Idén kilenc új helyszínnel bővült az UNESCO Világörökség-lista, amire felkerült többek között a madridi Prado múzeumot ölelő kulturális térség és a Retiro park, több európai fürdőváros és a kínai Kanton történelmi városrésze is. Te hova utaznál el most azonnal? Tipp: Íme a legszebb európai tengerpartok listája! Te melyiken jártál már?
Madridi Prado Múzeum és a Retiro Park
Madrid történelmi Paseo del Prado sugárútja és közeli Buen Retiro park egy 200 hektáros kulturális térséggé fejlődött a sugárút 16. századi megépítése óta. A térség a spanyol főváros egyik leglátogatottabb idegenforgalmi látványossága. A 120 hektáros park a 19. századi kertépítészet különböző stílusait egyesíti. A terület ad otthont a Királyi Botanikus Kertnek. A sugárút köti össze a spanyol művészvilág szívét, a Prado Múzeumot, a Thyssen-Bornemisza Múzeumot és a Zsófia Királyné Művészeti Központot.
11 európai történelmi fürdőváros
A Bécs melletti Baden, a belgiumi Spa, a csehországi Karlovy Vary, Frantiskovy Lazne, Marianske Lazne, a franciaországi Vichy, a német Bad Ems, Baden-Baden és Bad Kissingen, az olasz Montecatini és az angliai Bath is a világörökség részévé váltak. Valamennyi fürdőváros természetes gyógyforrások mellett alakult ki, mindegyik a nemzetközi európai fürdőkultúrát képviseli, amely a 18. század elejétől kezdett kialakulni és elvezetett az 1900-as években a nagy nemzetközi üdülőhelyekhez, amelyek meghatározták az adott városok arculatát a fürdőházak együttesei által.
Kanton történelmi városrésze
A kínai Kanton történelmi városrésze a Szong és a Jüan-dinasztia (10-14. század) tengeri birodalmának egyik legnagyobb tengeri kikötője volt a tengeri Selyemút mentén. A térségben 22 egykori kormányzati épület, több vallási épület, közük egy 11. századi mecset, amely Kína legrégebbi iszlám építménye, számos régészeti lelet, a régi tengeri dokkok maradványai és az akkori vas- és kerámiakészítés emlékei láthatók.
A transziráni vasútvonal
A Kaszpi-tengert és Perzsa-öböllel összekötő transziráni vasútvonal is felkerült a világörökségi listára. A vasútvonal két hegységet, számos folyót, felföldet, erdőt, alföldet szel át. Az 1400 km hosszú vasútvonal építése 11 éven át – 1927-től 1939-ig – tartott, és számos ország 43 építési vállalatának sikeres együttműködése réven valósulhatott meg. Egyes térségekben hatalmas hegyi területeket kellett átvágni, 174 nagy hidat, 186 kisebbet, 224 alagutat kellet megépíteni számára. Tipp: A Versailles-i kastélyban aludnál? Már ezt is megteheted, ha ki tudod fizetni
Az UNESCO Világörökség-lista legújabb helyszínei a következő oldalon folytatódnak.