Tökéletes vezetési élményt ad az Opel Grandland X Hybrid4
Az Opel hibrid SUV-jában négy különböző vezetési mód közül választhatunk: hibrid, elektromos, öszkerékmeghajtás és sport. Az én igazi kedvencem a tisztán elektromosként hajtott mód volt. Az autóval ilyenkor 59 kilométert tehetünk meg, ami azonban, ha nem a lassú vezetés hívei vagyunk, gyorsan le tud csökkenni. Főleg azok után, hogy a hibrid Grandland X teljesítményének és nyomatékának köszönhetően észre sem vesszük, milyen gyorsan haladunk.
Hibrid üzemmódban egészen elképesztő teljesítményt mutat az autó. 6,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. De kanyarodjunk még vissza egy pillanatra az elektromos hajtásra. Tisztán elektromos üzemmódban 135 km/órás végsebességre képes az Opel hibrid SUV-ja, efelett már bekapcsol a benzinmotor, ami egészen meglepő erőt ad hozzá. A 200 lóerős benzinmotornak pedig ilyenkor már besegít a 110 és a 113 lóerős villanymotor. A hátsó ülések alá épített 13,2 kWh-s folyadékhűtésű lítium-ion akkumulátoroknak köszönhetően kombinált üzemmódban 240 km/órás végsebességre képes a hibrid Grandland X.
Elektromos töltés és menet közbeni visszatáplálás
Hibrid üzemmódban a regeneratív fékezésnek köszönhetően az Opel Grandland X Hybrid4 könnyedén visszanyeri az energiát. Lassításkor és fékezéskor a rendszer ugyanis áramot fejleszt, amelyet azonnal visszatölt az akkumulátorba. A minél jobb menet közbeni töltés érdekében a legjobb, ha a váltó segítségével a „B” opcióba kapcsolunk. Ez az úgynevezett egy pedálos vezetési mód. Az autó ilyenkor automatikusan lassít – egészen a megállásig -, ha leemeljük lábunkat a gázpedálról. Elsőre kicsit furcsa, és nekem hiányzott a fék nyomkodása, de pár óra elteltével könnyen megszokható.
Az egyhetes teszt során elsősorban a tisztán elektromos hajtást preferáltam, lévén, hogy városi közlekedésre használtam. Az alacsony fogyasztás mellett, ezáltal a környezetet sem szennyeztem szén-dioxiddal. Töltőpontokat azonban sűrűn kerestem. Ám attól nem kell félni, hogy ha kimerül az elektromos hajtás, az autó cserben hagy. Ebben az esetben automatikus bekapcsol a benzinmotor és folytathatjuk tovább utunkat.
Az elektromos töltés szempontjából kétféle opció közül választhatunk. Az alapfelszereltség esetében egy 3,7 kW teljesítményű töltőt kapunk, amellyel a teljes töltés nagyjából 7 órát vesz igénybe. Extraként igényelhetjük a 7,4 kW-os változatot, amellyel kihasználhatjuk a gyorstöltő funkciót, így akár már 2 óra alatt menetkésszé válik az autó. A teszt során én csak ezt használtam, mivel főként fali töltődobozokat vettem igénybe.
Opel Grandland X Hiybrid4: Ahogy mi látjuk
A modell esetében a gyártó a gyorsaság mellett nagy hangsúlyt fektetett a biztonságra is. Az adaptív sebességtartó mellett, a holttérfigyelőn át, a parkoló asszisztensig szinte minden a mai kor elvárásainak megfelelő biztonsági és vezetéstámogató rendszer megtalálható benne, vagy extraként kérhető. Egyedül talán a parkoló segédben találok kivetni valót. Hosszas keresgélés után találta csak meg a helyet az autó, és mindamellett, hogy félautomata kormányzással működött, így sem sikerült beállnia.
Az Opel Grandland X Hiybrid4 egy igazán szerethető városi crossover. Meg van benne minden, amit egy család kívánhat. A gyerekek számára kényelmes, az édesanyáknak biztonságos és megbízható, az apukák pedig a gyorsaság adta élményt is kiélvezhetik vele. Mindezek mellett pedig takarékos és környezettudatos. Az igazi családi túraautó jelző nekem ebben az autóban jelenik meg.
Az általunk tesztelt 224 lóerős (sport üzemmódban 300 LE), 1.6-os modell 17 526 650 forintos piacon áron érhető el, induló ára 13 millió forint.