nagycsalados autotamogatas
Törekedjünk a családi kassza teljesítőképességéhez igazodókonstrukciókra!; fotó: Pixabay/mohamed_hassan

Már élesben fut a nagycsaládosok autóvásárlását támogató program. Korábban írtunk arról, hogy mit és hogyan kell és lehet csinálni ahhoz, hogy jól járjon a család. Sokan azt sem igazán tudják például, hogy jogosultak-e rá, és azt sem, hogy mik a feltételek. Azzal is csak kevesen vannak tisztában, hogy jár-e a támogatás, ha a szülő külföldről kapja a családi pótlékot. A nagycsaládos autótámogatás feltételein túl érdemes tisztában lenni azzal is, hogy milyen előnyei, hátrányai vannak annak, ha az önrészt kölcsönből fizetjük meg, vagy a járművet lízingeljük. Most tehát ennek járunk utána. Tudatos vásárlásról ugyanis csak abban az esetben beszélhetünk, ha tisztában vagyunk azzal, hogy jár-e kockázattal a vásárlásunk, ha igen, akkor milyennel.

Nagycsaládos autótámogatás önerő hiányában

Előre bocsátható, hogy a 2,5 millió forintos nagycsaládos autótámogatás olyan nagyságrendű, amelynél már mindenképpen érdemes megfontolni a vásárlást. Önerő hiányában azonban tisztában kell lennünk azzal, hogy egy kölcsön- vagy lízingszerződés milyen kockázattal jár számunkra. Hiszen ezeket a támogatás nem védi ki. Az eladósodás ugyan kisebb értékű lesz, így természetesen a vele járó kockázat is, de meg nem szűnik.

csaladi autovasarlasi tamogatas
Megindult az áradat az autókért, de nem kell rohanni, 2022 év végéig van lehetőség

Ne vállaljuk túl magunkat!

Legfontosabb kérdés, hogy a kiválasztott autó vételárának támogatáson felüli része milyen megterhelést fog jelenteni a családi költségvetésnek. A hitelképességet a pénzintézetek vizsgálják, ez a szélsőséges eladósodottságot kiszűri, de nyilván az aktuális jövedelemmel számol. Gondoljuk át ezért, hogy váratlan – akár átmeneti – nehézségek, így betegség, munkanélküliség, újabb gyermek esetén időszakos jövedelem-kiesés esetén se kerüljünk lehetetlen helyzetbe. A jármű értéke ugyanis egy ingatlanhoz mérten sokkal gyorsabban csökken. Sőt, a legnagyobb mértékben az új járműveké esik azonnal a használatba vételt követően („ahogyan kilép a szalonból”). Márpedig a támogatással érintett járművek ilyenek.

nagycsaládos autó
Vajon mekkora megterhelés lesz a családi költségvetésnek?; fotó: Auto Mart Blog

Lopás- vagy totálkár esetén autó nélkül is maradhat fizetendő részlet!

Ugyancsak mind a kölcsön-, mind a lízingszerződések esetében igaz lesz, hogy lopás vagy totálkár esetén – ha az 3 éven belül következik be – a biztosító a támogatás időarányos részét a Kincstárnak fogja fizetni. Mivel a pénzintézet a jármű új árának kamatokkal és költségekkel növelt összegét nyújtja, előfordulhat, hogy totálkár vagy lopás esetén a biztosító kifizetése után is marad fenn még törlesztésre váró összeg. A biztosító ugyanis csak a jármű aktuális, kárkori értékét téríti. Különösen kockázatos, ha ilyen esemény casco biztosítás nélkül ér bennünket, hiszen ebben az esetben lopás esetén – hacsak a jármű épségben elő nem kerül – a teljes kár a miénk. Idegenhibás baleset bekövetkeztekor ugyan a másik fél felelősségbiztosítója fizeti a jármű kárkori értéke és a roncsérték közötti különbözetet, de biztosan nem azonnal, a jogvitás esetekről nem is beszélve. Saját hibás totálkár esetén casco biztosítás nélkül ugyancsak a miénk a teljes kár.

csaladi autozas

Szavatossági igények érvényesítése lízingbevevőként

Míg kölcsönszerződés esetén a jármű a mi tulajdonunkat fogja képezni azon nyomban, lízingszerződés esetén csak a futamidő végén válunk tulajdonossá. Ennek egy olyan kevéssé hangoztatott következménye is van, hogy abban az esetben, ha a járművel kapcsolatban garanciális vagy szavatossági igényt kell érvényesítenünk, ehhez az esetek egy részében a lízingcégre is szükségünk lehet. Amennyiben a járműnek olyan hibája van, ami kijavítható, ezt a támogatást igénybe vevő vásárló maga intézheti, bár ebben az esetben is a lízingcég képviselőjeként. Súlyosabb hibák esetén, így ha árleszállításra, vagy esetleg a szerződéstől való elállásra lenne szükség, a lízingcégnek kellene eljárnia. Bár első olvasatra ritka holló esetnek tűnhet az ilyen. A támogatás azonban a 2000 km-nél nem többet futott, bemutató autókra is vonatkozik, a km-óra visszatekerésekkel és a bemutató időszakban elszenvedett hibákkal kapcsolatban fel-felbukkanó eseteket ismerve sajnos egyáltalán nem zárható ki, hogy ilyen igényeket kellene majd érvényesítenie az egyszeri vásárlóknak, akik önerő híján ilyen konstrukcióba mennek bele. Másfelől a lízingcégek az eddigi tapasztalatok szerint nem minden esetben együttműködőek, egész egyszerűen nem vállalják az igényérvényesítéssel együtt járó macerát.

kocsikulcs
Lízingnél évek telnek el, míg a kocsi tulajdonosává válunk; fotó: Pexels/Brett Jordan

A nagycsaládos autótámogatás lehet jó üzlet

A hitelintézetek egy része kifejezetten erre a támogatási formára szabott akciókkal készült. Így nem csak maga a támogatás, hanem ezek a kedvezmények is arra csábítják a jogosultakat, hogy éljenek a lehetőséggel. Amennyiben átgondoltan tesszük ezt, úgy valóban jó üzletet lehet kötni. Törekedjünk a családi kassza teljesítőképességéhez igazodó, cascóval biztosított, minél nagyobb önrésszel megkezdett konstrukciókra!

És ha a család belevág a vételbe, már „csak” azt kell eldönteni, milyen autót vegyenek a nagycsaládos autótámogatás segítségével. Egyterűt, szabadidő autót és kisbuszt? Íme, 10 modell, ami szóba jöhet.

Forrás: D.A.S.