tomegkozlekedes
Európa az abszolút nyertes Észak-Amerika és Ausztrália nagyvárosai előtt fotó: Pixabay/free photos

Milyen gyorsan utazhatunk és mennyire zsúfoltak a tömegközlekedési eszközök? Többek között ezeket megvizsgálva állította fel rangsorát a Torinói Műszaki Egyetem. Felmérésük szerint, ha tömegközlekedés, akkor Európa! Az öreg kontinens abszolút nyertes Észak-Amerika és Ausztrália nagyvárosai előtt, a dobogó legfelső fokán Berlin áll. De vajon hányadik lett hazánk?

Európa: tízből nyolc

Európa tarolt: az öreg kontinens fővárosai uralják a leggyorsabb tömegközlekedési hálózatok ranglistájának tízes élmezőnyét. A dobogó legfelső fokán Berlin, a második helyen Párizs, a harmadikon Koppenhága áll. Budapest a 19. helyen végzett. A vizsgált 32 város közül a negyedik helyen Helsinki végzett, majd Athén, Prága és London következik a sorban. A tízes élmezőnyben csupán a nyolcadik helyen álló New York és a tizedik Melbourne jutott be az európai fővárosok közé, a kilencedik helyen Madrid áll.

berlin tömegkozlekedes
Berlinben a legjobb tömegközlekedni; fotó: Pexels/Life Of pix

Párizsban a legzsúfoltabb a tömegközlekedés

A német főváros tömegközlekedési hálózatában az utazási átlagsebesség 6,5 kilométer óránként, Párizsban ez 6,2, Koppenhágában 5,6, míg a sereghajtó Mexikóvárosban 2,4 kilométer óránként. A zsúfoltságot figyelembe véve Párizs, New York és Madrid azok a városok, ahol a legtöbb emberrel kell együtt utaznunk a városban. Hogy egy utazással a lakosság mekkora hányada érhető el? Nos, ebben Athén végzett az első, Berlin a második, Koppenhága a harmadik helyen. A ranglista összeállításakor a kutatók figyelembe vettek olyan tényezőket is, mint a lakosság mérete, az átlagos utazási távolság, valamint a népességsűrűség.

tomegkozlekedes london
London a 8. helyen végzett; fotó: Pixabay/free photos

A tömegközlekedést változatos módokon próbálják javítani az egyes városok. Bécsben például valóságos közlekedési forradalom van kibontakozóban, ősztől ugyanis több száz nyomógombos lámpát cserélnek le okos közlekedési lámpára. Az osztrák főváros továbbá árnyékosította a megállókat, így nem kell a tűző napon várni a buszokra és a villamosokra.