A csípős reggeleken újra és újra meg kell küzdeni a lefagyott szélvédővel – kivéve persze, ha megtesszük a megfelelő óvintézkedéseket. A balesetmentes reggelekért érdemes megfogadni pár jó tanácsot.
Mikor is kezdődik valójában a tél?
Eltérnek a vélemények arról, hogy pontosan mit is tekintünk a tél kezdetének. A naptárak december elsejére teszik az évszakfordulót. A csillagászok szerint az év legrövidebb napja, azaz (az északi féltekén) december 21. jelzi a tél beköszöntét. Az autósok világában azonban létezik egy egészen más időszámítás is: számunkra azon a napon érkezik meg a hideg évszak, amikor reggel először fagy le a szélvédő. A balesetmentes reggelekért érdemes előre felkészülni.
Bár az időjárást nem befolyásolhatjuk, annak autónkra gyakorolt hatását igen. Számtalan hatékony módszer létezik az ablakfelületek párátlanítására, jégtelenítésére. Ha rosszul közelítjük meg a problémát, annak súlyos következményei lehetnek. A működő praktikák világában az Omoda gyártója, a Chery Group szakértői segítenek eligazodni.
Tartsd melegen
Az első és legfontosabb azt tisztázni, hogy a jegesedést, a párásodást egyszerű fizikai folyamatok okozzák. Minden test hőt sugároz, még ha nem is abban az értelemben, ahogy arra a fűtési szezonban gondolunk. A késő őszi, téli éjszakák folyamán egyre hidegebb lesz az autónk, ahogy minden más is. Ez a hideg azonban önmagában kevés ahhoz, hogy lefagyjon az autó. Ehhez nagy nedvességtartalmú levegőre van szükség, amelyből a lehűlt felületen kicsapódhatnak a vízmolekulák.
Mivel a környezeti levegő páratartalmát nem tudjuk befolyásolni, a jegesedést úgy előzhetjük meg, ha korlátozzuk az autó lehűlését. Ehhez nincs szükség feltétlenül fűtött garázsra. Az esetek többségében elegendő, ha fedett helyen parkolunk, vagy ha ez nem lehetséges, a szélvédőre helyezett, speciális takaróval akadályozhatjuk meg a lehűlést. Ilyet bármely barkácsáruházban, autós boltban vásárolhatunk, de helyettesíthetjük egy nagyobb kartonpapír-darabbal is. Pokrócot viszont ne használjunk: párás időben megszívhatja magát nedvességgel, és ha nulla fok alá esik a hőmérséklet, ráfagy a szélvédőre, amivel több kárt okozunk, mint hasznot.
Tartsd tisztán
A szélvédő melegen tartása nem csak a külső jegesedés megelőzése miatt hasznos. Azt is megelőzhetjük vele, hogy belülről bepárásodjon az üvegfelület. Ha ugyanis a szélvédő hideg, az utasok által kilélegzett meleg, páradús levegő víztartalma szinte azonnal lecsapódik rajta. Amikor ilyenkor megpróbáljuk letörölni, gyakran csak még rosszabb lesz a helyzet. Ennek egyszerű a magyarázata: a normál használat során belülről óhatatlanul nedvesség, zsiradék, por kerül a szélvédőre. Ezek egymással keveredve vékony, egyenetlen bevonatot képeznek az üvegen, megnövelve azt a felületet, ahol lecsapódhat a pára. Ha ilyenkor elkezdjük törölgetni a szélvédőt, csak szétkenjük a piszkot, és mivel hideg a felület, újra és újra bepárásodik, egészen addig, amíg a hőmérsékletek ki nem egyenlítődnek.
A megoldás kézenfekvő: belülről is rendszeresen le kell mosni a szélvédőt. Erre a célra megfelel az általános háztartási ablakmosó folyadék, ha pedig ennél is gondosabbak szeretnénk lenni, képezzünk víztaszító bevonatot a szélvédő belső felén. Erre alkalmas az ecet vagy az alkohol vizes oldata. Sokan esküsznek a borotvahabra – vékonyan felviszik egy szöszmentes ruhára, és azzal törlik át a felületet, majd gondosan eltávolítják a maradékot –, ami állítólag kiválóan működik. Ezeknél a praktikáknál ügyeljünk azonban arra, hogy bármit használunk, lehetőség szerint ne kerüljön az autó műanyag felületeire vagy kárpitozására. Így elkerülhetők a nem várt reakciók, az esetleges kifakulás vagy foltosodás.
Tartsd szárazon
Azt nem tudjuk elkerülni, hogy párát lélegezzünk ki, sok mindent tehetünk azonban azért, hogy csökkentsük az utastéri levegő páratartalmát. A klímaberendezés nem csak hűti, de szárítja is a levegőt, ezért akkor is érdemes bekapcsolni, ha a hőmérséklet egyébként nem indokolná. Hasonló hatást érhetünk el, ha résnyire lehúzzuk az ablakot.
Minderre rásegíthetünk az utastér páratartalmának általános csökkentésére szolgáló megoldásokkal. Párátlanító eszközök, speciális nedvszívó párnák, vagy a sokak által titkos csodafegyverként kezelt macskaalom. Ezektől ne várjunk megváltást, az viszont jó ötlet, ha az ablaktisztítás során átázott kesztyűket, az izzadt futóruhát, az eső áztatta kabátot minél rövidebb ideig tároljuk az autóban.
Tartsd letakarva
Az sem mindegy, hogy mindezt mikor végezzük el. Vannak, akik lekaparják a szélvédőt, letörlik a párát belülről, majd beindítják a motort, és útnak erednek. Mások pont fordítva: előbb a motort röffentik be, és csak utána látnak hozzá a tisztogatáshoz. Ez utóbbi mellett szóló érv, hogy elkezdhetünk friss levegőt fújni a szélvédőre. Ez csökkenti a párásodási hajlamot, valamint a motor felmelegedésével a fűtés is hamarabb beindulhat. Sem műszaki, sem környezeti szempontból nem szerencsés azonban, ha hosszasan melegítjük álló helyzetben az autót: részterhelésen hatékonyabb kenést kap, így kíméletesebben érheti el üzemi hőmérsékletét a belső égésű motor, mint ha alapjáraton hagyjuk futni.
Az optimális megoldás, ha tényleg csak az ablak tisztításának idejére járatjuk álló helyzetben az autót – ha a szélvédőt éjszakára letakartuk, az akár csupán néhány másodpercet jelent, amire a hideg motornak egyébként is szüksége van, hogy károsodás nélkül terhelhessük –, és utána elindulunk. A legfontosabb azonban, hogy amíg nem sikerült tartósan megtisztítani a szélvédőt, egy métert se tegyünk meg, különben magunkat és másokat is veszélybe sodorhatunk – éppen ezért reggelenként hagyjunk pár percet erre a folyamatra, tervezzük korábbra az indulást.
Ezt se hagyd ki:
- 7 vezetési tipp a ködös, esős és nyálkás őszi időjáráshoz
- Minden, amit a téli gumicseréről tudnod kell egy helyen
- Felhő, mi leszállt közénk – Audi Q8 55 TFSI e quattro plug-in hybrid