Van, ahol már büntetést von maga után a volán mögötti étkezés
Természetesen nem ez az egy eset vezetett a német KRESZ (StVO) megfelelő módosításához, hanem sokkal inkább egy másik, immár hatósági kezdeményezés. A sebességtúllépések során készített képfelvételek központi feldolgozó helyén (németül: Bußgeldstelle) ugyanis azt észlelték, hogy a gyorshajtó sofőrökön belül nem csekély azoknak a száma, akiknek a kezében vezetés közben hamburger, szendvics, pizza szelet, vagy más ennivaló van. És az ételt ráadásul nem csak a kezükben tartják, hanem étkeznek is. A jelenség olyan méreteket öltött, hogy a nyilvánvaló veszélyek miatt a hatósági szakemberek kezdeményezéssel éltek a szövetségi kormány felé. Azt javasolták, hogy a vezetés közbeni étkezés legyen nevesített, önálló közlekedési szabályszegés. A szövetségi kormány el is fogadta a törvényjavaslatot. Ennek értelmében tavaly április 01-től 15 eurós bírsággal fenyegetik azokat a sofőröket, akik vezetés közben étkeznek. Ha leállításos ellenőrzés során érik őket tetten, és a sofőr elismeri a szabályszegést, akkor a bírság összege 10 euróra csökken. Ez az összeg természetesen jelzésértékű, hiszen a 10-15 euró megfizetése senkinek az életét nem befolyásolja, s nem csökkenti le a család életszínvonalát. Mégis a szabályozás létének fontos közlekedésbiztonsági üzenete van, amit a német autósok többsége elfogad és magáénak vall. A külföldi turistákról, valamint a tranzit forgalomban résztvevőkről ugyanakkor ez már kisebb arányban mondható el.
Mi van azzal, aki iszik?
És ami még érdekes: a tilalom és a pénzbüntetés kizárólag a vezetés közben étkezőkre terjed ki. Aki italt fogyaszt, arra nem. A vezetés közbeni italfogyasztás tehát továbbra is legális cselekedet maradt. Éppen ezért a DVR azt ajánlja, hogy aki megéhezik, vagy hosszabb útra megy, szendvics helyett inkább magas kalóriatartalmú italt tartson magánál. De a legbiztosabb megoldás: a sofőr álljon meg egy parkolóban, ott fogyassza el a szendvicsét. Csak ezt követően induljon tovább, amikor figyelmét teljes egészében ismét az útra, a közúti forgalomra tudja fordítani. A parkolóhelyen történő megálláskor nem csak az étkezés történik biztonságos keretek között, hanem eközben a sofőr is pihen, kikapcsolódik, ami legalább olyan fontos közlekedésbiztonsági tényező. Mert a jó sofőr egyik tulajdonsága, hogy csökkenti azokat a rizikó tényezőket, melyek vezetés közben előfordulhatnak. Mindenkor!
A cikk a következő oldalon folytatódik.