4. Ne félj, ha használt az e-autó
Az új autók árát nem feltétlenül a magyar pénztárcákhoz szabják. Jó hír viszont, hogy már az e-verdák és tölthetős hibridek használtpiaca is komoly kínálattal bír. A villanyautóknál az akkumulátor állapota a kulcs, ezt érdemes szakszervízben is felméretni vásárlás előtt. Általánosságban igaz, hogy relatíve tartós konstrukciók. Egy újkorában 150 kilométerre képes e-autó 5 évesen is elgurul 100-120 kilométert, és szakértők szerint 10 év és 200 ezer kilométeres futás után is még 50%-os teljesítményt nyújthat az aksi. Jó példázza a tartósságot egy amerikai tulaj Tesla S modellje is, ami nemrég lépte át 900.000 kilométert, és ez idő alatt csak egyszer cseréltek benne akku-csomagot.
És hogy mi lesz az autókból leselejtezett méretes akkumulátorokkal? Erre is van megoldás. Már a piacon vannak azok a technológiák, amelyekkel az autókban már nem hatékony, alacsony energiasűrűségű egységeket napelem rendszerekhez kötik, hogy ezekben tárolják a nappal felvett energiát az autók éjszakai töltéséhez.
5. Ha áram van, minden van
Tagadhatatlan, hogy az e-autók két szempontból még komoly lemaradásban vannak: a köztöltők hálózata és a hatótáv terén. Hazánkban jelenleg 1500 nyilvános töltőpont van, ráadásul ennek csak töredéke az utazást segítő villámtöltő, ami akár fél óra alatt is komoly hatótávot pakol az aksikba – az egyszerűbb, célállomás töltőkön viszont ez háromszor-négyszer annyi időbe is beletelhet. Jó hír, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően mind a gyorstöltők teljesítménye, mint az új modellek felvevőképessége rohamosan növekszik, ami a hálózat fejlesztésével együtt hamarosan már hosszú távú utakra is alkalmassá teszi a villanyautókat. A rossz viszont az, hogy jelenleg négyféle szabvány van a piacon. A csatlakozók pedig egymással nem kompatibilisek.
Hazai viszonyok között tehát egyelőre annak érdemes komolyan gondolkodnia a villanyautózásban, akinek otthonában vagy munkahelyén van lehetősége tölteni, és nincs minden esetben rászorulva a nyilvános töltőhálózatra. Utóbbiról jó áttekintést adnak a mobilalkalmazásként is elérhető E-mobi, PlugShare, TöltőPont adatbázisok. Érdemes ezek segítségével megtervezni a hosszabb utakat.
A kezdeti ingyenes időszak után egyre több helyen árazzák be az e-töltést is, az elszámolás azonban szintén nem egységes: létezik perc-, valamint teljesítmény alapú, illetve ezek kombinációja is. A még díjmentesen elérhető „kutaknál” pedig tartsuk tiszteletben a közösségi szabályokat: ne foglaljuk feleslegesen, és adjuk át a töltőt, ha másnak nagyobb szüksége lenne rá.
Szintén rohamosan fejlődik az akkumulátor-technológia és így az e-autók hatótávja is. Míg néhány éve a 100-150 km volt a jellemző, az új modellek már akár 3-400 kilométert is megtehetnek egy töltéssel, valós körülmények között. Jobb becslést ad erre az amerikai hatóság által használt EPA mérési szabvány, mint az Európában elfogadott WLTP érték. De mindenképpen érdemes összevetni ezeket a valódi tulajdonosok tapasztalataival is, ehhez az internetes fórumok és a közösségi média tökéletes terep.