Pedálozás a keleti blokkban
A szovjet gyártású Gömbi típusú, kerekded formákkal rendelkező szériát az ’50-es évek végén kezdték el piacra dobni. Az amerikai Studebaker Champion lehetett a minta. A ’60-as évektől már nálunk is kapható volt a Zsiguli, a Volga és a Pobjeda pedálos kisautó. A gyerekek álomautó-piacát elsősorban mégis a kerekített formákkal büszkélkedő, rendkívül menőnek számító Moszkvicsok uralták. Az első szériában a kárpitozott ülés, a fém kormány és a lapos elemről működtetett első lámpák jelentették az extrákat.
Aztán az első Gömbik ablakot imitáló kerete helyére idővel plexi került, a valódi kocsik szögletes formái a törpe másolatokon is megjelentek, és alumínium díszcsík is jutott az oldalukra. Később, a műanyag elterjedésével nemcsak a lökhárító, de a műbőr ülések is plasztikból készültek, sőt dudát is használhattak a legkisebb sofőrök, és a műszerfal is új külsőt kapott a ’70-es években.
Gyűjtők is keresik a pedálos kisautókat
Nem ritkák az olyan korabeli fényképek, amelyeken a gyerekek kreszparkokban gyakorolják a közlekedés szabályait, vagy a játszótereken nyüzsögnek a színes kisautókban.
Az 1994-ig gyártott kisméretű járművek ma is nosztalgiázásra késztetik a mára érett férfivá és nővé lett egykori kisautó tulajdonosokat. Akadnak köztük olyanok, akik méregdrágán is képesek „természetesen a gyerekeik élményszerzését támogatva” beszerezni a pedálos kisautóegy-egy példányát. A lelkes gyűjtők és restaurátorok pedig fórumokon, árveréseken, ócskapiacokon és börzéken kutatják fel a felújítandó példányokat, illetve alkatrészeket. A működőképes darabok gazdái számára még versenyeket is szerveznek.
És azt tudtad, hogy az Aston Martin is készít kisautót? A DB5 Junior az eredeti pontos mása, mérete annak kétharmada, vagyis az angol gyártó egyértelműen nem csak gyerekeknek szánja. A 3 méter hosszú és 1,1 méter széles autó utastérben kényelmesen elfér egymás mellett egy felnőtt és egy gyerek is. Nézd meg a képeket a kisautóról cikkünkben, amiben az árát is eláruljuk.
Fotók: Fortepan