női_vezető
Biztonság, kényelem, luxus - ezt kínálják a vezetéstámogató asszisztensek (Fotó: Pexels)

Ma már annyiféle vezetéstámogató asszisztens kerül az autókba, hogy egy-egy autóteszt során sokszor mi is csak kapkodjuk a fejünket. És a fejlődés megállíthatatlan, az autóipar évről-évre újabbakkal jön elő. Egyes jármű kategóriákban olyan szinten elkényeztetnek minket, hogy szinte el is felejtjük, milyen volt a 2000-es évek eleji kedvenceinket vezetni. Íme, öt vezetéstámogató asszisztens, amit nagyon, de nagyon megkedveltünk az elmúlt években!

1. Fő a biztonság: holttér figyelő vezetéstámogató asszisztens

Különösen városban találjuk rendkívül hasznosnak, de igazából bárhol adódhat olyan forgalmi szituáció, ahol segítségével könnyedén megúszhatunk egy-egy közlekedési balesetet, gázolást. Általában többféle módon figyelmezteti a jármű vezetőjét arra, ha a kocsi holtterében éppen áll vagy mozgásban van valaki. A visszapillantó tükrökön villogó fényjelzéssel, a kormány mögötti kijelzőn különböző felvillanó piktogramokkal, valamint hangjelzéssel is hamar a tudtunkra adja, ha biztonsági szempontból veszélyes szituációban vagyunk.

holttér figyelő
A holttér figyelő (BLIS) kamerával és radarral is segít minket (Fotó: Volvo)

Sokan idegesítőnek tartják, ki is kapcsolják. Pedig például Budapesten az Andrássy úton vagy a Nagykörúton, ahol folyamatosan számítani kell minden irányból felbukkanó biciklisekre, motorosokra, parkoló autókból ki-be szálló emberekre, szaladgáló gyalogosokra és az őket kerülgető többi autósra, nagyon jó szolgálatot tesz! Azt javasoljuk, a visszapillantó tükrök fényjelzését inkább hagyjuk működésben.

2. Nagyon hasznos funkció a beépített navigáció

Nagy fordulópont volt a sofőrök életében, mikor papír alapú térképek helyett GPS készülékekkel lehetett végre eljutni A-pontból B-be. Ma pedig csak előkapjuk az okostelefonunkat és már ütjük is be az úticélt a Wazebe vagy a Google Mapsbe. De mennyivel kényelmesebb és vagányabb, ha mindez az autónkba be is van építve. Főleg, ha még meg is jeleníthetjük a szélvédőn (Head Up Display – GPS).

HUD gps
Ezt a technológiát először a vadászgépeken használták (Fotó: Youtube)

Bár a HUD kijelző nagyon szuper, igazából már azzal is megelégszünk, ha a navigáció egyszerűsített képét kivetíthetjük a fedélzeti komputerre, ahogy azt az új Ford Focusban és a Volvo XC40-ben ki is próbáltuk. Így vezetés közben nem kell oldalra pillantgatni, ami nem csak kényelmes, de biztonságos is!

3. Életeket menthet a vészfék asszisztens

Létjogosultságát magyarázni sem kell. Az emberi reakcióidő hosszát rengeteg tényező befolyásolja. A vészfék asszisztens nem kétségbe vonja a képességünket, hogy időben el tudunk-e kerülni egy ütközést, csupán a megfelelő mértékben támogat minket abban, hogy ne történjen baleset. Attól függően lép működésbe, hogy mekkora mértékű az ütközésveszély. Ha csak figyelmeztetni akar, akkor hang- és fényjelzéssel kommunikál velünk, ha már nagyobb a baj, akkor segít a fékerő növelésében a fékasszisztens aktiválásával. Ha úgy érzékeli, hogy valamit nagyon nem vettünk észre, vagy minket nem vettek észre, akkor automatikusan bekapcsol a fékrendszer és próbálja megállítani a kocsit még az ütközés előtt. Életmentő lehet!

vészfék_reanult
Érzékelőkkel és radarokkal kommunikál a vészfék asszisztens (Fotó: Renault)

4. Szórakoztató biztonság: parkolás szinte csukott szemmel

Van, akinek a parkolás a kisujjában van, másnak azonban örökös rémálma. Akármelyik kategóriába is tartozunk, egy jó parkolási asszisztens támogatását kár lenne visszautasítani. A parkolást segítő megoldásoknak mára se szeri, se száma: tolatóradar, tolató kamera, 360 fokos belső kamera, madártávlati nézet stb-stb. A legtöbb autóban automatikusan működésbe lépnek, amint érzékelik, hogy a vezető parkolni készül. Segítségükkel könnyedén beállhatunk akár első próbálkozásra még a szűknek tűnő helyekre is. Persze a csúcsok csúcsa az „önparkoló” asszisztens, amit legutóbb mi is kipróbáltunk egy Opel Crossland X-ben. Na, ez már tényleg nem csak egyszerűen a biztonságról szól, hanem szórakozás a köbön, igazi WOW élmény. Konkrétan még a parkolóhelyet is megkeresi helyettünk. A kormányzást pedig teljesen átveszi. Akárcsak ebben a videóban!

5. Nincs többé észre nem vett tábla és gyalogos

A beépített tábla és gyalogosfelismerő rendszerrel felszerelt autók nem állnak meg helyettünk se a STOP táblánál, se a zebránál. Viszont a fedélzeti komputerre, vagy a beépített Head Up Display-jel ellátott kocsikban a szélvédőre vetítve segítenek minket abban, hogy egy táblát se hagyhassunk figyelmen kívül. Különösen hasznos funkció, tekintve, hogy egyes útszakaszokon sokszor akár számunkra teljesen logikátlan sebességkorlátozás, forgalmi rend van érvényben. Ismeretlen terepen pedig hatalmas segítség.