Hódítanak az elektromos személygépkocsik

Az újautó-eladási statisztikák félreérthetetlenül jelzik, hogy az európai fogyasztók egyre nagyobb számban szavaznak bizalmat az elektromos mobilitásnak. Az európai autógyártók szövetsége, az ACEA által közzétett adatok szerint 2019-ben több mint másfélszeresére (+52,9%) nőttek a hálózatról tölthető személygépkocsik eladásai. Az emissziómentes közlekedésre tartósan alkalmas autók immár az eladások 3 százalékát teszik ki. Ugyanezzel a fokozódó érdeklődéssel találkozott a Peugeot is, amikor a márka első tisztán elektromos járművére, az e-208-ra két és félszer annyi előrendelést adtak le tavaly ősszel, mint amivel a gyártástervezésnél kalkuláltak.

Peugeot-e-208
Akár 340 kilométert is mehetünk egy feltöltéssel az új e208-al (Fotó: Peugeot)

Egy kis GTi történelem: út az e-208 GTi felé

Habár az esetleges e-208 GTi-nek jelenleg a sorsa sem ismert, nem hogy a műszaki paraméterei, az biztos, hogy a Peugeot döntéshozói csak akkor adnak zöld jelzést a projektnek, ha a tervezett autó képes felnőni azokhoz az igen magas elvárásokhoz, amelyeket elődei támasztottak.

Ezt a bizonyos lécet az 1984-es Peugeot 205 GTi helyezte magasra, amikor a tradicionális sportautók örök érvényű receptjét ültette át egy sorozatgyártású, nagy használati értékű modellbe. A minimális tömeg, a közvetlen kormányzás, a feszes, mégsem kényelmetlen futómű és a fordulatszám-kedvelő motor felszabadult örömautózást tett lehetővé.

1993 Peugeot 205 1.9 GTI
1993-as Peugeot 205 GTI; fotó: Wikimedia

Az 1987-től gyártott Peugeot 309 GTi a 205-ös nyújtott padlólemezére épült. Ez egyenletesebb tömegelosztással, valamint nyugodtabb, kiszámíthatóbb irányíthatósággal ruházta fel. A családba jóval később, 1996-ban érkezett meg a Peugeot 106 GTi. A nagy elődhöz hasonlóan hajlamos volt a túlkormányzottságra, és pontosan ez tette korának egyik legélvezetesebben vezethető autójává – nem csak a saját méretosztályában.

Az 1997-es Peugeot 306 GTI a gyár motorsport-részlege által fejlesztett, akkoriban szenzációszámba menő, hatfokozatú kézi sebességváltóval, lelkesen pörgő motorral és a minimumon tartott tömeggel ejtett bámulatba sokakat.

A 206 GTi esetében új receptet alkalmazott a Peugeot. A motor teljesítményét 2003-ban 180 lóerőre emelték, a spártai felszereltséget javították, a futómű komfortosabb lett. A GTi ezzel elindult a gran turismók irányába vezető úton, amiről a turbómotoros Peugeot 207 GTi (2007) után gyorsan visszatalált eredeti küldetéséhez. Az első generációs Peugeot 208 GTi (2013) másfél mázsával könnyebb volt közvetlen elődjénél, így dinamikusan és készségesen kanyarodott. Ráadásul kifinomultabb és elegánsabb volt az embléma bármely korábbi viselőjénél.

peugeot-208-gti-edition
Peugeot 208 GTi

Független tesztelők szerint az elmúlt három és fél évtized során ez a legutóbbi kiadás állt a legközelebb ahhoz a szellemiséghez, amit az eredeti 205 GTi képviselt. Minden feltétel adott tehát ahhoz, hogy az (egyelőre csak reményként létező) e-208 GTi is hű maradjon a nagy elődhöz, új értékekkel egészítve ki annak eszköztárát.

Illusztrációk: Peugeot

1
2