Az autóknak ma már annyiféle változata van és erre annyi elnevezést használnak a gyártók, hogy ember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, melyik pontosan mit takar. Sokszor még a saját autónkat se tudjuk biztosra belőni. Hogy ez többé ne fordulhasson elő, összeszedtük a legnépszerűbb kategóriákat. Nézzük, melyik autó kivitel mit jelent!
Csapott hátú
Más néven hatchback autó kivitel. Merev tetős és fix a B oszlop. A legnépszerűbb kategória a személyautók között. Csomagtartója kisebb a sedanénál és persze a kombi autóénál is. A hátsó ülések általában lehajthatóak, ezzel növelhető a csomagtér. Az ajtók száma 2 vagy 4 + a csomagtartó, azaz 3 vagy 5 ajtósnak hívjuk ezt a típust.
Kombi
Eredetileg a majdnem függőleges csomagtér fedelű autók tartoztak ide, amelyek ugyanazon típus más kiviteleivel szemben nagyobb csomagteret jelentettek. Mivel hátrafelé hosszabbak hagyományos társaiknál, ezért van egy fix oldalsó szélvédő is a csomagtérnél. Megjelentek azonban a sportkombik is, amelyek lassan kisebb csomagtartóval rendelkeznek, mint az adott típus hagyományos változatai.
Sedan, vagy lépcsős hátú
Merev tető, fix B oszlop, három részre tagolt autó. A csomagtartót a C oszlop mögött találjuk. Klasszikus zárt személyautó. Nincs egybeépítve a hátsó szélvédő a csomagtartóval, vagyis nem nyílik vele együtt, mint a csapott hátú vagy a kombi autónál. Ajtók száma 4.
Limuzin, a hosszított autó kivitel
Eredetileg a hosszított, elnyújtott autókat jelentette, ahol a vezető- és utasfülkét egy ablak választotta el egymástól. Manapság viszont sokszor használják a sedan típusra is. A limuzin kialakítás lényege ma a három, egymástól elkülönített blokk megléte az autóban: motortér + utastér (beleértve a vezető és anyósülést is) + csomagtartó.
Liftback
A csapott hátú és a sedan közti átmenet valahol. Együtt nyílik a hátsó szélvédő a csomagtartóval, egyébként nagyon hasonlít a sedanra. Akár 5 ajtós sedan is lehetne.
Kupé
Eredetileg a 2 ajtós + csomagtartós csapott hátuljú, sportos kialakítású autókat jelentette. Fő jellemzője, hogy nincs fix B oszlopa, a csomagtartó meg nagyon kicsi. A Mercedes azonban 2004-ben piacra dobta az első négyajtós kupét, a CLS-t. Egyre több márka követte a Merci példáját. Ilyen négyajtós például a VW Passat CC vagy a Porsche Panamera is.
Kabrió – az egyik legegyértelműbb autó kivitel
Ez talán az egyik legkönnyebben felismerhető kivitel: fő jegye a csomagtartóba hajtható flexibilis vagy merev, de egymáson eltolható lemezek alkotta tető. Hátsó ülései, akárcsak a klasszikus háromajtós kupéknak, nem igazán kényelmesek.
Roadster, a ritka autó kivitel
Kétüléses, általában hátsó motoros sportkocsi lenyitható tetővel. Igazi roadsterből keveset látni az utakon, a kategória egyre inkább egybeolvad a kupéval.
Pick up
LKöztes kivitel a teher- és személyautó között. Két fő részből áll: utasfülke és egy nyitott vagy zárt rakodótér. Általában csak egy üléssorral rendelkezik, ahol 3 személy utazhat, de létezik két üléssoros változat is.
SUV, azaz városi terepjáró
Az autó kivitel elnevezése a Sport Utility Vehicle angol szóösszetételből jön. Olyan, mintha keresztezték volna a pick-upot a kombival. Magas padlószint, városba és elvileg terepre is alkalmas használat, utastérrel egybeolvadó csomagtér (úgy, mint a kombinál) jellemezi. Inkább azért városi és országúti autó a SUV, mint terepkocsi.
Crossover
Nagyon hasonlít a SUV-ra, csak kicsit alacsonyabb. Jellegzetes változata, amikor egy-egy márka egy meglévő modelljét emeli meg kissé és „terepjárósítja”. Azaz nem fejleszt teljesen új modellt. Egyébként sok gyártó SUV-Crossoverként is hirdeti autóit.
A családi autó kivitel, az egyterű (MPV)
Magasított kivitelű autó, amiben simán elfér 3 üléssor. A hátsó ajtó lehet tolóajtó is. Ebben a kocsiban általában mindenki magasan ül, magas a belmagassága is és variálható belsőtér jellemzi. Ebben a cikkünkben pedig összegűjtöttünk 10 nagycsaládos autót, amelyekre igénylhető az állami támogatás.
Ezek tehát a leszűkített kategóriák. De nemcsak mi, hanem a gyártók is szeretik keverni a kategóriákat, és olyan hangzatos kifejezésekkel eladni a kocsikat, mint például a kombi kupé. Szóval ne lepődjünk meg, ha egy hirdetésben olykor már mi sem tudjuk, mit látunk.