3. Nem a Coca-Cola miatt piros a Mikulás kabátja
A Coca-Cola 1931-ben kezdett el népszerű magazinokban hirdetéseket elhelyezni. A céget képviselő reklámügynökség a karácsonyi kampányban egy újszerű kinézetű Télapó-figurát szeretett volna szerepeltetni. Miután többször megpróbáltak rátalálni egy olyan illusztrátorra, aki meg tudja ragadni a Télapó valódi lényegét, végül a michigani származású Haddon Sundblomot választották a feladatra. Sundblom egy 1822-es versből inspirálódva melegszívű, barátságos és pufók emberként rajzolta meg a Coca-Cola Télapót. Nagy lépés volt ez a korábbi reklámokhoz képest, ugyanis ezelőtt mindig csak Télapónak öltözött emberek szerepeltek a reklámokban, nem „maga a Télapó”. 1930-ban például még egy áruházi Télapó egy üveg Coca-Colát iszogatva szerepel az üdítő reklámjában. Az viszont tévhit, hogy a Coca-Cola miatt lenne piros a kabátja: már azelőtt piros kabátban ábrázolták, mielőtt Sundblom megfestette volna őt.
4. A Coca-Cola Télapója eredetileg komoly művészeti értéket képvisel
Az új Coca-Cola Télapó 1931-ben debütált, a reklámok a játékok kiszállítása közben, karácsony éjszakáján a miatta ébren maradó gyerekeket köszöntve, neki szóló leveleket olvasva jelenítik meg a kedves piros ruhás öregurat, aki természetesen mindig Coca-Colával frissíti fel magát munka közben (ha úgy adódik, akkor a megajándékozott családok hűtőjéből kiszolgálva magát). Sundblom a reklámok eredetijét mindig olajfestményként készítette el, majd a képek sokszorosítva óriásplakátokra, naptárokra, poszterekre, bolti reklámtáblákra kerültek. Volt, amikor a képek szereplőiből plüssfigura is készült. Ezek a darabok most komoly gyűjtői relikviáknak számítanak. Az eredeti olajfestmények pedig olyan híres múzeumok kiállításain voltak már láthatók, mint a párizsi Louvre vagy a Royal Ontario múzeum Torontóban. Számos műalkotás otthona a World of Coca-Cola múzeum Atlantában.
5. A Télapó új barátja
1942-ben Télapó segédet kapott „Sprite Boy” személyében. Az ő karakterét Sundblom találta ki, a nevét pedig koboldszerű külsejéről kapta (a sprite koboldot jelent). Érdekesség, hogy a Sprite üdítőt viszont csak az 1960-as években dobta piacra a cég, így a karácsonyi reklámkampányokban jóval előbb szerepelt a név, mint hogy üdítőt kereszteltek volna el róla.
6. Mi történt a legendás Télapó feleségével?
Sundblom több modellt is használt karácsonyi képeihez: a Télapót eleinte nyugdíjas kereskedő barátjáról, Lou Prentiss-ről mintázta, Prentiss halála után pedig saját tükörképét festette le. A reklámokban megjelenő gyerekek a művész szomszédai, a kutya pedig a környékbeli virágboltosé. Az emberek imádták a karácsonyi képeket, és ha egyik évről a másikra változott valami rajtuk, azonnal levelet írtak a Coca-Colának. Az egyik évben például arra hívták fel a cég figyelmét, hogy a képen fordítva viseli a Télapó az övét (valószínűleg ez abban az időszakban történt, amikor Sundblom a tükörben állt modellt saját magának), egy másik évben pedig a legendás Télapó nem viselt karikagyűrűt. A rajongók aggódva kérdezték, mi történt a Télapó feleségével.
7. George Lucas és a karácsonyi karaván
A megvilágított Coca-Cola karácsonyi kamionok először az 1995-ös reklámkampányban, a karácsonyi karavánban szerepeltek. A különleges fényinstallációkat George Lucas Industrial Light and Magic stúdiója készítette. A kamionok több évben is visszatértek, így ez a cég egyik legsikeresebb karácsonyi kampánya lett. Aki a kilencvenes években volt gyerek, annak biztosan örökre a memóriájába égtek a mesebeli kivilágított karaván felvételei, az „Ünnepelj ma velünk” dal és a kamion hátulján a Coca-Colába kortyoló Télapó látványa. A magyar verzióban a soproni Tűztoronnyal, a pécsi dzsámival és a budapesti Lánchíddal látható a karaván.
Mivel a Coca-Cola éppen 100 éve rukkolt elő először karácsonyi reklámjával, így idén különösen nagy hangsúlyt kap a karácsony a vállalat életében. Ezért készül több kampányelemmel is, hogy mindenkit ünnepi hangulatba varázsolhasson. Ilyen például az Oscar-díjas Taika Waititi által rendezett megható kisfilm, a szeretteinkkel töltött idő fontosságára figyelmet felhívó hazai reklámfilm, vagy éppen a limitált szériás fahéjas Coca-Cola Zero is.
Ha pedig nem volt elég a sírásból, nézd meg az idei év legmeghatóbb karácsonyi reklámfilmjeit, zsepiket elő!