segitseghivas defekt eseten
A legfontosabb, hogy ne essünk pánikba, inkább kérjünk segítséget (fotó: 123RF)

A defekt nemcsak kellemetlen és költséges, hanem elsősorban veszélyes. Sokan az egyik legveszélyesebb dolognak tartják, s ez a félelem nem alaptalan. Egy defekt miatt ugyanis még egy tapasztalt, jó vezető is könnyen elveszítheti a kontrollt az autója felett. Amíg pedig nem tudunk defektmentes gumit használni, addig fel kell készülnünk arra, hogy velünk is megtörténhet.

Vedd észre!

Valami kopog? Folyamatosan tartani kell a kormányt? Defekt esetén az autó elkezd az egyik oldalra húzni, egyben instabillá válik a jármű. Ennek az az oka, hogy az autó egyik sarka alacsonyabb lesz. A durrdefekt, azaz a gyors nyomásvesztés a legveszélyesebb – minél nagyobb a tempó, annál inkább. Máskor nem az egyik pillanatról a másikra érezteti hatását. Ez a lassú defekt, amely – ahogy a neve is sugallja – lassan, akár napok alatt zajlik le.

szegek defekt
Az egyik legnagyobb ellenség, a szeg (fotó: Pixabay)

Defekt: mi okozhatja?

Úton szétszórt szög, csavar, egyéb éles, szúrós tárgy a defektek leggyakoribb okozója. Őket követik szinte holtversenyben az éles peremű, gonosz mély kátyúk, ezek ráadásul rendszerint a gumi oldalfalát károsítják, ami nem javítható. Ok lehet a szelep sérülése, a rossz tömítettség, vagy például egy megpadkázott felni is. Az előírtnál alacsonyabb guminyomás is defektet okozhat, hiszen könnyebben utoléri a végzet a kopott, elöregedett gumit. De a túlfújt abroncs sem életbiztosítás, ilyenkor a kelleténél gyorsabban és egyenlőtlenül kopik a gumi. Ezért fontos, hogy kéthetente és hosszú utak előtt mindig ellenőrizzük a nyomást. Fontos, hogy hidegen kell.

noi lab es autokerek
Egy átlagos sofőr tízévenként kap defektet. Ez persze csak statisztika, hiszen van, aki soha, más meg évente (fotó: Pexels)

A következő oldalon megtudhatod, hogy mit tegyél, ha vezetés közben kapsz defektet.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2