Tudtad, hogy teljesen normális, ha versenykamionozás közben elmegy a látásod a téged ért ütésektől? És azt, hogy a jégbobban fékezés nélkül száguldanak a versenyzők? Vogel Adrienn, Magyarország egyik legsikeresebb női autóversenyzője mesélt nekünk sztereotípiákról, versenyzői álmokról, extrém vezetési élményekről. És eláruljuk azt is, milyen egy profi női autóversenyző a hétköznapokon. (Az interjú 2019-ben készült).
Mióta van jogosítványod? A kezdetektől imádod a vezetést?
18 éves korom óta van jogosítványom. Az érettségi után az volt minden vágyam, hogy mihamarabb megszerezzem. Minden vizsgán elsőre átmentem. De életem első vezetési élménye 17 éves koromra tehető. Egy forgalom elől elzárt területen beültettek egy Ladába. Emlékszem, tél volt és a Duna-parton voltunk. A vezetőülés egy kerékkel volt kitámasztva és nem lehetett előre húzni az ülést. Nagy hó volt és sok fa. Szerintem itt ragadott magával a vezetés élménye. Hiszen előbb tanultam meg keresztbe menni, mint egyenesen. Nagyon megtetszett a vezetés.
Honnan jött az autóversenyzés az életedbe?
Fiatal koromban az akkori barátommal sokat jártam rally versenyekre itthon. Ezeken a versenyeken szerettem meg az autóversenyzést. Olyan kocsikat láttam ott, amilyeneket utcán sosem. Imádtam, ahogy a versenyzők elszáguldoznak előttünk határra téve a tapadást.
Mit szólt a család, barátok mikor belevágtál? Az autóversenyzés azért nem egy veszélytelen sportág.
A szüleim és a testvérem, bár féltett, de támogattak. Most pedig már nagyon büszkék rám! A barátaim is biztattak mindig, sokszor kijönnek a versenyeimre a mai napig.
Van kabalád, amit minden versenyre magaddal viszel?
A rally Kia Picantomban van egy plüss kakas. Mikor elkezdtem versenyezni, Jochen Hahn-tól kaptam. Ő többszörös kamion Európa-bajnok versenyző. Azóta kocsiról-kocsira vándorol. De például pályaversenyzésre nem szoktam vinni. Lehet klónozni kellene… 🙂
Mi volt eddig a legextrémebb helyzet, amibe belekerültél versenyzői pályád során?
Volt több is. 2017-ben kaptam egy lehetőséget, hogy kipróbáljak egy versenykamiont a Szlovákia-ringen. 1300 lóerő és 5,5 tonna! Hihetetlen élmény volt egy ilyen kamiont versenypályán vezetni. A teszt jól sikerült, ezért két nappal később ugyanez a cseh csapat felajánlott egy dakaros Tátra prototípus versenykamion-tesztet, de itt már murvás körülmények között kellett a kormány mögé beülnöm. Nagyon izgatott voltam, mert nem volt még alkalmam sem a terep rallizáshoz, sem egy terep kamionhoz.
Mikor beültettek a kamionba, minden nagyon távol volt hozzám. Átállították az ülést, de még így is nagyon nehezen értem el a kuplungot. Azért így is megkezdtük a tesztet. Kaptam összesen húsz percet. Ami elsőre elégnek is tűnt, ugyanis közbe szóltak olyan problémák, mint például, hogy az összes féktávon belecsúszott az arcomba a bukósisak, olyan nagy volt. Plusz tényleg nagyon nehezen értem el a kuplungpedált. A navigátor viszont mondta a csapatfőnöknek, hogy adjon még egy lehetőséget, mert nagyon jó volt a teszt. Így hoztak egy fakockát és ráfúrták a kuplungra, illetve hoztak ducktape-et és a bukómat hozzá ragasztották a hans nyakvédőmhöz. Így kezdődhetett is a második húsz perc. Sokkal komfortosabbnak éreztem és jó volt, hogy végre elérek mindent.
Elképesztő, hogy mennyi mindent kibír egy ilyen versenytechnika. Olyan ütéseket kaptam alulról a gátlótól, hogy pár pillanatra elment a látásom. A teszt után megkérdeztem azt a versenyzőt, aki vezeti a kamiont a Dakar versenyeken, hogy ez normális e, amire azt mondta, hogy teljesen.
És kerültél más veszélyes szituációba is ezen kívül?
Igen, amikor kipróbáltam a jégbobot. A magyar Bobszövetség kormányost keresett és megkérdeztek, lenne-e kedvem hozzá. Igent mondtam és életre szóló élménnyel jöttem haza Rigából. Az biztos, hogy nem ismerek őrültebb sportolókat náluk. Egy jégcsőben egy bobbal fék nélkül veretnek le 100 km/h feletti sebességgel. Olyan gyorsan jönnek a kanyarok abban a fehér csőben, hogy szinte fel sem fogod. Egyedül, tesztkör nélkül kellett lejönnöm és az utolsó előtti kanyarban túl lent voltam, ezért kicsit próbáltam feljebb húzni az orrát. Ez a mozdulat egyből felvitt a kanyar tetejére három méter magasra, majd innen lezuhant a bob az oldalára. A bukóm eltört, én rendesen beütöttem magam, de a tetőn azért becsúsztam a célba.
