városi jövőkép
Becslések szerint az Európában autóval megtett kilométerek 40%-át hamarosan az önvezető megoldások adják (fotó: Pixabay/David Bruylond)

Bár Budapesten már három autómegosztó szolgáltatás is működik, még csak most kezdünk el ismerkedni úgy igazán a műfajjal. Azt azonban szinte biztosra vehetjük, hogy rövidesen idehaza is átalakítja majd az autóhasználatot. (Egyes előrejelzések szerint 2021-re világszerte körülbelül 14 millióan veszik majd igénybe a carsharinget.) Eközben szakértők már arról beszélnek, hogy az autómegosztás az önvezető autók felé halad: a közösségi autózásban ez hozhat újabb forradalmat.

greengo_onvezeto autok
Gyorsan és környezetkímélően juthatunk el egyik pontból a másikba a GreenGo autóival

Autómegosztás: jönnek az önvezető autók

Optimista várakozások szerint az önvezető autók már 5 éven belül beléphetnek a carsharing szolgáltatások területére. A pesszimistább számítások is azt mutatják, hogy 2030-ra elérjük, hogy az Európában autóval megtett kilométerek 40%-át önvezető megoldások adják majd.

Michaletzky Bálint, a GreenGo hazai elektromos autómegosztó szolgáltatás ügyvezetője szerint a közösségi autózás következő szintlépése éppen az önvezető megoldások miatt következik be hamarosan. Michaletzky Bálint úgy véli, hogy az önvezető autók először a taxizás és a carsharing területén terjedhetnek el. Az önvezető autók világuralomra törése pedig gyökeresen alakítja át mindazt, amit a városok használatáról gondoltunk.

taxi-onvezeto autok
Sofőr nélküli taxizás – ez lenne a jövő?; fotó: Pixabay

A városi mobilitás egyre inkább elektromos és önvezető

Hajlamosak vagyunk az önvezető autók legnagyobb előnyeként kiemelni, hogy a járművek ismerik az utat és helyettünk vezetnek majd. A GreenGo ügyvezetője szerint ennél azonban sokkal fontosabb lehet, hogy pontosan rá tudnak kapcsolódni a folyton változó városi organizmusra, tudva a dolgukat. A nem túl távoli jövőben a kívülről vezérelt autók összehangoltan működhetnek, a begyűjtött adatok segítségével igazodnak majd a forgalmi helyzetekhez. Vagy akár a városi áramszükséglethez is. Annál is inkább, mert egy tanulmány szerint a városi mobilitás egyre inkább EASCY lesz. Vagyis elektromos (electrified), önvezető (autonomous), megosztott (shared), összekapcsolt (connected) és évente továbbfejlesztett (yearly updated) lesz.

city-street-1149159_1920
Nagy az igény a fenntartható, rugalmas mobilitási megoldásokra; fotó: Pixabay

Mindenki az EASCY-re figyel

Erre az öt betűre koncentrál most az autóipar összes szereplője. Az egyik legfontosabb változás a mobilitási piacon, hogy az elmúlt években maguk az autógyártó cégek lettek az önvezető és elektromos fejlesztések legnagyobb mozgatói. A világ 20 legnagyobb kutatási-fejlesztési büdzséjéből ötöt már nagy autógyárak birtokolnak. A robbanásszerű fejlődésnek kedvez az is, hogy a felhasználóknak egyre nagyobb az igénye a fenntartható, rugalmas mobilitási megoldásokra.