gumiabroncs csere
Tavasszal jöhetnek a nyári gumik

Az autónk mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal, és mindezt a gumikon keresztül teszi. Ezek után talán mondanunk sem kell, hogy a menetbiztonságtól kezdve még számtalan tényezőt befolyásol, hogy milyen minőségű a gumiabroncs, amivel közlekedünk. Kisokosunkban összeszedtük a hasznos tudnivalókat!

Helyes méret és pozíció

Csak az előírásoknak megfelelő méretű abroncsokat válasszunk. Ezt megtaláljuk az autó gyárilag felszerelt gumiabroncsainak oldalán. Ugyanitt láthatjuk a maximális terhelhetőségi adatokat, valamint a sebességindexet. Lehetőség szerint azonos márkájú, mintázatú, méretű abroncsokat használjunk minden keréken. Ha csak két gumiabroncs cseréje szükséges vagy csak erre van lehetőségünk, a régi abroncsok mindig előre, az újak a hátsó tengelyre kerüljenek. Ezt a megoldást azonban a gyártók nem szívesen ajánlják.

abroncs osz
Tanulmányozzuk át az abroncsaira vonatkozó előírást; fotó: Pixabay/Anrita1705

Megfelelő abroncsnyomás

Az autónk abroncsaira vonatkozó előírást vagy a tanksapka alatt, vagy a vezető oldali ajtónál, illetve a felhasználói kézikönyvben találhatjuk meg. Az abroncsokat érdemes legalább kéthetente ellenőrizni, ezt könnyen megtehetjük a benzinkúton is. Külön oda kell figyelni, ha hosszabb útra vagy nyaralni készülünk, ilyenkor fokozottabban nézzük át a gumikat, a nyomást pedig minden esetben telepakolt autón ellenőrizzük. Fontos, hogy a gyártók által megadott értékek hideg abroncsnyomásra vonatkoznak, azaz a legközelebbi benzinkútnál messzebb ne nagyon menjünk a beállításig.

Amire figyelj még, az a profilmélység

A profilmélység gyakorlatilag a gumiabroncs kopásának a mérőszáma. Minimális értéke függ attól, hogy nyári vagy téli abroncsról beszélünk. Nyárinál általában 2 mm-nél már mindenképpen érdemes cserélni, télinél ez a szám 3-4 mm (hivatalosan egyébként mindkét esetben 1,6 mm, de ennek kivárását a gyártók nagyon nem ajánlják). A legtöbb abroncson már megtalálható egy kopásjelző mutató (TWI –Tread Wear Indicator a pontos neve), ha ezt elértük, akkor eljött az ideje a búcsúnak. Akárcsak a nyomást, a profilmélységet is mind a négy keréken nézni kell.

A gumi kopását mi is tudjuk ellenőrizni

Évszaknak megfelelő típus

Bár Magyarországon törvény nem írja elő az évszaknak megfelelő gumiabroncsok felszerelését, erősen ajánlott tavasszal nyári, ősszel téli abroncsot szerelni az autónkra. Európa számos országában már kötelező, aki nem cserél, az komoly bírságokra számíthat. A téli abroncscsere hamarosan aktuálissá válik: amint tartósan 7 fok alá csökken a napi középhőmérséklet. Sokkal korábban nem érdemes, mert ha napközben még meleg van, akkor a téli gumiabroncs állapota nagyon gyorsan romlik a felmelegedett aszfalton. Egy abroncsgarnitúra maximális élettartama – megfelelő, kímélő használat mellett – 6 év.

Gumiabroncsok tárolása

A szezonon kívüli gumiabroncsaink tárolására hűvös, sötét helyet válasszunk. A leszerelést követően érdemes megjelölni, hogy melyik gumi melyik kerékről jött le, azaz ráírni akár krétával, hogy jobb első (JE). Ennek azért is van jelentősége, mert a gyártók erősen ajánlják az abroncsok rotálását az egyenletes kopás érdekében. Azaz időnként érdemes a két tengely között cserélni a gumikat, így célszerű ezt egybekötni a szezonális cserékkel.

gumiabroncs

A legjobb, ha a téli és nyári garnitúránk is felnire szerelt. A szakértők is ezt ajánlják, bár ez a költségesebb verzió, hiszen az 4×2, azaz 8 darab felnit jelent a gyakorlatban. Cserébe kíméletesebb az abroncsokhoz, mint szezononként felniről le- és felszerelni. Ha nincs hol tárolni őket, a legtöbb gumis műhelyben megőrzik nekünk 4000-10.000 forint/garnitúra költség ellenében, utóbbiért már mosást és gumiápolást is kaphatunk.

Rendszeres vizsgálat!

Ne csak az abroncsnyomást, hanem a profilmélységet, a gumik állapotát – különösen szezonváltáskor – is folyamatosan ellenőrizzük, hogy a lehető legbiztonságosabban vehessünk részt a közlekedésben. Nagyon fontos, hogy a pótkerék állapotát is vegyük nagyító alá időnként! Másrészt az optimális vezetési teljesítményt is csak úgy érhetjük el a kocsival, ha a gumiabroncsok is rendben vannak.

gumicsere
A tavasz és az ősz az igazi nagyüzem a gumisoknál

Mi az a mankókerék?

A mankókerék a nem teljes értékű pótkerék. Ez jelölve is van a tartalékabroncson T betűvel, és vékonyabb is, mint a normál kerék. Defekt esetén mankókeréken csak nagyon rövid távon javasolt közlekedni, és mielőbb új, teljes értékű gumiabroncsot/kereket kell felszerelni. Az autó maximális sebessége is korlátozott, ha az egyik abroncs helyett mankókerék van a kocsin, erre nagyon oda kell figyelni. A sebességhatárt általában 80 km/óra, de a pontos adat az abroncs oldalán is leolvasható.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •