A környezettudatos szemlélet az online vásárlás területén is egyre nagyobb szerephez jut: itthon a legtöbben szívesen vásárolnak olyan terméket, amellyel a környezetért is tesznek. Sajnos azonban a legtöbb esetben a környezettudatos gondolkodásmód a mindennapok gyakorlatában nem nyilvánul meg ekkora mértékben.
Tudatosság a hétköznapok és a vásárlás szintjén
A Vatera megkérdezte saját felhasználóit, hogy mennyire fontos számukra a környezettudatosság a mindennapokban és vásárláskor. A kutatás azt is felmérte, hogy a gondolkodás és a gyakorlat között milyen különbségek vannak. A kitöltők legalább fele tesz valamit a mindennapokban a zero waste jegyében az alábbiak közül:
- 78% szelektíven gyűjti a hulladékot
- 77% tusol fürdés helyett
- 75% a fagyaszott ételt nem mikróban olvasztja, inkább időben kiveszi
- 74% elsősorban LED izzókat használ
- 71% nem használ szívószálat
- 71% kihúzza a konnektorból a telefontöltőt, ha nem használja
- 70% tartós bevásárlótáskát használ
- 58% inkább hazai alapanyagot vásárol
- 57% főként elektronikusan kapja a számlákat
- 53% textilrongyot használ inkább papírtörlő helyett
Vásárlás szempontjából is próbálunk odafigyelni ökológiai lábnyomunkra. A válaszadók többsége (72%) szívesen helyez olyan terméket a kosarába, amellyel a környezetért is tesz, és közel harmaduk (31%) akár még többet is fizetne a zero waste holmikért. A kitöltők majdnem negyede (23%) szintén nyitott a tudatosabb választásokra, de vannak olyan árucikkek, szokások, amikről nem tudnak lemondani. Mindössze 5 százalék nyilatkozott úgy, hogy beszerzéseinél nem szempont a hulladékmentesség.
A használt holmi nem rossz holmi
A kutatás rávilágított továbbá arra, hogy a használt termékek iránt is jelentős a kereslet. A válaszadók 46 százaléka fele-fele arányban vásárol új és használt termékeket az online piactéren. 40 százalék preferálja az új holmikat, 14 százalék a használt árukat. Összességében tehát a felhasználók több mint fele nyitott a másodkézből való cikkek vásárlására, ám elsősorban még mindig a költséghatékonyság miatt (66%). Az egyediség pedig (30%) közel azonos mértékben esik latba döntéskor, mint a környezettudatosság (32%).
Mindent egybevetve tehát, bár a kitöltők 72 százaléka nyitott a zero waste termékekre, a válaszadóknak csak egy része vásárol használt cikkeket, illetve tartja szem előtt a környezettudatosságot. Tehát annak ellenére, hogy a felhasználók környezettudatosan gondolkodnak, a mindennapok gyakorlatában nem nyilvánul meg ekkora mértékben a zero waste szemlélet.
Online zero waste szemlélet
Vásárláskor az esetek felében a vevők a környezettudatos szállítás (személyes távétel, vagy csomagautomata) mellett tették le a voksukat. A felmérés végén a kutatásban részt vevők értékelhették önmagukat, hogy mennyit tesznek a környezettudatosság jegyében. A válaszadók csupán 23 százaléka válaszolta, hogy nagy figyelmet fordít rá, 38 százalékot saját bevallása szerint nem igazán jellemez az online zero waste szemlélet, és keveset tesz a hulladék csökkentéséért. Az online piactér úgy gondolja, hogy segíteni kell a felhasználókat a tudatos döntésben. Cél, hogy száműzzük életünkből a felesleges tárgyakat, szokásokat, tevékenységeket. Erre mutat rá a témában létrehozott microsite. Emellett azért, hogy konkrétabban kereshessenek a vásárlók, bevezették a zero waste kategóriát is, így egyszerűbben lehet keresni a tudatos termékeket.
A hulladékmentesség ma már az élet minden területén nagy hangsúlyt kap. Gondoljunk csak az eldobható kávés poharakra, amelyekből egy évben világszinten kb. 500 milliárdot használunk el, és amelyeket remekül lehet saját elviteles kávés pohárral helyettesíteni. De létezik ma már olyan parfüm is, amelynek üvege 100 százalékban újrahasznosítható, csomagolása pedig ökológiai forrásból származó szerves papírhulladék.