Egy darabka párizsi haute couture – így jellemezhető legegyszerűbben a DS 3 Crossback. Mintha már nem is egy autóról beszélnénk, hanem egy márkás divatkiegészítőről, amit valamelyik francia divatház dobott piacra. Ez az autó azért van, hogy szeressük, mert különleges – és mi szerettük is. Nagyon!
DS, azaz a franciák istennője
A DS autómárkát itthon kevesen ismerik. A Citroënből 2015-ben kivált és önállósult DS Automobiles a híres DS 19 modellsorozat emlékére épít, melyet 1955-ben álmodtak meg a Citroën tervezői. A legendás Citroën DS luxusautó igazi legendává nőtte ki magát, az egyik legismertebb francia autótörténeti remekmű, számos filmben is szerepelt, így nem csoda, hogy a Citroënből megszülető prémiummárka a DS (déesse = istennő) nevet vitte tovább.
A PSA csoporthoz tartozó DS autómárka Magyarországon idén nyitotta meg első kereskedését, tehát mondhatjuk, hogy új szereplő a hazai piacon. És ezzel meg is magyaráztuk a sok értetlenkedő arckifejezést, amivel a DS 3 Crossback tesztelésekor találkoztunk. Magyarországon a francia autókkal szemben eleve akadnak makacs előítéletek, beette magát a köztudatba a „gagyi francia” hiedelem, így az újdonsült francia márkának, ami jelenleg mindössze egy szalonnal üzemel itthon, valljuk be, nincs könnyű dolga. Pedig…
DS 3 Crossback és az avantgárd
Pedig a DS magasan túlszárnyalta az elvárásainkat! Régóta vártam, hogy tesztelhessük, mert ez a márka, mondjuk úgy, kilóg a sorból. Aki szeret és mer kicsit más lenni, annak mindenképp érdekes alternatíva egy avantgárd szellemiségű DS modell. Amint beültem a La Première felszereltségű DS 3 Crossbackbe, tudtam, hogy különleges kincsre leltem. Minden részlet kitalálva, összehangolva, hosszú percekig lekötött a feltérképezése. Díszítések mindenütt, de a visszatérő rombuszminta motívum miatt harmónia uralkodik az egész autóban. A DS üzenete világos: itt a dizájn és a stílus viszi el a show-t!
A DS Automobiles koncepciója szerint az autónk olyan, mint egy luxuskiegészítő, ami a stílusunkhoz igazítható. És valóban, a DS Store-ban öt különböző alapverzióból (DS inspiráció) választhatunk vásárláskor: Montmartre, Bastille, Performance Line, Rivoli, Opera és a „La Première” névre keresztelt, bevezető limitált szériás kombináció. A külső megjelenés szintén szépen variálható, tíz karosszériaszín és tíz keréktárcsa szerepel a kínálatban.
Finom luxus – akár egy párizsi szalonban
A DS 3 Crossback a PSA konszern CMP platformjára épül, amire a vadonatúj Peugeot 208-as az és Opel Corsa is, tehát egy kisméretű autóról van szó, a városi szabadidő-autók, SUV-ok világában meg pláne nem számít nagynak (hossza 4,12 méter). A mi fekete tesztautónk a legmagasabb, La Première felszereltséggel érkezett, 155 lóerővel és 8 fokozatú automata váltóval. Az elektromosan állítható, masszírozós ülések megkapták a híres, óraszíjat idéző, fonott Art Rubis Nappa bőrkárpitozást, amitől azonnal egy luxusóra jutott eszembe. Ez nem véletlen, a DS Automobiles ugyanis szorosan együttműködik a R.B.M. luxusórákat gyártó céggel, ahogy ezt már a DS 7 Crossbacknél is láthattuk.
A Hi-Fi rendszer szintén hatalmasat megy ebben a felszereltségben a Focal cégnek köszönhetően. A (feláras) 12 hangfalnak és a mélynyomónak hála a kocsiban az akusztikai élmény feltűnően jó volt. És ha ehhez hozzávesszük, hogy az autó hangszigetelését a végletekig fokozták, például az ajtóknál használt vastagabb lemezzel, a légterelő zónával, a hangszigetelt szélvédővel, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy ebben a kocsiban utazni olyan, mintha egy párizsi szalon párnás bőrfoteljeiben üldögélve hallgatnánk épp kedvenc zenénket. Ez a DS-életérzés!
Ékszerdoboz nagy kerekeken
A DS 3 Crossback egyik nagy showeleme a rejtőzködő kilincs, amely csak akkor emelkedik ki a kocsi ajtajából, amikor a kulccsal közeledünk az autóhoz, majd távozáskor ismét besüllyed az ajtóba. Rendkívül exkluzív életérzést ad, ez tény, már előre zsibong az ember, hogy beülhet az ékszerdobozába. Méreteit tekintve az autó szolid paraméterekkel bír, mégis dimamikusnak, impozánsnak hat. A DS tervezői szokatlanul nagyméretű kerekeket (690 mm, 18’’ keréktárcsák) és 17 cm-es hasmagasságot álmodtak a kisméretű prémium SUV-nak, hátulra pedig a dupla, krómozott kipufogóvéget, ami sportossá, vagánnyá teszi a megjelenését. Árad belőle az erő, melyet sok kifinomult megoldás tesz elegánssá, ilyen például elől a művészi kivitelű, gyémántmintázatú DS Wings hűtőrács, a széleken gyöngysorszerűen lefutó LED-es nappali menetfény, és a különleges formájú DS Matrix Led Vision lámpák, melyek alkalmazkodnak és nem vakítanak a szembejövő szemébe.
Szép autó a DS 3 Crossback, de szokni kell
A DS-ek belső tere egy elegáns lounge-ra emlékeztet, amiben szívesen elidőzik az ember. A figyelem azonnal az elegáns középkonzolra terelődik, egyrészt mert látványos, másrészt, mert szokatlan. Itt kaptak helyet ugyanis a dizájnos ablakemelő billenőkapcsolók és az elektromos fék gombja is. A sebességváltó kar mellett sorakoznak két sorban, mint egy ékszer láncszemei. Szokatlan megoldás, én még a negyedik napon is automatikusan az oldalajtóban kerestem a gombokat, de a dizájnnak olykor ára van. Itt kapott helyet az okostelefon tárolására, töltésére kialakított rész is, ami nagyon szerethető, mert nem kell a könyöktámaszba berakni töltéskor, tökéletes megoldás.
A menürendszere viszont már nem szerethető meg ennyire könnyen. Kicsit szórakozni kell vele, mert nem logikus. A franciák olykor túlbonyolítják a dolgokat, a menü kiismerésére sok idő elment, de nem bonyolult – csak más, mint amit megszoktunk. A 10,3 colos érintőképernyője kézre áll, természetesen az emblematikus rombuszos mintázattal a menürendszerben is találkozhatunk.
A hátsó ülések is kényelmesek, a lábtér elegendő két felnőttnek is, bár hosszú úton már előjöhet a szűkösség érzete. Ezt az érzést fokozza, hogy a kilátás oldalra enyhén korlátozott, mivel a B-oszlopra elhelyezett jellegzetes külső DS-dizájnelem, a sokat szidott/dicsért fordított cápauszony, kitakar belőle egy sávot, de még így is élvezhető vele az utazás. A 350 literes csomagtér viszont kényelmesen pakolható.
155 lóerő teszi teljessé a képet
A DS 3 Crossback a kisméretű, városi crossoverek prémiumverziója, így természetesen bővelkedik vezetést segítő asszisztenciákban (többek közt aktív holttérfigyelő rendszer, tolatókamera, parkolóradar, kibővített táblafelismerő rendszer, önvezetés 2-es szint) és színes head up display-jel is rendelkezik. A 3 hengeres, 155 lóerős, 1.2-es (díjnyertes) PureTech benzines turbómotor elég erővel rendelkezik ahhoz, hogy szépen reagáljon, de nekem kellett a sport üzemmód ahhoz, hogy kihozzam belőle a számomra ideális dinamizmust.
A benzines modelleket kérhetjük még 100, illetve 130 lovas teljesítménnyel is, a BlueHDI turbódízelek pedig 100 vagy 130 lóerővel választhatók. A DS 3 Crossback egyik nagy előnye, hogy könnyű vele manőverezni, stabil, magabiztosan irányítható, kis mérete miatt kimondottan jó volt vele a városban autózni, sőt, parkolni is.
Összegzés
Az elegáns DS Lounge hatás mindenkit bekebelezett, aki a beült mellém a kocsiba. Az autó karaktere szokatlanul erős és átütő, igazi egyéniség, ami feledteti velünk a menürendszer furcsaságait, tehát könnyű megszeretni. Kifinomult, kisméretű, de kényelmes szabadidő-autó, amely – véleményem szerint – inkább a nők figyelmét ragadja meg. A DS 3 Crossback alapára 7 390 000 Ft, a tesztelt autó, a legmagasabb felszereltséggel és extrákkal 11 265 000 Ft-ba kerül. Ez kissé borsos árnak tűnik, de a minőség és a stílusos dizájn sosem volt olcsó. Örüljünk, hogy már nem kell Párizsig utazni, ha egy csipet francia eleganciát szeretnénk az életünkbe csempészni.
Infóbox: DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8
Hengerűrtartalom: 1199 cm3
Teljesítmény: 155 LE /115 kW
Maximális nyomaték: 240 Nm (1750)
Sebességváltó: 8 fokozatú automata
Üzemanyag: benzin
Hengerek száma: 3
0-100 km/h: 8,2 mp