A gyalogosok is az autós etikett részét képezik
Az autós etikett további eleme például, hogy nem szemetelünk az autóból. Egy ablakon kidobott hulladék, vagy akár csikk is megzavarhatja a mögöttünk haladót, amelynek következtében könnyen kialakulhat egy baleset. Továbbá nem haladunk rosszul beállított fényszóróval, és nem közlekedünk a többiekhez viszonyítva túl nagy sebességkülönbséggel sem. Az pedig, hogy a zebra előtt lelassítunk, kevésbé etikett-kérdés, sokkal inkább a balesetek megelőzése miatt fontos. Ha pedig az út szélén járókelők állnak, akkor nem illik nagy sebességgel elhaladni mellettük, mert a kialakuló menetszél miatt a gyalogos elveszítheti az egyensúlyát és az úttestre eshet. A járdán várakozó gyalogosok mellett esős időben pedig úgy haladunk el, hogy nem zúdítjuk nyakukba az úttesten felgyülemlett esővizet.
„A járművezetőnek mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy vigyázzon a gyalogosokra. Sokan úgy vélik, hogy a gyalogos átengedése a zebrán az illemtan kategóriájába tartozik, pedig ez nem így van. Ez nem az autós etikett része, hanem kötelező előírás” – mondja a közlekedéspszichológus.
Az autó, mint Avatar
„Mivel egyre több az autó, egyre szűkebb helyeken kell közlekednünk, ezért egyre több a konfliktushelyzet. Ekkor pedig már előtérbe kerül a személyiség. Azt szoktam mondani, hogy az autó az ember fizikai meghosszabbodása. Mondhatni egyfajta avatar. Egy saját autóért általában sokat kell dolgozni. Emiatt sokkal jobban kötődünk hozzá, s egyfajta státusz szimbólummá válik a kocsi.
Amint pedig a volán mögé ülünk, úgy érzékeljük, hogy a külső világ megszűnik, és a saját kis mikrovilágunkban vagyunk. Ugyanakkor a technológia előrehaladásával az autók egyre erősebbek és ügyesebbek, ez pedig hamis biztonságérzetet teremt. Azt sugallja a vezetőnek, hogy: Megvédelek! Minket nem érhet semmi baj. Velem biztonságban, együtt bármire képesek vagyunk!”
A cikk a következő oldalon folytatódik.