Gyűlik a tapasztalat az elektromos autók üzemeltetésével kapcsolatban. Kiismerve az elektromos hajtáslánc sajátosságait, reálisan lehet dönteni használatról, vásárlásról. Ebben pedig elsősorban a járművek hatótávolsága és tölthetősége az alapvető kérdés. Érdemes tudni, hogy a gyártók által megadott hatótávértékeket az autók ideális körülmények között tudják teljesíteni. Tehát ami közel áll a laboratóriumi 21 celsius fokhoz. Melegebb időben, 30 celsius felett az intenzívebb légkondicionáló használat miatt az energiafogyasztás már 50 százalékkal megnő, és ennek megfelelően csökken az egy töltéssel elérhető hatótávolság. Ha valakit ez sokkol, akkor nem fogja örömmel olvasni, hogy a hideg sokkal rosszabb – a téli hatótávolság drasztikusan lecsökkenhet.
Miért kevesebb a téli hatótávolság?
Mikor a hőmérő higanyszála nulla fok alá süllyed az elektromos autók energiafelhasználása megkétszereződik. Mínusz öt fok esetén pedig két és félszeres az energiaigény a standard 21 fokon tapasztalthoz képest. A hideg időszak nem csak a fűtés miatt terheli jobban az elektromos autó akkuit, hanem a későbbi napfelkelte és a korábbi sötétedés miatt bekapcsolt lámpák okán is. A megfigyelt felhasználók 90 százaléka hajnali 4 és délután 6 óra között használta a járművét. A napközbeni időszakban a legterheltebb a reggel hat és dél közötti napszak.
A fent említett téli hatótávolság csökkenést nem csak a fűtés és világítás energiaigénye okozza. A Kreszváltozás.hu-n található teljes cikkből mindent megtudhatsz az „elektromos autózás télen” témakörben. Azt is, hogy a hideg hogyan változtatja meg a töltési jellemzőket.