Ha egy Mazda piros, akkor nem csak a formájáról ismerem fel messziről a márkát. Mert a Mazda-piros magáért beszél, hiszen egy semmivel sem összetéveszthető, gyönyörűen csillogó vörös színről beszélünk. Az általunk tesztelt 122 lóerős, 2 literes benzinmotoros Mazda CX-30 hivatalosan a Soul Red Chrystal fényezést kapta, amely közel 210 ezer forinttal dobja meg a modell árát – alapszínként ugyanis az Arctic fehér jár hozzá. De ha valaki (mint például én) beleszeret ebbe a színbe, megéri számára a plusz kiadást, hogy egy ilyen egyedi és jellegzetes piros autóba ülhessen be nap mint nap. Na, de nézzük, miért lehet még szeretni a japán márka legújabb városi terepjáró modelljét!
Mazda XC-30: városi terepjáró és kupé ötvözet
Az általunk eddig tesztelt SUV-ok közül valószínűleg a Mazda CX-30 a legalacsonyabb a maga 154 centijével. A többiek kb. 4-10 centivel „nőttek” nála magasabbra. És éppen emiatt nem az a tipikus városi terepjáró érzete van az embernek, amikor megpillantja az autót. Ráadásul mintha a SUV-dizájn mellé egy kis kupé stílus is került volna a CX-30 formavilágába. Ez pedig áramvonalasabb és sportosabb dizájnt kölcsönöz az autónak.
A 2020 januárjában százéves vállalat legkisebb SUV-ja a Mazda CX-3, ami mellett eddig a nála nagyobb CX-5 létezett csak. Legalábbis itthon, nálunk. Kínában ugyanis forgalmazza a cég a CX-4-es modellt. Ám a CX-3 és CX-5 közé beékelődő Mazda CX-30 mégsem ennek felel meg. Már méreteiben sem, mivel a CX-4-nél 24 centivel rövidebb. Sokan inkább a Mazda 3-hoz (és inkább a hatchbackhez, mintsem a szedánhoz) hasonlítják. Bár annál egy kicsit rövidebb és magasabb, de ugyanolyan széles és ugyanarra a padlólemezre épül mindkét modell. Alapárban pedig kb. 630 ezer forint a különbség köztük, a drágább CX-30 javára.
Ha egymás mellé tesszük a Mazda 3 hatchbacket és a Mazda CX-30-at, rögtön szembetűnik, hogy a CX-30 tényleg egy SUV. Megemelt hasmagassága, kicsit robosztusabb formavilága, a küszöböt és a kerékjárati íveket végigkövető széles fekete borítás mind-mind egy városi terepjáró világát idézik. Az első fényszórókat és a széles, jellegzetes hűtőházat összekötő és körülölelő ezüst fémcsík azonban enyhít a crossover feelingen, és kecsesebbé teszi az autót. A megemelt far azonban megint egy SUV képét tolja elénk, amelybe a kerek és csíkszerű hátsó fényszórók macskaszemként simulnak bele. A sportos érzetet a dupla kipufogók megléte tovább erősíti.
Végre egy kis szín a belső térben!
A kocsiba beülve az első gondolatom az volt, hogy jó érzés itt lenni. Szép, igényesen kidolgozott belső, tetszetős formák vesznek körül. Az oldalajtókon, a műszerfalon és a középkonzolon végigfutó kék színű bőrborítás egy kis vidámságot és játékosságot csempész az egyébként fekete és szürke belső térbe. Szeretem, ha valaminek van színe. Tudom, a fekete és a szürke is egy-egy szín. De jó érzéssel tölt el, ha egy gyártó mer merész lenni, és egy kicsit megbolondítja a már szinte unalomig használt fekete és szürke árnyalatokat.
Tetszik az is, hogy nem a futurisztikus, minimalista dizájn köszön vissza a Mazda CX-30 belterében. Hanem inkább elegáns, részletekre figyelő stílus jellemzi. A kormány mögötti műszerfal analóg órái között itt-ott felbukkan néhány digitális adat is, mint például a táblafelismerő rendszer által kijelzett maximális megengedett sebesség, a külső hőmérséklet, a fogyasztás, vagy éppen a megtett kilométerek száma. Néhány fontos adat (pl. aktuális sebesség és sebességhatár) a szélvédőn is megjelenik, amit a HUD (Head UP Display) vetít diszkréten elénk. A férjem mindig kérdezgette, hogy nem zavar-e engem ez. Ám mivel könnyen ki tudtam szűrni a látóteremből, ezért engem tényleg nem zavart. Arra azonban eddig egyik tesztautóban sem tudtam eddig rájönni, hogy ezeket a HUD-okat ki lehet-e egyáltalán valahol kapcsolni.
Mazda CX-30: gombok és kapcsolók
A Mazda CX-30 okoskormányán is megtalálhatók a már megszokott funkciógombok, úgy mint a média hangerő szabályozó, a kormány mögötti műszeregység menüléptetője, a telefonkezelő, vagy éppen az adaptív tempomat. A vezető melletti ajtón kaptak helyet az elektromos ablakemelő és oldalsó tükör beállító gombok, az ablakokat biztosító gyerekzár, valamint a központi zár.
