezés visszafogása miatt. Mivel ezeket főleg városi, rövidtávú használatra szánják, ezért nem kell, hogy hatalmas hatótávval rendelkezzenek, és lehetnek a megszokottnál is kisebbek, maximum kétülésesek. Végül pedig, tekintve, hogy ezek a kis járművek a tömegközlekedést lennének hivatottak leváltani, használatuk sem kerülhet sokkal többe. Egy bérlet vagy jegy ára lehetne a díja, attól függően, hogy havi- vagy percdíjas konstrukcióban használják őket.
A Kia az egyelőre csak tervezetként élő elektromos mikroautó-modellt, a Citroën Amihoz hasonlóan, elsősorban nem saját tulajdonú megvételre, hanem városi közösségi autózásra, az autómegosztó-szolgáltatások kínálatába szánná. A lízingelt havidíjas konstrukció az Ami esetében 2644 eurós letét kifizetése után mindössze havi 20 euró. Ugyanakkor a városi elektromos roller szolgáltatás mintájára percdíjban 0,26 eurócentért, vagy havi bérlésre 9,90 euróért is használhatjuk a francia törpeautót. A Citroën Ami, és vélhetően egy esetleges Kia mikroautó is természetesen megvásárolható lesz saját használatra is. Ez az Ami esetében “mindössze” 6000 euró, azaz kb. kétmillió forintba kerül. Hasonlóan mikroautó kategóriájába tartozik majd a svájci fejlesztésű Microlino is, amelynek buborékdizájnját a legendás BMW Isetta ihlette.
Forrás: Autoblog.com