Más arcát mutatja a város bicikliről

Kis túránk a Nyugati-térről indult a Nagykörúton, majd az Oktogontól az Andrássy-út, Deák Ferenc tér, Dohány utca, Blaha Lujza tér, József-körút, Baross utca, Kálvin-tér, Kecskeméti utca, Egyetem-tér, Petőfi Sándor utca, Ferenciek-tere felé haladtunk. Meglepően gyorsan bejártuk ezt az 5-6 km hosszú útvonalat. Jó érzés volt elszáguldani az álló kocsik mellett, lehagyni a gyalogosokat, szabadon arra menni, amerre szeretnék (persze betartva a KRESZ-t). A Dohány utca például szinte teljesen üres volt, ami a most indult forgalomcsillapítási projekteknek köszönhető.

budapest kerékpárútjai
Fotó: BKK/Nyirő Simon

Ezen a délelőttön azonban fontos dolog történt: Budapest kerékpárútjai által olyan szemszögből tapasztalhattam meg a várost, amilyenből eddig még nem sikerült! Nem suhantam el a szépségei előtt, mint autóval, viszont nagyobb távot bejártam ugyanannyi idő alatt, mintha gyalogoltam volna. Mindeközben szabadnak éreztem magam, sütötte az arcomat a nap, és sportoltam…na jó, azért ez nem volt nagy izommunka, de mégsem egy autóban ücsörögtem. És ami nagyon fontos: azt hittem, sokkal rosszabb lesz az autók mellett tekerni. Ám egyáltalán nem éreztem félelmetesnek a forgalmat – persze azért résen kell lenni, nem lehet „eszetlenül” tekerni. És az is hasznos lehet, ha előre tudjuk, hogy merre akarunk menni, ha jól ismerjük az útvonalakat, úgy sokkal magabiztosabbnak érezhetjük magunkat.

Egyébként szerintem jó lenne, ha minden autós kipróbálná, hogy milyen kerékpárosként közlekedni Budapesten. Valószínűleg másként vélekedne utána, és jobban figyelne rájuk…De ez fordítva is igaz. A bicikliseknek is érdemes lenne néha autót vezetniük a nagy forgalomban, miközben mellettük tekernek el a bringások.

És hogy a tesztnap fényében ezentúl bicikliznék-e Budapesten? Ha a belvárosban laknék, és ott is dolgoznék, akkor biztosan. De mivel külső kerületben élek, ezért nem tudom beválllani. Nekem marad továbbra is az autó, a BKK járatai és a gyaloglás.

Így változnak Budapest kerékpárútjai

És akkor most nézzük, hogyan változnak az ideiglenesen kialakított kerékpárútvonalak! Kompromisszumos megoldás született. A cél ugyanis az, hogy az autóval közlekedőknek könnyebb legyen a haladás, ugyanakkor a lehető legtöbb helyen megmaradjanak a kerékpársávok, amelyeket a nemrég végzett felmérés szerint megszerettek a bringások.
budapesti bicikliutak kerékpárral budapesten
Ennek tükrében a Nagykörúton a Petőfi híd és a Dohány utca között a parkolósáv helyére kerül a kerékpársáv, újra 2×2 sávon lehet majd a körút ezen szakaszán autóval közlekedni. A legszűkebb szakaszokon (pl. villamosmegálló közelében) a kerékpársáv a járdákon halad. A Nyugati pályaudvar és a Dohány utca között megmarad a jelenlegi forgalmi rend, de a lámpaprogram újrahangolása itt is a gördülékenyebb gépjárműforgalmat segíti majd.
Az Üllői úti kerékpársáv helyére a metrópótló buszoknak van szüksége, ezért itt az M3-as középső szakaszán induló pótláskor megszűnik a bringasáv. A többi új kerékpársáv a Bartók Béla úton, a Tétényi úton, a Villányi úton és a Baross utcában megmarad.
Ráadásként pedig szeptembertől – egy három hónapos tesztidőszakra – hétvégenként díjmentesen lehet kerékpárt szállítani a BKK minden arra alkalmas vonalán. Ez azt jelenti, hogy a kerékpárosoknak csak saját utazásukhoz szükséges jeggyel, bérlettel kell rendelkezniük, a biciklinek nem kell külön jegyet vagy bérletet váltaniuk.
nagykörút nyugati blaha
Forrás: Bkk.hu
nagykörút blaha petőfi híd
Forrás: Bkk.hu
1
2