Hatalmas mennyiségű eső zúdult az elmúlt hétvégén Magyarországra, és ha hihetünk az előrejelzéseknek, akkor még bőven kijut a viharokból ezen a héten is. Az özönvízszerű esőzés ilyenkor megbénítja a közlekedést, és számos autós kerül nehéz helyzetbe a járhatatlanná vált utakon. Célszerű felkészülni, és tudni azt, hogy mire érdemes odafigyelni hasonló helyzetben. Hogyan lehet megelőzni a beázást? Kihez kell fordulni, mit kell tenni vízkáros autó esetén? Mire tanácsos odafigyelni használt autó vásárlásakor, hogy elkerüljük egy átvizesedett kocsi megvételét? Ezekre a fontos kérdésekre adunk választ. Ez is érdekelhet: Tovább egyszerűsödik az e-kárbejelentő használata
Elég egyetlen mozdulat a gazdasági totálkárosságig
A hirtelen lezúduló csapadékot több helyen még a csatornarendszer sem tudta elnyelni, ezért több városban is előfordult, hogy magasan állt a vízszint az utcákon. A hatalmas mennyiségű eső már önmagában is kellemetlen, autós szemmel nézve pedig veszélyes és kártékony. Bár érthető, ha valaki ilyen helyzetben minél gyorsabban szeretne eljutni célállomásáig, sok esetben azonban érdemes félreállni, és várni, míg lejjebb megy a vízszint. Ellenkező esetben, ha az autóval mély vízbe hajtunk, kockáztatjuk a kocsi állapotát, amely később komoly problémákat okozhat.
„Az új autók orrburkolata alapvetően jól zárja a vizet, a motor légbeszívója általában a szellőzőnyílás felső részében található – mondja Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. – Az igazán nagy probléma akkor következik be, amikor az autóval mély vízbe hajtunk, és ezt a nyílást éri el a víz. A beszívott folyadékot ugyanis úgy próbálja összepréselni a motor, mint a levegőt, ami egyből mechanikai meghibásodáshoz vezet. A legjobb döntés, ha nem hajtunk bele a felgyülemlett vízbe. Ha mégis muszáj tovább haladnunk, csak akkor tegyük, ha a tengelyszintet már nem éri el a víz magassága. Ilyenkor nagyon lassan guruljunk bele a tócsába, mert a kocsi által keltett hullámok könnyedén felcsaphatnak a fent említett légszívóig.”
„Ha nem figyelünk, autónkat egyetlen mozdulattal gazdasági totálkárossá tehetjük.”
Amennyiben a motor vizet szív, a vízütés mechanikai sérüléseket okoz, amelyet csak költséges nagyszervizzel, vagy rosszabb esetben motorcserével lehet javítani. A motoron kívül a padlózatban elhelyezett vezérlőegységek – mint például a légzsák vezérlője – is vizet kaphatnak, amelyek szintén cserét igényelhetnek. A vezérlőegység cseréje akár 150 ezer forintba is kerülhet, s ebből 30-40 darab is lehet a modernebb kocsikban. A műszerfal közepéig vízben álló autónál olyan magas javítási költségek lehetnek az autó értékétől függően, hogy a biztosítók és a márkaszervizek akár gazdasági totálkárosnak minősíthetik a járművet. Tipp: Totálkárosra törtek egy 330 milliós Gemballa Mirage GT-t – VIDEÓ
A következő oldalon megtudhatod, mi a teendő vízkáros autó esetén.