Már amikor megérkeztünk az Opel székházának a parkolójába, hogy átvegyük az Opel Crossland X tesztautót, tudtam, hogy az a piros lesz a mienk. Legalábbis nagyon reméltem, mivel imádom a színes autókat. Igaz, nemcsak a pirosat, hanem egy vagány sárga vagy egy vadító zöld is jöhet, de a piros valahogy az egyik kedvencem. Ahogy másoknak is. Erről egyébként korábban pszichológust is megkérdeztünk, hogy miért szeretik olyan sokan a piros kocsikat. Ahogy annak is utánajártunk, milyen autószínhez milyen személyiségtípus tartozik, vagyis hogy mit árul el rólunk a kocsink fényezése. A színpszichológia szerint a vörös autók tulajdonosából kicsattan az életkedv. A piros kocsi tulaja szenvedélyes, energikus, szórakoztató és impulzív. Talán ezért is éreztem magam olyan jól ebben a Opel Crossland X-ben…?
Számít a méret?
A Crossland X az Opel SUV-családjába érkezett a hasonló méretű Mokka X és a nagyobb Grandland X mellé. A tesztautó egy kisebb városi crossovernek nevezhető (szélesség: 4,2 m, hosszúság: 1, 65 m, magasság: 1,6 m), külső méreteiben nagyjából akkora, mint a nyár elején tesztelt Volkswagen T-Cross. Egyedül szélességben kisebb nála kb. 10 centivel.
A kocsi alja 16 centivel van az út felett (hasmagasság), kényelmes a be- és kiszállás. Természetesen az ülés magasságának állításával tovább szabályozhatod, hogy mennyire szeretnél még magasabban ülni. Sokan nem szeretik a SUV-okat, mert azt mondják, egy SUV-ban elvész a vezetés valódi élménye és sportossága. És inkább olyan érzetük támad, mintha kisbuszt vezetnének. Szerintem ennek és annak is megvan a varázsa. A SUV biztonságot ad nekem, benne ülve jól belátom az utat, rálátok a forgalomra. És ez az Opel Crossland X pont ezt az érzetet adja, miközben mégsem egy hatalmas nagy terepjáró, amiben lehet, hogy egy kicsit elveszve érezném magamat.
Opel Crossland X: szép színek
Az általunk vezetett modell az Ultimate felszereltséget kapta. Ezen kívül van még az alacsonyabb felszereltségű Innovation és Enjoy, valamint az autógyár 120 éves évfordulójára kiadott limitált szériás Jubileumi Best. Az Ultimate modell kéttónusú fényezéssel kapható, a tesztautó teteje fekete volt (ez lehet egyébként piros, szürke vagy fehér is), a karosszéria pedig gyönyörű piros színben (hivatalosan Pull Me Over piros) pompázott. A fényezést kérhetjük egyéb színekben is, például Royal kékben, Sovereign ezüstben, Amber narancsban. És természetesen a fekete, fehér és szürke sem maradt ki a palettából.
Nekem kényelmes volt az ülés
Az Opel Crossland X Ultimate felszereltségének része többek között a 17 colos könnyűfém keréktárcsák, a LED fényszórók, a sötétített üvegek, az ergonomikus kialakítású első ülések. Amelyek háttámlája számos pozícióba állítható, a kényelmet a combtámasz is fokozza. Egész jópofára sikerült az ülések huzata, a rombuszmintás bevonat vidámságot csempész az egyébként kissé szürke belsőbe.
Mielőtt elhoztuk volna a kocsit, elolvastam néhány tesztet róla. Többen is panaszkodtak rá, hogy nekik bizony keskeny volt az ülés, nyomta oldalt a combjukat vagy hátul a fenekük szélét. Nekem ezzel nem volt gondom, bár talán ez annak is köszönhető, hogy azokat a cikkeket férfiak írták, akik valószínűleg nagyobbak nálam. Nekem kimondottan kényelmes volt, és a vezetőülésben az sem zavart, hogy nem lehet állítani a biztonsági öv magasságát. Valószínűleg egy nálam jóval termetesebb sofőrnek ez gondot okozna, de ez sem biztos: érdemes előbb próbálni, és csak utána véleményt alkotni.
