Az elmúlt időszak kijárási korlátozásai alapjaiban változtatták meg az emberek munkába járási és szabadidős szokásait. Sokan hónapokig csak rövidebb utakra vagy egyáltalán nem használták kocsijukat, sokat állt az autó. Bár a legtöbb típusnak alapvetően nem okoz gondot, ha néhány hónapig áll, azért nem árt elővigyázatosnak lenni, és komolyan venni a nyár eleji ellenőrzést. Vogel Adrienn, a Mercarius Flottakezelő márkanagykövete segítségével összefoglaltuk, mire kell odafigyelni, mielőtt újra útnak indulunk.
Az akkumulátor megsínyli, ha sokat állt az autó
„Ha sokat állt az autó, vagyis huzamosabb ideig nem használtuk, már rögtön az első utunk előtt is érhetnek meglepetések – figyelmeztet a raliversenyző. – Érdemes felkészülni arra, hogy a hosszú tárolás alatt a modernebb típusok automatikus zárnyitó funkcióját a rendszer energiatakarékossági okokból kikapcsolhatja. Ha a korábban megszokott önkioldás elmarad, használjuk a kulcson lévő nyomógombokat. Ha ezután még mindig nem tudjuk kinyitni az autót, akkor lehet, hogy az akkumulátor egyszerűen lemerült. Ebben az esetben, használjuk a mechanikus kulcsokat. Ha ez nem áll rendelkezésre, hívjunk szakértő segítséget.”
Vogel Adrienn tapasztalatai szerint szintén a lemerülőben lévő akkumulátor biztos jele lehet, ha nem tudjuk felkapcsolni a lámpákat, vagy ha sokadik próbálkozásra sem tudunk gyújtást adni. Ilyen esetben segíthet, ha a lemerült eszközt egy másik, működőképes jármű akkumulátoráról töltjük. A probléma átmeneti megoldása után javasolt szakemberrel is megnézetni az autót, hiszen a lemerült akkumulátor az eszköz öregedését vagy meghibásodását jelezheti.
Indulás előtti teendők: motor, abroncsok, ablakmosó
Hosszabb ideig parkoló járművek esetén az első indítást követően egy darabig hagyjuk gázadás nélkül, egy helyben járni a motort. „Ha sokat állt az autó, mindössze néhány perc is elég ahhoz, hogy az olajteknőbe visszafolyó kenőanyag felmelegedjen, és újra szétterüljön a dugattyúk körül. Ezzel és egy óvatos indulással elkerülhetjük az alkatrészek szárazon futását. Ez nyilvánvalóan nem tesz jót az autónak” – magyarázza a raliversenyző.
Emellett indulás előtt ajánlott otthoni, vagy a benzinkutakon is megtalálható nyomásmérő segítségével ellenőrizni az abroncsok állapotát. Amennyire tudjuk, tartsuk magunkat az előírt értékekhez. A túl kemény, vagy a hosszan tárolt járművek esetében gyakran lapos gumik nemcsak az üzemanyagfogyasztást, de az autó menettulajdonságait, az abroncsok élettartamát és akár a futómű állapotát is befolyásolják. A futómű gondoskodik ugyanis arról, hogy autónk kerekei fékezhetők és irányíthatók legyenek az úton. Amennyiben rossz a lengéscsillapító, a kerék pattog, megnő a fékút és romlanak az autó kanyar jellemzői is. Éppen ezért a lengéscsillapítók ellenőrzése nem csak akkor indokolt, ha sokat állt az autó. Legalább évente vagy 30-35 ezer kilométerenként ajánlott.
„Ha az autónkat már a pandémiás időszak előtt, télen sem használtuk, fontos, hogy ne feledkezzünk meg a tavasszal esedékes gumicseréről, illetve a hűtővíz és az ablakmosófolyadék nyáriasításáról sem” – emlékeztet rá Adrienn. Szükség lehet még az olajszint és a fékfolyadék szintjének ellenőrzésére miután sokat állt az autó, hogy a nyaralásnak már egy jó műszaki állapotú és biztonságos autóval vághassunk neki.
Ha a jövőben bármikor úgy alakul, hogy autódnak hosszabb kényszerpihenőre kell vonulnia, fogadd meg az alábbi „karbantartós” tippeket, hogy az újraindulás simán menjen.
Fotók: Koleszár-Sugár Kinga