vintage autoban no
Ne csak magadat tartsd karban, hanem az autódat is (Fotó: Pixabay)

Ugye te sem szeretnél a csomagokkal megpakolt autóval, útban az üdülőhely felé a leállósávban, segítségre várva rostokolni? Éppen ezért a megnövekedett igénybevételre – amit például egy autós utazás jelent – a kocsit is fel kell készíteni. Fontos, hogy megfelelő műszaki állapotban lévő autóval és kifogástalan abroncsokkal indulj útnak, hogy egy esetleges defekt ne keserítse meg a vakációt. Keress egy szakembert, aki átnézi az autódat, hogy később sok kellemetlenségtől – és nem várt kiadástól – kíméld meg magadat.

A jól beállított futómű meghálálja a törődést

Az átvizsgáláskor nem maradhat el a futómű ellenőrzése, a hibás futómű ugyanis gyorsan tönkreteheti az abroncsokat. A gumik széleinek kopása szinte mindig a rosszul beállított futóműre vezethető vissza. A szervizben egyúttal az abroncsok állapotáról is érdemes kikérni szakember véleményét. Bár az elhasználódás nyomai és a sérülések sokszor szabad szemmel is láthatóak a köpenyen, számos potenciális veszélyforrással csak az autó felemelése után lehet szembesülni.

nyaralas defekt nélkul
A nyári megnövekedett igénybevételre az autónkat is fel kell készítenünk (fotó: Morpho)

Kopott abronccsal ne indulj hosszú útra

Személyautók esetében az 1,6 milliméteres profilmélységnél kopottabb abroncs nem csak szabálytalan, de életveszélyes is. A megnövekedett fékút mellett megnő a vízen felúszás veszélye is. Minél mélyebbek a gumiabroncs felületén található mintaárkok, annál nagyobb a gumiabroncs vizes tapadása. Nyári abroncs esetén a javasolt profilmélység minimum 3 miliméter.

Megelőzhető a defekt, ha ellenőrzöd a guminyomást

Minél több utast és minél nehezebb csomagokat szállítunk, annál fontosabb, hogy a gyártó által előírt értékeket kövessük. Ez a pár perces művelet semmilyen szakértelmet nem kíván és bármelyik benzinkúton meg tudjuk tenni, ezzel pedig megelőzhetjük az abroncsok relatív túlterhelését – és akár egy durrdefektet is. Az abroncsok légnyomását mindig hideg állapotban mérjük és állítsuk be.

És természetesen a pótkerékről se feledkezzünk meg: időről időre ellenőrizzük, hogy nem öregedett-e el, vagy veszített-e a légnyomásából.

nyaralas_defekt_nelkul
Ne nyűgként gondoljunk az autó felkészítésére, ez ugyanis a tudatos és felelősségteljes közlekedési kultúra része (Fotó: Pixabay)

Válassz tuti abroncsokat a defekt ellen

Az úttesten szétszóródott éles, hegyes tárgyak, szögek, szilánkok és törmelékek által okozott sérülések ellen olyan abroncsokat válasszunk, amelyekkel defekt esetén is folytathatjuk utunkat. Ennek lényege, hogy az abroncs belső részét a futófelület teljes szélességében egy különleges anyaggal vonják be, amely azonnal és maradéktalanul eltömíti a futófelületi defekteket, és légmentesen zárja le a rést – még azután is, hogy eltávolítottuk az idegen tárgyat (5 mm átmérőig). Választhatunk defekttűrő abroncsokat is, melyek légvesztés esetén is tovább használhatók (80 km távolságig, maximum 80 km/h sebességgel).

A váratlan helyzetekre is készülj fel

Utazás előtt készüljünk fel egy nem tervezett kerékcserére is. Indulás előtt vegyük sorra, mi mindenre lehet szükségünk egy rögtönzött szerelés során. A tartalék telefontöltő mellett szorítsunk helyet a csomagtartóban az elakadásjelző háromszögnek, a láthatósági mellényeknek és egy elemlámpának is. Kerékcseréhez a pótkeréken kívül emelő és megfelelő szerszámok kellenek, valamint egy pumpa is jó szolgálatot tehet. A kerékőr ellendarabját semmiképp se felejtsük otthon. Defektnél kormányozzuk az autót a lehető legbiztonságosabb helyre és jól láthatóan tegyük ki a háromszöget. Az utasokat is tereljük biztonságos helyre a kerékcsere idejére, a gyerekeket pedig egyetlen percre se hagyjuk felügyelet nélkül!

A tökéletes nyári gumit – ami a mondás szerint húsvéttól októberig van az autón – az autónkhoz és a vezetési stílusunkhoz válasszuk ki.  Emellett a megbízható és elismert teszteket mindenképpen érdemes megnézni.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •