Megoszlik a bringások elektromos kerékpárokról alkotott véleménye, pedig szó nincs arról, hogy az innovatív eszköz elvenné a tevékenység által nyújtott élményt. Az elektromos kerékpárok népszerűsége a koronavírus-járvány alatt is érezhetően emelkedett, amire csak ráerősíthet egy most induló állami támogatás. Varga József, a Kerékpárguru alapítója szerint nem kizárt, hogy az elkövetkező időszakban ötszörösére nő a kereslet irántuk. Ugyanakkor mindenkinek azt javasolja, hogy amint módja lesz rá, éljen a pályázat lehetőségével, mert a legtöbb gyártó készlethiánnyal küzd.
Van aki szereti, van, aki nem
Az elektromos kerékpárokkal kapcsolatban nincs egységes álláspont a bringások körében. Egy részük tévesen azt hiszi, hogy ezeknek a járműveknek nincs hozzáadott értékük a kikapcsolódáshoz. Az eszköz ugyanakkor csak rásegítést biztosít a tekeréshez, aminek mértékét lehet szabályozni is. Varga József, Magyarország egyetlen bringás szakértő youtubere szerint az elektromos kerékpárok valójában új távlatokat nyitnak, hiszen aki eddig megtett 20 vagy 30 kilométert a hegyekben, az most akár ennek a dupláját is képes letekerni. Ezáltal kétszer annyi utat tud bejárni. „Az elektromos kerékpározás élményfoka ugyanolyan, mint a hagyományosé. Viszont azok számára is tökéletes választás, akiknek semmilyen állóképességük nincs, adott esetben tíz éve nem is tekertek, és pár méter után kifulladva szállnának le az eszközről. Ezzel rögtön el is vesztenék a motivációjukat. De az elektromos bringa hozzáadja azt a plusz erőt, ami a sportolónak már erején felül lenne” – magyarázza a szakértő.
E-kerékpárok és állami támogatás két feltétellel
Varga József felhívja rá a figyelmet, hogy a kormány az egészség- és környezettudatosság jegyében állami támogatást írt ki elektromos kerékpárok beszerzésére. A pályázati lehetőség november 23-án indult és egészen jövő év október végéig tart majd, kizárólag természetes személyeknek. A pályázat a pályázati portálon keresztül nyújtható be, ügyfélkapus azonosítást követően, az adatlapok kitöltésével és a szkennelt dokumentumok csatolásával. Az a két feltétel, hogy a pályázó rendelkezzen magyarországi lakóhellyel és a benyújtástól számítottan visszamenőleg legalább három hónapos munkaviszonnyal is.
„Véleményem szerint az elsődleges cél az, hogy az alternatív munkába járást erősítsék az emberekben. Elektromos kerékpárral parkolóhelyet sem kell keresni, szmogot sem generálunk, ráadásul a használója nem is izzad meg, mire beér a munkahelyére. Kényelmesen oda tud érni időben, a dugók elkerülhetők, és még egy táska is könnyen rögzíthető rá” – értékelt hazánk egyetlen bringás szakértő youtube-ere. Elmondta azt is, hogy az elektromos kerékpárok piaca dinamikusan nő, az eszközök pedig folyamatosan egyre jobb és jobb kapacitással bírnak. „A töltöttségüket és ezáltal a használati idejüket sok minden befolyásolja, a kerékpáros súlyától kezdve a szembeszélen át, az útvonalon található emelkedőkig. Az sem mindegy, hogy az ember egy úton hányszor áll meg és indul újra, de általánosságban elmondható, hogy egy töltéssel akár 100 kilométert is le lehet tekerni.”
Készlethiány van, érdemes iparkodni
Varga József szerint egy ideje Magyarországon is kezdik megismerni az emberek az elektromos kerékpárokat, de Németország ebben élen jár. Az állami támogatás jót fog tenni a népszerűsítésnek, és akár ötszörösére is nőhet a kereslet irántuk. „Kerékpár szinte minden családnál megtalálható hazánkban is, de a koronavírus-járvány miatt még nagyobb szerepe lett a hétköznapokban. Az emberek biztonságban tudnak vele közlekedni, le tudnak térni a megszokott utakról, és a környezetükben is olyan dolgokat fedezhetnek fel, amelyekről korábban még csak nem is hallottak. A második hullám által ez a jelenség pedig vélhetően csak tovább fokozódik majd” – fogalmazott. Éppen ezért azt javasolja mindenkinek, hogy az ideiglenes készlethiány miatt mielőbb lépjen, ha igénybe szeretné venni a pályázatot, mert könnyen elképzelhető, hogy néhány hét várakozás miatt lemarad a méretére szabott típusról.