koronavírus omikron tünetei long covid delta tünetek tünetei
(Fotó: user18526052/Freepik)

“Az elsők között regisztrált variánsokhoz képest negyvenszer-hatvanszor fertőzőképesebb a delta plusz variáns, ami sokkal könnyebben jut be a sejtekbe” – mondta Késmárky András háziorvos az RTL Klub híradójában. A mutánsnak a tünetei is erősebbek és már a megjelenésük előtt is fertőz, aki elkapta. Ez is érdekelhet: Kiderült, hogy a nők előbb oltatják be magukat Covid ellen, mint a férfiak

Müller Cecília országos tisztifőorvos a héten számolt be a delta plusz variáns hazai jelenlétről. Elmondta, hogy a vírusnak egy rendkívül gyorsan fertőző formájáról van szó, ami már a tünetek megjelenése előtt két nappal is fertőz. Kitért arra is, hogy akik egy háztartásban élnek  rendkívül magas kockázatnak vannak kitéve, ha valaki közülük elkapja a vírust.

Késmárky András háziorvos az RTL Klub híradójában azt is elmondta, hogy a vírus „eddig félkapun keresztül jutott a sejtbe, ezzel a variánssal viszont teljesen kinyitja azt”.  A fertőzés tünetei ráadásul erősebbek lehetnek: magasabb láz tapasztalható, jellemzőbbek a gyomor-bélrendszeri panaszok, például a hányás vagy a hasmenés.

Az oltás a delta plusz variáns ellen is hatásos

A szakemberek továbbra is az oltás felvételére kérnek mindenkit. A meglévő oltóanyagok a delta plusz variánssal szemben is hatásosak. “A különböző mutánsok létrejötte miatt nagyon fontos, hogy minél többen oltassák be magukat” – mondta Jakab Ferenc virológus.

A kormány döntése értelmében hétfőn oltási akcióhét indul. November 22. és november 28. között a kórházi oltópontokon reggel hét és este hét óra között bárki felveheti a koronavírus elleni védőoltást. A vakcina 101 helyszínen vehető fel előzetes időpont foglalás nélkül.

Magyarországon jelenleg a koronavírus világjárvány negyedik hulláma tombol, az adatok napról napra romlanak, egyre több a fertőzött és az elhunyt beteg. Tegnap óta újra kötelező itthon a maszk zárt térben, hogy pontosan hol és milyen szabályok vannak, arról itt írtunk részletesen.

A környező országokban is szigorodnak a szabályok. Ausztria kötelezővé teszi az oltást, hétfőtől pedig a legszigorúbb járványügyi korlátozások lépnek életbe először 10 napra, de várhatóan meghosszabbítják 20 napra az intézkedéseket. Ennek értelmében bezárnak a vendéglátóhelyek és a szolgáltatásokat sem lehet igénybe venni. Szintén zárva kell tartaniuk a nem szükségleti cikkeket áruló üzleteknek, az iskolák pedig átállnak az online oktatásra. Nem lesznek kulturális események, a lakosság pedig csak meghatározott okokból hagyhatja el a lakását.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek: