francia autok_citroen 2cv fortepan_gal_jozsef
Citroën 2CV, azaz a Kacsa (fotó: Fortepan/Gál József)

Francia autók: úton-útfélen szidják őket. Még Karl Lagerfeld is azt mondta róluk, hogy szörnyűek. Mindezt úgy, hogy a divatmágus is nagy autórajongó volt és Párizsban élt. A francia autóknak igazán kalandos múltjuk van. Ma a gyártók azért küzdenek, hogy leszámoljanak azokkal a sztereotípiákkal, amelyek folyamatosan rontják a francia autók hírét. A női szíveknek is kedves Citroënek, Peugeot-k, Renault-k múltjában kutakodtunk.

Citroën – az igazán francia autó

A legfranciább márkának tartják a világon. A Citroën Type-A modellje volt az első sorozatban gyártott autó Európában, továbbá az első olyan autó, amely teljes felszereléssel (elektromos gyújtás és világítás, vászontető, pótkerék stb.) került kereskedelmi forgalomba. Ez volt az első bal oldali kormánnyal felszerelt francia jármű, amelynek 7950 frankos ára alacsonynak számított akkoriban.

citroen type a
Az első balkormányos autó volt a Type A (fotó: Citroen.com)

Sőt, az első kifejezetten női autót is a Citroënnek köszönhetjük. 1922-ben kezdték gyártani, több mint 80 ezer darab készült belőle. Éppen abban az időben, mikor a női egyenjogúsági mozgalmak egyre inkább a figyelem középpontjába kerültek.

citroen 2cv (fotó: Citroen.com)
71 évvel ezelőtt kezdték gyártani a Citroën 2CV modellt

A francia falusi ember álmaként 1948-ban bemutatott Citroën 2CV – gúnynevén „kacsa” – az első olyan francia autó, amely hatalmas sikert aratott. Több mint 40 éven keresztül gyártották, világszerte mintegy 4 millió példány készült belőle. Az utolsó 2CV 1990-ben gördült le a gyártósorról.

Citroen DS_francia autok
Már majdnem elérte a 200 km/h végsebességet (fotó: Citroen.com)

1955-ben mutatták be a DS modellt, melyet a szakérők mai napig az autógyártás egyik mérföldkövének tartanak. Összesen csaknem 1,5 millió példány készült belőle.

A márkát alapító André Citroën nem csak felvirágoztatta és sikerre vitte a francia autógyárat, rengeteget tett a közlekedési kultúra fejlesztéséért is. 150 ezer, a cég emblémáját viselő útjelző táblát bocsátott a hatóságok rendelkezésére, megújította Párizs taxis járműparkját és távolsági gyorsbusz-járatokat közlekedtető céget szervezett. Ő adományozta a városnak a Diadalív és a Concorde tér díszkivilágítását, 1925 és 1934 között Citroën villanykörtékből kirakott neve díszítette az Eiffel-tornyot.

citroen c4 wrc francia autok
A Citroën versenyautókat is gyárt (fotó: Citroen.com)

A márka logója eredetileg egy fordított V alakú fogaskerék volt, mellyel a kezdeti sikerekre utalt a gyártás. A motívum soha nem tűnt el a Citroën logókból, bár 10 éve már éles hegyét is lekerekítették és inkább emlékeztet egy bumerángra, mint egy hegyes V betűre.

Citroen logo történet
A fordított V betű végig megmaradt (forrás: weloveitbut.com)

Peugeot – a számozott autó

Lassan 210 éves lesz a híres francia márka. Tudtad, hogy borsőrlőt is vehetsz Peugeot logóval? És ez nem is marketingfogás. Magát a szerkezetet ugyanaz a Peugeot testvérpár találta fel, akinek gyakorlatilag köszönhetjük a Peugeot autókat. A két fivér eleinte szerszámokat, konyhai eszközöket, sőt még szoknya abroncsokat, kávédarálókat is készített üzemében.

peugeot borsörlö
A híres borsőrlő, szinte minden konyha alapkelléke (fotó: Pinterest)

A cég profiljában – már a Peugeot örököseinek keze alatt  – 1885-ben jelent meg a kerékpárgyártás olyan érdekes modellekkel, mint például a kétszemélyes tricikli. Innen már csak egy ugrás volt az autóipar, az első kiskocsit, a Peugeot Bébét 1904-ben mutatták be. Közben egy másik vonalon is autógyártásba fogtak az örökösök, nekik köszönhető az oroszlán logó. A két cég idővel összeolvadt és ontotta magából a kis francia autók sorozatát. A Peugeot modellek háromjegyű számozása – amelyben a modellcsaládot jelölő szám és a sorozatszám egy nullát fog közre – az 1929-ben bemutatott 201-essel indult útjára.

Peugeot_201 francia autok
Peugeot 201 (fotó: Wikipedia/Arnaud 25)

A jellegzetes oroszlán emblémát még a gyerekek is elsők között felismerik. Az első verziót Justin Blazer 1847-ben tervezte, azóta is az erőt, megbízhatóságot, minőséget hivatott tükrözni. A figura az elmúlt több mint 170 évben rengeteget változott. Volt, hogy a Peugeot egyszerre háromfélét is használt, osztálytól függően. Olyan is volt, hogy csak az állat feje jelent meg az autókon. Végül visszatértek a támadó vagy alvajáró– mindenki döntse el maga – oroszlán figurájához.

peugeot logo történet
Támadó vagy alvajáró oroszlán? A döntést rád bízzuk! (fotó: weloveitbut.com)

Renault – a franciák Forma 1-es autója

A Renault első sikere gyakorlatilag a taxizásnak köszönhető. A cég 1905-ben kezdte meg a tömeggyártást, miután a világ számos városából – Párizstól, Londonon és New Yorkon át egészen Buenos Airesig – 250 darabos megrendelést kapott taxikra. Az első világháború idején szinte teljes egészében a hadiipart szolgálta, kamionokat, mentőkocsikat, repülőgép motorokat és FT tankokat gyártott. 1920-at követően már olyan sokszínűvé vált a paletta, hogy többek között személyautókat, haszongépjárműveket, repülőgép motorokat, mezőgazdasági járműveket is készített a Renault. Ebben az időben sorra nyitotta kereskedéseit.

francia autok_Taxi_de_la_Marne_Renault_Type_AG_1913
Minden a Renault taxikkal kezdődött (Fotó: Wikipedia/El monty)

Az ikonikus Renault logó az 1925-ös évek környékén kerül fel az autókra. 1972-es változatát, mely a mai emblémát is meghatározza, Victor Vasarely tervezte.

renault logo történet
A mai logóhoz hasonló forma 1925-ben jelent meg az autókon(fotó: weloveitbut.com)

A cég 1945-ben az államosítás áldozata lett. Végül 1980-ra Európa legnagyobb autógyárává nőtte ki magát. A vállalat többször állt a csőd szélén, munkássztrájkokkal is megküzdött. 1985-ben – éppen szintén egy bedőlés közeli állapotban – az akkori vezérigazgatót meggyilkolták. Viharos múltja ellenére folyamatosan mutatta be új modelljeit, 1981 után például az Espace-t, 1991-ben pedig a nagysikerű Cliot. 1992-1997 között jelent meg a Twingo, a Mégane és a Laguna az autópiacon. Az egyetlen francia márka, ami jelen van a Forma 1-ben.

renault forma 1
A Renault 2019-es F1 autója (fotó: Renault.co.in)