Vezetéstámogató- és aktív biztonsági rendszerek, mesterséges intelligencia, önvezetés. Manapság, aki új autót vásárol, konkrétan ezeket keresi az alapfelszereltségben, ha nem találja, akkor pedig jó eséllyel fizet értük. De vajon mennyire tudjuk ezeket helyesen használni? Hiszen nem telik el úgy hét, hogy ne hallanánk egy önvezetésre állított Tesláról, ami balesetet okozott. A Toyota most igyekszik rámutatni annak veszélyeire, mi történik, ha elkalandozik a figyelmünk vagy éppen túlzottan rábízzuk magunkat a technológiára vezetés közben. Tipp: Rémálom! 5 másodpercre teljesen sötét lett a szélvédőjük vezetés közben
Az emberi figyelmet a vezetéstámogató rendszerek sem tudják pótolni
Az újabb autókban megtalálható vezetéstámogató- és aktív biztonsági rendszerek az esetek többségében hozzájárulnak a baleset megelőzésben, illetve csökkentik a már bekövetkezett baleset mértékét. Egy dologra azonban nem képesek, nem pótolhatják a legfontosabb tényezőt: az emberi figyelmet.
Hívnak telefonon. Szeretnék zenét váltani. Miről is szól az a hirdetőbála az út szélén? Csak gyorsan válaszolok erre az üzenetre.
A fent említett szituációk csak példaként szolgálnak arra, hányféle módon tudnak megzavarni minket vezetés közben. Minden ilyen alkalommal átlagosan 4,6 másodpercre vesszük le a tekintetünket az útról, ami 90 km/órás sebességnél annyit jelent, hogy egy focipálya hosszával megegyező távolságot teszünk meg, gyakorlatilag csukott szemmel. Az evés, az ivás, a GPS módosítása vagy éppen a rengeteg információ, amivel az autó infotainment centere szolgál, mind igen gyakori tényezők, amelyek elvonják a figyelmünket.
Több tanulmány is megállapította, hogy azok a vezetők, akiket éppen megzavart valami, négyszer nagyobb valószínűséggel lesznek egy esetleges baleset résztvevői, mint azok, akik a vezetésre összpontosítanak. Akik pedig üzeneteket írnak vezetés közben, tízszer nagyobb eséllyel szenvednek közúti balesetet, mint azok, akik folyamatosan az útra fókuszálnak. Ezt se hagyd ki: Ilyen nincs! A hátsó ülésen mobilozott, miután önvezetésre állította a Teslát
A következő oldalon megtudhatod, miért balesetveszélyesek a modern érintőképernyős műszerfalak.