bubi vagy ogre osszes
Összehasonlítottuk a két környezetbarát szolgáltatást; fotó: ogre&co és MOL Bubi

Hiába van egyre több Bubi és hozzá tartozó állomás a főváros utcáin, a közbringa használata az elmúlt évek alatt drasztikusan csökkent. Eközben indulása első hetében már 1200 előfizetőt szerzett magának az ogre&co közösségi elektromos robogó-megosztó. Bubi vagy Ogre? Összehasonlítottuk a két szolgáltatást.

Múlt vs. jövő

A Bubi nehézkes kerékpárja és nehézkes regisztrációja helyett trendi kinézet és gyors csatlakozás – legalábbis ezt ígérik az egyre szaporodó elektromos roller, robogószolgáltatók. Az érintett fiatalok pedig pontosan tudják, mi a jó nekik, és az előfizetéseikkel szavaznak is. Nyugodtan mondhatjuk, hogy nem a flotta kis mérete, vagy az ismertség hiánya okozza a Bubi hanyatlását, hanem az azonos elven működő, ám sokkal izgalmasabb megoldások térnyerése. Bubi vagy Ogre – az egyik a múlt, a másik a jövő.

Bubi vagy Ogre: melyik mit ígér?

Van néhány dolog, amiben minden „zöld”, azaz elektromos meghajtású szolgáltató ugyanazt ígéri:

  • A forgalmi dugó legyőzhető. Amíg az teherszállító tankhajó autókkal napközben csak araszolni lehet a fővárosban, addig az elektromos gyorsnaszádokkal bárhova el lehet cikázni.
  • Nem kell aggódni a parkolás miatt. Amíg a belvárosban autóval sokszor körülményes parkolóhelyet találni, addig az elektromos közlekedési eszközökkel ez nem okoz gondot.
  • Nem kell törődni a bérelt eszközök karbantartásával. Ezt a terhet teljes egészében átveszik az eszközök szolgáltatói.
  • Zöld és környezetkímélő. Nem szennyezi a főváros levegőjét, élhetőbbé teszi a város mindennapjait.
bubi vagy ogre 2
Ogre: 18 éven felülieknek jogosítvány, mobil és internetkapcsolat kell hozzá; fotó: ogre&co
bubi
A Bubi bringa jelentős erőfeszítéssel tekerhető a tömör gumik és nehéz váz miatt; fotó: MOL Bubi

Íme, az összehasonlító táblázat!

BUBI OGRE MOBIL
Kinézet
Nehéz, nem túl esztétikus, jelentős erőfeszítéssel tekerhető a tömör gumik és nehéz váz miatt. Fiatalos, a legújabb trendeket követi.
Regisztráció
Személyesen kell bemenni regisztrálni és aláírni a BKK-ügyfélközpontban (ha lejár a bérlet akkor is). Ez pedig sorban állással jár, ami a fiatalok számára elrettentő erővel bír. Egy mobil és internetkapcsolat kell hozzá, meg persze jogosítvány és a 18. betöltött év.
Letét
25 000 forintot terhel a nem bérletes felhasználó kártyáján a rendszer, amit csak akkor old fel, ha visszaadja a biciklit. A bérlések elején 900 Forint értékben kreditet vásárol a felhasználó, ami teljes egészében leutazható, A nap végén pedig megtörténik az elszámolás: ha többet utazik, akkor a maradékot kell kifizetni, ha maradt, az később felhasználható.
Ügyfélszolgálat
Ha gondunk van, a telefonos BKK-ügyfélszolgálat kapcsolására néha sokat kell várni (nincs külön Bubi-forródrót). Telefonos ügyfélszolgálat mellett a közösségi médiában is aktívan tartja a kapcsolatot az ügyfelekkel.
Lefedettség
Közel 100 állomás és 1200 kerékpárhely, de a belső kerületek Nagykörúton kívüli részein, elsősorban a VIII. és IX. kerületben még így is kevés dokkolót találunk. De ugyanígy a belvárostól még bringázható távolságra eső, sűrűn lakott angyalföldi, zuglói, óbudai és kelenföldi lakosok is Bubi nélkül maradtak. Az ogre&co szolgáltatása jelenleg még csak a főváros belső kerületeit fedi le.
Árak
18 900 forintos éves bérlet promóciós áron megvehető 12 000 Ft-ért, és az éves BKK-bérlet mellé is 50% kedvezmény jár. Az ogre&co vegyes modellt alkalmaz: a kombinált viteldíj a használati percekből és a megtett kilométerből áll.

 

Mit várhatunk a tendenciák alapján?

A Bubi népszerűsége továbbra is csökken. Helyét pedig átveszik a sokkal innovatívabb és izgalmasabb járműveket és közlekedési megoldásokat kínáló szolgáltatók. Budapest még mindig alulfejlett, azaz számos ilyen jellegű szolgáltatás elindulása prognosztizálható még az elkövetkező években. Legalábbis a nemzetközi trendek alapján. 2017 és 2018 között 39 db új robogómegosztó szolgáltatás indult, 2018 őszén összesen már 85 db ilyen szolgáltatás üzemelt a világon. Ebben az időszakban 25 ezer új robogót helyeztek üzembe a szolgáltatók. Világszerte közel 2 millió regisztrált felhasználó van az ehhez hasonló közösségi közlekedési rendszerekben. A szolgáltatások 84%-a pedig az EU-ban található.

Hazánkban az ogre&co környezetkímélő elektromos robogói mellett blinkee.city az a szolgáltató, amely új szintre emelte az elektromobilitást. Budapesten 120, Pécsen 20 blinkee bérelhető.

És bár egyre jobban terjednek az elektromos járműmegosztó szolgáltatások, mi azért továbbra is kitartunk amellett, hogy olykor érdemes biciklire pattanni. Egy kis tekerés ugyanis jót tesz a vérkeringésnek, az izmoknak, és a léleknek. Sőt, akár jótékonysági akciókban is részt vehetünk a kerekezéssel.