Az autógyártók a piaci igényeknek megfelelően egyre több modellbe építenek be érintőképernyőt, melyek által számos intelligens és hagyományos technikai megoldás működtethető. Az autós érintőképernyők elterjedése immár nem csak a prémium, hanem a széles tömegek által elérhető márkáknál is megfigyelhető. A Tesla modelljeit már el sem tudjuk képzelni a központi szerepet betöltő autós értintőképernyő nélkül. Éppen ezért keltett feltűnést egy másodfokú, azóta jogerőre emelkedett bírósági ítélet Németországban. Az eredeti bejegyzést a Baleset-megelőzés Facebook oldalán találod.
Balesetet okozott a érintőképernyő babrálása
A történet lényege, hogy egy Tesla Model 3 típusú személygépkocsi sofőrje menet közben kívánta az érintőképernyőn beállítani az ablaktörlő működését, és eközben közúti balesetet okozott. Az ügyben eljáró Karlsruhe Legfelsőbb Állami Bíróság azt állapította meg, hogy az érintőképernyő, valamint a mobiltelefon vezetés közbeni használata jogilag „egy kalap alá” esik. A bírák szerint a német KRESZ (StVO) 23.cikkének 1/a bekezdése nem tesz különbséget a gépkocsiba fixen beépített elektronikus eszközök, valamint a mobil készülékek használata között. Eszerint a mobiltelefonra és a gépkocsiba beépített érintőképernyőre vonatkozó szabályozások megegyeznek.
A hatályos előírások szerint kizárólag fixen beépített, vagy tartóba helyezett eszközt lehet a gépkocsiban használni, kézben tartottat nem. Az érintőképernyővel kapcsolatban az StVO hivatkozott joghelye azt is meghatározza, hogy „aki személygépkocsiba beépített érintőképernyőt vezetés közben akarja használni, csak egy rövid pillantást vethet a készülékre, igazodva mindenkori út-, látási- és forgalmi viszonyokhoz, és a tekintetet azonnal a forgalmi helyzetre kell irányítani, amint az szükséges, vagy szükségessé válhat.” Tehát: egy gyors pillantás még rendben van, minden más tilos!
Infotainment: Digitális kontra mechanikus
Az érintőképernyő használatának legnagyobb problémáját a járművezető figyelmének elvonása jelenti. A konkrét esetben az ablaktörlő elektronikus működtetése tartott a kelleténél sokkal tovább az érintőképernyőn való koppintásoknak köszönhetően. Ezt az egyszerű funkciót a Teslában meglehetősen hosszadalmas előhívni. Először egy almenübe kell belépi, majd ott öt beállítási lehetőségből kell kiválasztani a megfelelőt. Na, már most, velünk számtalanszor fordul elő, hogy az okostelefonon félrenyomunk valamit, ennek az esélye egy mozgó autó esetében pedig hatványozódik. Az előzőekre tekintettel a bíróság jogellenesnek minősítette a sofőr vezetés közbeni érintőképernyő használatát, ezért 200 eurós bírsággal sújtotta és egy hónapra eltiltotta a járművezetéstől.
A német autóklub (ADAC) szakértői is megszólaltak az ügy kapcsán, hangoztatva, hogy az olyan „gyakran használt, és a vezetés szempontjából releváns” funkcióknak, mint például a fűtés, szellőzés, irányjelző, ablaktörlők, fényszórók stb. egyszerűen működtethetőnek kell lenniük, ami a lehető legrövidebb ideig vonja el a vezető figyelmét. Ez egyben azt is jelenti, hogy az említett funkcióknak nem lenne szabad az érintőképernyős almenük közé tartozniuk. Véleményük szerint meg kellene tartani a gyorsabb és egyszerűbb mechanikus kapcsolás lehetőségét.
Ezt felismerve, és a fogyasztói visszajelzésekre reagálva, például a Honda kivette az érintőképernyős menürendszerből a klíma vezérlését, és az új Civic modelleknél ismét fizikia gombokkal lehet ezt állítani.