budapest kerékpárutjai női autós szemével
Fotó: DMB és BKK/Nyirő Simon
Egy női autós magazin társalapítójaként kicsit furcsán éreztem magam a BKK és a Fővárosi Önkormányzat eseményén, amelyen több újságíróval együtt a belváros kerékpárútjait jártuk be biciklivel. Én, aki az utóbbi másfél évben szinte hetente új autót tesztelek, és aki csak megsimogatja az otthon porosodó kerékpárját, most ismét nyeregbe pattantam. De nem bántam meg! Mert Budapest kerékpárútjai olyan élményt adtak, és olyan érzéseket szabadítottak fel bennem újra, amelyeket rég elfelejtettem.

Budapest kerékpárútjai sokáig vártak rám

A bicikli mindig hű társam volt. Vidéken nőttem fel, ott mindenhova azzal mentem, moziba, strandra, a barátnőimhez. Amikor Pestre költöztem, jött a BKV, a gyaloglás, és néha a szüleim autója. Eszembe sem jutott kerékpárral bemenni a külvárosból a belvárosba…Aztán az egyetemi évek alatt több napos biciklitúrákra jártunk a barátokkal, vidékre. Amikor megszülettek a fiaim, és ők is elkezdtek biciklizni, maradtunk itt, a kerületben. Biciklivel mentünk az oviba, iskolába, a helyi barátokhoz. Néha felpakoltuk a kerékpárokat az autóra, és lementünk a Velencei-tóhoz. De előfordult, hogy Ausztriába is kivittük a bicikliket. Ám a belvárosba továbbra sem merészkedtem be.
Budapest kerékpárútjai nem vonzottak. A kifogásaim között ezek szerepeltek: messze van a munkahelyem, a külső kerületekben nincs bicikliút, megizzadok, nem lehet csinos ruhában tekerni, ellopják a biciklit, félek az autóktól, mi van, ha elkezd esni az eső, stb.

Tippek a városi bringasulitól

Mivel azonban a Drive Me Baby magazinban az autók mellett egyéb mobilitási formákkal, témákkal is foglalkozunk – például a MOL Bubi bringákról is gyakran írunk -, ezért úgy gondoltam, miért ne nézzem meg és próbáljam ki a bicikliutakat. Amelyek egyébként viharos vitákat tudnak kelteni az autósok és kerékpárosok között, különösen most, hogy a járvány idején újabb biciklisávokat alakított ki a főváros. (Az ideiglenes sávok sorsáról épp a napokban döntöttek, ennek eredményéről is szólok majd.)
budapest bicikliutak
Fotó: BKK/Nyirő Simon
Ám, ha valaki a belvárosi biciklizés szempontjából teljesen kezdő, akárcsak én, annak bármelyik kerékpárút veszélyesnek tűnhet. Éppen ezért nagyon megörültem, amikor megtudtam, hogy a közös tekerést Árva János, a Velo Budapest! városi bringasuli vezetője fogja vezetni. Ez a suli olyan, mint egy autós iskola, csak éppen bicikliseknek. A biztonságos városi kerékpározást tanítják meg, olyan tippeket és tanácsokat adnak, amelyek abban segítenek, hogy a forgalmas nagyvárosban is magabiztosan kerekezzünk. Jánostól megtudtam például, hogy:
  • bő szoknyában is lehet biciklizni (össze kell fogni a lábunk között egy hajgumival az anyagot),
  • a zebrán inkább szálljunk le a bicikliről és toljuk át az úton,
  • az álló autók mellett haladva mindig tartsunk egy ajtónyitási távolságot,
  • ha nem akarunk megizzadni, lassan tekerjünk,
  • egyirányú utcában csak akkor menjünk szembe a forgalommal, ha rutinosak vagyunk.

Lapozz, hogy megtudd, hogyan változnak a budapesti bicikliutak!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2