világító kerékpárút
A munkavégzés alatt sok pozitív visszajelzést kaptak a kivitelezők az arra közlekedő kerékpárosoktól (Fotó: Magyar Közút Nonprofit Kft.)
Az utóbbi évek legragyogóbb kísérleti útépítési projektje valósulhatott meg az Eurovelo 6 kerékpárút Duna-menti szakaszán Esztergom térségében, írja a Magyar Közút Nonprofit Kft. Facebook-oldalán egy új, kísérleti jelleggel megépített esztergomi világító kerékpárút kapcsán. A kísérleti jelleggel beépített anyag úgynevezett fotolumineszcens boroszilikát anyagú, gyantába ágyazott szemcse, amelyeket a nap fénye feltölt, majd az így kezelt felület világít a sötétben.

Magyarország első fotolumineszcens útja

fotolumineszcens boroszilikát világító kerékpárút
A világító kerékpárút titka ez az úgynevezett fotolumineszcens boroszilikát anyagú, gyantába ágyazott szemcse. (Fotó: Magyar Közút Nonprofit Kft.)
Az anyagot az útréteg negyedik, azaz kopórétegébe keverik. Ezt követően különböző sűrűséggel terítik szét, hengerelik az útfelületbe annak érdekében, hogy tesztelni lehessen, mekkora az a fényerő, amely kellemes, nem bántja a szemet.
Magyarországon újdonságnak számít a világító kerékpárút, ugyanis elsőként az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút hazai Komárom-Esztergom megyei két kilométeres szakaszán lesz ilyen. A környezetkímélő megoldás hozzájárul a kerékpározók balesetmentes éjszakai közlekedéséhez, ráadásul az új technológia telepítése csak minimálisan, 4-5 százalékkel emeli a kerékpárút létesítésének költségeit.
A biciklisek tetszését már elnyerte a világító kerékpárút
Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút hazai szakaszán tesztelik az új technológiát. (Fotó: Magyar Közút Nonprofit Kft.)
Az új anyag beépítését hétfőn kezdhették el a szakemberek és az eredmény már most jól látható. (Fotó: Magyar Közút Nonprofit Kft.)
A társaság által támogatott kísérleti út- és hídépítési program keretein belül elkészült beruházás célja a közvilágítással nem érintett útszakaszokon a fokozottabb optikai vezetés, illetve a figyelemfelkeltő fényfestés megvalósítása. Ezek révén elsősorban a veszélyes gyalogátkelők, kerékpárutak és járdák biztonsága növekedhet.
„A munkavégzés alatt már most sok pozitív visszajelzést kaptunk az arra közlekedő kerékpárosoktól. Bízunk benne, hogy hosszú távon is jól működik a projekt és más helyszíneken is alkalmazhatjuk majd” – áll a Facebook-bejegyzésben.
Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt./Facebook, MTI