Számtalan olyan közlekedési helyzet adódik, amikor a kerékpáros a zebrán – gyakorlatilag kerékpárútként használva – hajt át, illetve, abban a téves feltevésben van, hogy ekként elsőbbsége is van más járművekkel szemben. Gyorsan eláruljuk, hogy ez közlekedési szempontból egyértelműen szabálytalan és igencsak balesetveszélyes. Ugyanis a KRESZ szerint a kerékpár járműnek minősül.
Mikor lesz gyalogos a kerékpárosból?
A zebra kifejezetten a gyalogos részére az úttesten történő átkelésre fenntartott terület. Ebből következik, hogy a kerékpáros akkor válik gyalogossá, amikor biciklijéről leszállva, azt tolja. Ennek eredménye pedig az, hogy a kerékpáros ebben a formában kelhet át a gyalogosátkelőhelyen, azaz a járművét tolnia kell. Ekkor válik jogosulttá arra, hogy gyalogosként elsőbbséget élvezzen az áthaladás során a járművekkel szemben.
Ez persze automatikusan nem jelenti az autósok számára, hogy mindenáron, elsőbbségadás nélkül át kell haladnia a gyalogátkelőhelyen (tízből három autós nem is adja meg), hiszen fokozott óvatossággal kell azt megközelíteni. De egy esetleges baleset során a felelősség kérdésének megítélése akár a kerékpáros terhére is eshet, ha nem jól halad át kerékpárral a zebrán.
A kicsiknek is tanítsuk meg, hogyan kell helyesen átkelni kerékpárral a zebrán!
Sokszor látni, hogy gyermekkel is a fentiek szerinti téves módon használják a szülők a zebrát. A tudatosság, és a megfelelő közlekedési szabályok megtanítása kulcsfontosságú, így a gyermekek saját biztonsága érdekében is javasolt az alapszabályok betartása és megtanítása. Ugyanakkor, ha a gyalogosátkelőhely mellett kerékpársáv húzódik és a kerékpáros ezen közlekedik, értelemszerűen nem kell leszállnia a bicikliről. Ekkor őt is megilletheti – például a kanyarodó járművel szemben – az elsőbbség.
Hogy autósként vajon hogyan lehet elkerülni a balesetet a zebrán, arról ebben a cikkben írtunk bővebben. Sőt, mi is kipróbáltuk, hogy milyen a belvárosban biciklizni, olvasd el erről készült élménybeszámolónkat.
Itt pedig elolvashatod, hogy a gyalogos bőrszíne és neme hogyan befolyásolja az autósok elsőbbségadási szándékát.