Opel Crossland X: kipróbáltuk, hogyan parkol be magától
A legnagyobb wow-élményt egyébként a kocsi parkolóasszisztense adta. Igaz, korábban is voltak nálunk olyan autók, amelyekben benne volt ez a funkció, de eddig valahogy nem jutottunk oda, hogy teszteljük. Most azonban végre aktiváltuk a Park&Go csomagba tartozó asszisztenciát. És mit mondjak, fantasztikus!
Először is ki kell választanod, hogy párhuzamosan vagy merőlegesen szeretnél leparkolni, esetleg a parkoló helyzetből kiállni. Aztán az irányjelzővel ki kell választanod, hogy az út melyik oldalát figyelje neked az autó. Ha ez megvan, akkor lassan elindulhatsz, max. 20 km/órával, s közben a kocsi figyeli a szabad helyeket. Amint talál egyet, kicsit túlmegy rajta, majd jelez, hogy kezdj el tolatni. Na, és innen jön a lényeg! Engedd el a kormányt, finoman engedd fel – kézi váltós kocsi esetén – a kuplungot (ezzel tudod szabályozni közben a sebességet), s az autó szépen beparkol magától a kiszemelt helyre. A kormány csak úgy forog jobbra-balra (ne fogd meg!), közben szinte folyamatosan csipog a tolatókamera, de végül sikerül a manőver.
Ezeket is szerettem benne
Hozzá tud szokni az ember jóhoz, ugye? Félek, hogy ezentúl minden autóban a parkolóasszisztenst fogom keresni. Ugyanígy a szívemhez nőtt már a kulcs nélküli indítás és a holttérfigyelő is – szerencsére mindkettő került a tesztautóba. Ahogy a Start/Stop rendszert is egész megkedveltem az utóbbi időben. Mert minek járjon a motor, amíg várakozol a pirosnál vagy állsz a dugóban? Persze ehhez az kell, hogy amint egyesbe rakod (vagy automata váltó estén felengeded a féket), máris beindul a motor. Ennél a kocsinál azonban néha ez nem jött össze, de nem tudtam megfejteni, hogy mit csinálhattam rosszul. Talán, ha hosszabb ideig van nálam az autó, és többet vezetem, rájövök a titokra.
Az Opel Crossland X nagyfelbontású, hétcolos érintőképernyőt kapott, amely Apple CarPlay és Andorid Auto támogatással is felszerelt. A képernyőn lehet beállítani például a navigációt, a médiát, ezen keresztül csatlakoztathatod a különféle digitális eszközöket. A kétoldali klíma azonban nem itt kapott helyet, hanem hagyományos tekerőgombokkal tudod kiválasztani a kívánt hőmérsékletet és a levegő fújásának erősségét.
Mondom, mit tud még az autó
A 120 lóerős tesztautóba került még többek között ülésfűtés az első ülésekbe, ISOFIX csatlakoztatási pontok a hátsókba, osztottan előre dönthető hátsó ülések (így növelhető a csomagtér), szemmagasságú digitális kijelző (HUD: Head Up Display), USB- és 12 voltos csatlakozó, sávelhagyást figyelő rendszer, ráfutásra figyelmeztető funkció. Szóval, elég okos és komfortos kocsi ez, sok olyan funkció került bele, amely segíti és könnyebbé, biztonságosabbá teszi a vezetést. Négy személy is jól elfér benne, akár hosszabb úton is komfortos lehet, bár akkor túl sok csomagot nem tudunk magunkkal vinni. Mindenesetre engem meggyőzött, és nem csak a színével! Méretre, felszereltségre, asszisztenciára nézve is éppen elég lenne nekem ez a kis városi SUV. Persze pirosban. Vagy esetleg narancsban.
Infók az Opel Crossland X tesztautóról
- Motor: dízel, a gazdaságosság és környezetvédelem jegyében egy 17 literes AdBlue tartállyal felszerelve
- Teljesítmény: 120 LE (88 kW)
-
Sebességváltó: 6-fokozatú kézi
-
Végsebesség: 187 km/óra
-
Gyorsulás 100 km/órára: 9,9 mp
-
Gyári vegyes fogyasztás: 4,0 l/100km
-
CO2-kibocsátás: 103 g/km
-
Csomagtér: 410-1255 liter
-
Ajtók száma: 5
-
Szállítható személyek: 5 fő
- Crossland X Ultimate hivatalos ára: 6 170 000 Ft
A modellről bővebb infót itt találsz.