Azt persze mindenki tudja, hogy sem alkohol, sem drog hatása alatt nem szabad a volán mögé ülni, azzal azonban kevesebben vannak tisztában, hogy a drogos sofőrből mit vált ki vezetés közben a szer. Viccesen mondhatnánk úgy is: olyan lesz, mint a kupec lova, amikor nekiszaladt a falnak. „Nem vak az kérem, hanem bátor!”
A drogos sofőr agresszívé válhat, a sávtartás is gond lehet
A drog hatása alatt lévő járművezető vakmerővé, agresszívvé, tehát veszélyessé válhat. Sőt, bizonyos szerek a közúti közlekedés más résztvevőit akár „célponttá” is teheti számára. Az alkoholhoz hasonlóan a kábítószerfogyasztás károsan hat a veszélyérzékelő és -elhárító képességre, a változó forgalmi szituációk megfelelő kezelésére, és ezek a korlátok a kognitív és a motorikus funkciók működésében egyaránt jelentkeznek. A tudatmódosító szerek ráadásul már kis mennyiségben is azonnali változásokat idéznek elő: megváltozik a járművezető viselkedése, értékítélete, egyensúlyi zavarok léphetnek fel, de a reakcióidő is meghosszabbodhat. Nagyobb mennyiségben, illetve nagyobb koncentrációban történő kábítószer fogyasztás esetén a motorikus képességek teljesen összeomolhatnak. Így a drogos sofőr számára már az egyenes vonalú haladás, a sávtartás is komoly gondot okoz, míg az előzések, kanyarodások végrehajtása, és különösen a váratlanul fellépő veszélyhelyzetek kezelése gyakran megoldhatatlan feladatot jelent.
Mi a helyzet a nyugtatókkal?
Számos nyugtató szedése is rossz hatással van a járművezetési képességre. Nemcsak azért, mert bódult állapotot idézhetnek elő, hanem azért is, mert a nyugtatók mérséklik az éberségi szintet és túlzott nyugalmat okoznak, ezzel pedig erősen korlátozzák a helyzetértékelést és rontják a reakcióidőt.
A törvény szigorú, a büntetés súlyos
A kábítószer és az alkohol hatása alatti járművezetés a közutak egyik fő gyilkos faktorának számít kontinensünkön. Ezért a TISPOL (European Traffic Police Network) évente két olyan, egy-egy hetes európai szintű ellenőrzést szervez, ami kifejezetten az alkohol és kábítószer hatása alatt lévő járművezetők kiszűrésére irányul. (Szeptember 16. és 22. között hazánkban a TISPOL éves ellenőrzési terve alapján a menet közbeni mobiltelefon-használatot ellenőrzik.) De nemcsak az ellenőrzést érdemes komolyan venni, hanem ajánlatos elgondolkodni a következményeken is. A bódult állapotban történő járművezetés ugyanis bűncselekménynek minősül – az elkövetőt a törvény alapesetben két év szabadságvesztés büntetéssel fenyegeti. Amennyiben a bódult állapotban lévő járművezető súlyos testi sértést, vagy halált okoz, akkor a szankció súlyosbodik, maximális mértéke öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés lehet.
Egy német videó viccesen ugyan, de kiválóan érzékelteti, hogy melyik drog, milyen hatással lehet ránk:
Forrás: Das Blog.