A szaksajtó és a teljesítményautók rajongóinak szívét hamar elrabló GR Yaris egyik titka nem más, mint a könnyűszerkezetes kialakítás. A vezetési élmény és a menetdinamika egyik kulcsa ugyanis a tömegcsökkentés. Ezért a Toyota mérnökei könnyű szerkezeti anyagokat használtak a GR Yaris teljes karosszériaszerkezetében: sok a könnyűfém elem, a tető pedig kovácsolt szénszálas kompozit. Ennek köszönhető a GR Yaris fantasztikus teljesítmény-tömeg aránya is. Mindössze 4,9 kg jut egy lóerőnyi motorteljesítményre.
Ezért olyan könnyű a GR Yaris
A GR Yaris tömegcsökkentése a fejlesztés során minden területen különösen hangsúlyos szerepet kapott, hiszen a menetteljesítmények fokozásához ez elengedhetetlen. A Toyota mérnökei természetesen a tömegek csökkentésével nem áldozták fel a szerkezeti szilárdságot és a biztonságot sem. E filozófia jegyében a szerkezeti elemek között többféle könnyű anyag és alkatrész található, köztük könnyűfémötvözetek is. A következetes szerkesztés eredménye az autó mindössze 1.280 kilós menetkész tömege, és kiemelkedő, mindössze 4,9 kg/LE-s fajlagos teljesítménymutatója.
Így néz ki a GR Yaris karosszériája
A Toyotánál most először a teljes tetőlemez anyaga kovácsolt (és nem szőtt) szénszálas kompozit. Az anyag neve C-SMC (carbon sheet moulding compound: lemez formájú kompozit), ami nem csak hogy 3,5 kilóval könnyebb az acélszerkezetű tetőnél, de a súlypont magasságának csökkentésében is komoly szerepet játszik. A motorháztető, az oldalajtók és a csomagtérfedél anyaga is aluötvözet, mindez közel 24 kilónyi tömeg-megtakarítást eredményez. A teljes karosszériaszerkezetben nagyjából 10 százalék az alumínium elemek aránya, így 38 kilogrammal könnyebb az előző Yaris karosszériájánál. A hossztartók és a sárvédők vékony, de nagy szakítószilárdságú, mikroötvözött acéllemezekből készülnek, így a szerkezet energiaelnyelő képessége és vele az ütközési biztonság is kiváló.
Keret nélküli oldalablakok
Az ajtók cseréjét és módosítását is tiltja a WRC szabályzat. Anyaguk alumínium, felső részüket megerősítették, így az oldalablakok keret nélküliek, amitől az autó oldalfala simább, hiszen az ablak közvetlenül a tetőkeretre záródik. Ennek hatására csökken a légellenállás, és az ajtót sem kell annyira megerősíteni, mint a hagyományos megoldás esetében.
Újraformált csomagtérajtó, könnyűszerkezetes hátsó lökhárító
A csomagtérajtó – amit a versenyszabályok értelmében szintén nem szabad módosítani – alacsonyabb a sorozatmodellekénél, hogy illeszkedjen az autó alacsonyabb tetővonalához és háromajtós kialakításához. A belső és a külső panel itt is könnyűfém, ami további tömeg-megtakarítást hoz. A hátsó lökhárító anyaga TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) műanyag, így különösen vékony, és ebből eredően a sorozatgyártmánynál 38 százalékkal könnyebb elemet sikerült alkotni, ráadásul a TSOP használata környezetvédelmi szempontból is előnyös, hiszen könnyen újrahasznosítható.A GR Yaris különleges Versenypálya csomagja ultrakönnyű és különlegesen erős küllőszerkezetű könnyűfém keréktárcsákat is tartalmaz. A modellről bemutató kisvideót ezen a linken találsz.