A vezetőtől jobbra középső műszerfal részen csak néhány tekerő- és nyomógomb található. Itt állítható például a klíma, innen indítható az első ülések, valamint a kormány fűtése, itt van az elakadásjelző gomb, és az első, illetve a hátsó szélvédő fűtését beizzító gomb is. A 8,8 colos kijelző azonban nem a műszerfalba simul bele, hanem annak tetején, abba kicsit bele süllyesztve találjuk meg. Ám a nagy kijelző ne tévesszen meg senkit, érintésre ugyanis nem reagál! Hiába próbálkoztam a már-már megszokott érintőképernyős módszerrel, itt csak nagy röhögésbe fulladt az akcióm. A menürendszert ugyanis a 6 fokozatú manuális váltó előtt elhelyezett forgókapcsolóval lehet irányítani.
A középkonzolon kapott helyet a kézifék gomb is, amivel még mindig barátkozom, annak ellenére, hogy idén már több tesztautóban is találkoztam vele. És sokak örömére egy hatalmas könyöktámasz is van itt, alatta egy – kiegészítőként megvásárolható (65 ezer forinttól) – vezeték nélküli töltővel ellátott méretes tárolóval. De vigyázat, ha rácsukod a fedelét, könnyen ott felejtheted a telefont! Tapasztalatból mondom. És míg az autós újságíró kollégák általában istenítették a könyöktámasz méretét, addig engem kimondottan zavart. Ha az utasülésre tettem a táskámat és valamit meg akartam keresni benne, akkor a magas és széles középkonzol, valamint könyöktámasz miatt nagyon nehezen értem el. Valószínűleg egy nálam 15-20 centivel magasabb, és hosszabb karokkal megáldott embernek ez nem okozott volna ekkora problémát.
Ez egy nagyon csendes városi terepjáró
Hozzánk egy Plus felszereltségű, kéziváltós Mazda CX-30 került, amit egy kétliteres, benzines Skyactive G motor hajtott. Ez a felszereltségi szint kérhető dízelmotorral, valamint 6 sebességes automata váltóval is. Az ennél alacsonyabb kategória, a Core csak manuális váltóval rendelhető. Míg a Plusnál komolyabb szintek, a GT és a GT Plus már csak a legújabb, Skyactive X motorral kerülnek gyártásra.
A 122 lóerő és 213 Nm nyomaték nekem bőven elég volt, szépen gyorsult a kocsi, amikor szükségem volt rá. Ami azonban már az első kilométeren feltűnt, és ami megütötte a fülemet, az a csend volt. Egyből észrevettem, hogy a szokásosnál jóval kisebb a motorzaj és kintről is sokkal kevesebb zaj szűrődik be. A városi terepjáró ezen szuper tulajdonságát pedig nem másnak, mint a Mazda Harmonic Acoustics funkciónak köszönheti. A zavaró zajoktól mentes környezetben pedig még feltűnőbb volt, hogy úgy szól a Mazda CX-30 hifi rendszere, mint valami csoda! A plusz 150 ezer forintért, kiegészítésként kérhető 12 hangszórós Bose rendszer kitett magáért, és kivívta az elismerésünket.
Nemcsak szép, hanem okos is
Vannak, akik tartanak azoktól az emberektől, akik szépek, vonzóak és jól néznek ki. Mert azt gondolják róluk, hogy biztosan beképzeltek, esetleg buták. Aztán milyen sokszor csalódnak bennük… kellemesen! Így van ez a Mazda CX-30-cal is, amely nemcsak látványra elégíti ki az igényeket, hanem technikai felszereltségben is.
Megtalálhatók benne ugyanis azok a vezetéstámogató és biztonsági asszisztenciák, amelyeket szeretek, és amelyekről egyre nehezebben mondanék le, ha új autót vennék magamnak. Ilyen például a két nagy kedvencem, a holttérfigyelő és a kulcs nélküli indítás, de ugyanígy nagyon hasznos a a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, a fáradtságfigyelő, a sávtartó asszisztens, vagy éppen az automata távfénykapcsolás.
A tesztautónk a Plus felszereltséget kapta, ami azt jelenti, hogy ehhez a szinthez már jár többek között az elektromosan nyitható csomagtérajtó, az ülés- és kormányfűtés, a kétzónás klíma, valamint a 18 colos felnik. A fűthető kormány különösen jól jött a hideg téli napokon, pillanatok alatt felmelegszik még a legnagyobb mínuszokban is.
A Mazda CX-30 pedig nemcsak a kezemet és a testemet, hanem a lelkemet is felmelegítette. Jó érzés volt ugyanis egy szép, elegáns, ugyanakkor sportos és már-már dögös autóban ülni, aminek gyönyörű piros a színe. A Mazda legújabb városi terepjáró modellje ráadásul olyan csendes és nyugodt vezetési élményt adott, ami tökéletes kikapcsolódást jelentett az év végi őrült időszakban.
Infók a tesztautóról (Mazda CX-30, G122 Plus MT SO6ST)
Ár: 10 748 000 Ft
Hengerűrtartalom: 1998 cm3
Teljesítmény: 122 LE / 90 kW
Méret: 439,5 cm hosszú, 179,5 cm széles, 154 cm magas
Gyorsulás 100 km/órára: 11,2 sec
Végsebesség: 186 km/óra
Gyári fogyasztás: 5,1 – 6,0 liter/100km
Szén-dioxid kibocsátás 151 gramm/km
Csomagtér: 430-1406 liter