Gondoltam, megyek még egy kört kicsit később, ha elmúlik a szédülés. Az utánam lévő lány már nem volt ilyen szerencsés, olyan sérüléseket szerzett, hogy kórházba kellett vinni. Ekkor beszéltem a csapatfőnökömmel, aki letiltott a további csúszásokról, mert a versenyszezonom túl közel volt és nem fért volna bele, ha lesérülök. Remélem még lesz lehetőségem kipróbálni, milyen lábon beérni a célba.
Végül a kamionvezetés annyira megtetszett, hogy versenyen is indultál. Milyen élmény volt? Elindulnál újra?
Igen, kipróbáltam magam a kamionversenyzésben is Kínában. Szintén a cseh csapat invitálására mentem, miután a két kamionos tesztem jól sikerült. Kínában kicsit más a kamionversenyzés. Utcai kamionokat építenek át nem annyira professzionális szinten, mint például itt Európában. Utcai abroncsokkal is versenyeztünk. Nem volt sok tapadásunk és szinte csak keresztbe akart menni a jármű.
A 18 férfi indulóból 11. lettem. Jókat csatáztam velük. De nagyon más, mint egy autó. Meg kell szokni a nagyságát és a súlyát. Ennek ellenére fantasztikus élmény volt. Egyelőre még jobban vonz az autósport, mint a kamion, de ha lenne rá lehetőségem, akkor biztosan vissza ülnék.
A versenyzés főállás számodra vagy hobbi?
Jelenleg már főállás. De a versenyzés igazából csak egy kis része a munkámnak. Nagyon sok rendezvényen veszek részt. Vezetéstechnikai oktatásokat tartunk, illetve műsorvezető is vagyok a Supercar műsorban a TV2-n. Úgyhogy elég pörgős az életem, de cseppet sem panaszkodom.
Milyen sofőr a közutakon Vogel Adrienn?
Nyugodt. Én kiélem magam a versenyhétvégéken és a közút nem versenypálya. Sok vezető nincs felkészülve arra sem, hogy hirtelen irányt váltson, sokan meg se tapasztalják milyen, ha megcsúszik egy autó. Nem tartom jó ötletnek megijeszteni őket. Könnyen megtörténik a baj.
Mi a legfőbb különbség szerinted egy férfi és egy női sofőr között?
Igazából nem kellene különbséget tenni. Szerintem ez érzék kérdése. Valakinek nagyon jó érzéke van hozzá, van akinek kevésbé jó, ennyi. Mivel sok vezetési tréninget tartok, látom, hogy mindkét nemnél vannak problémák, de mindkét nemnél vannak kimagaslóan jó vezetők is. A férfiak talán kicsit bátrabbak, pont emiatt többször kerülnek olyan szituációba, amit nem mindig sikerül kontrollálniuk. A hölgyek jobban megfontolják, mit tesznek, de persze köztük is vannak kivételek.
És egy női és egy férfi autóversenyző között van különbség? Kellene egyáltalán különbséget tenni?
Sosem nézem, ki ül a kocsiban és szerintem nem is kell. Versenyzők vagyunk, mindannyian nyerni akarunk. Bár amíg nem vagyunk mi nők a lökhárítójukon, azért nem vesznek olyan komolyan. Kevés még a női versenyző. De egyre többen vagyunk, és ha kellő alázatot, türelmet és kitartást fektetünk bele, akkor lehetünk olyan jó vagy jobb versenyzők, mint a férfiak. Mivel az élmezőnyben harcolok, így nem finomkodnak velem. Szerintem a férfiak is egyre inkább egyenrangú ellenfélnek tekintenek. Most legalább is biztosan.
Ezek alapján inkább női mezőnyben versenyzel szívesen vagy jobb a vegyes?
Jobb a vegyes. Én szeretek férfiak ellen versenyezni. Ők talán kicsit keményebben versenyeznek. Az a baj, hogy nem nagyon van még csak nőknek kiírt kategória. Ráadásul még nem versenyeztem olyan női kupában, ahol igazán szoros lett volna a mezőny. Meg a világ máshogy ítél meg, ha egy férfi mezőnyben vagy sikeres.
Mi volt a legutóbbi versenyed és mi lesz a következő?
A Red Bull Ringen versenyeztem a Kia Platinum Cupban. Egy 6. helyet szereztem, 1.2 másodperccel lemaradva az elsőtől, illetve egy 3. helyet esőben, 0,8 másodperccel az első mögött. Mindezt 30 perc versenyzés után. Azt hiszem, ez jól mutatja, hogy elég szoros a mezőny.
Milyen céljaid, terveid vannak a jövőre nézve?
Szeretnék a rallyra jobban koncentrálni és mind a pályaversenyzésben, mind a rallyban minél több dobogós helyezést elérni.
Mit üzennél egy nőnek, akinek minden álma, hogy autóversenyző lehessen?
Lehet, kicsit elcsépeltnek hangzik, de soha ne adja fel. Tűzze ki a célt, vizsgálja meg, hogyan lehet elérni és miket kell megtennie hozzá. Minden a részletekben rejlik, ha az alap jól össze van rakva, akkor a legjobb úton halad. Kezdje kicsiben, gokarttal, majd olyan kezdő autós szériákban, ami elérhető áron van. Az ott megszerzett tapasztalat elengedhetetlen. Amíg ott nem sikeres, felesleges a feljebb lépés.
Milyen a hétköznapi Vogel Adrienn?
Nagyon szeretem a deszkás sportokat, főleg a snowboardot. Amikor vége a versenyszezonnak, mehetek a hegyekbe kikapcsolódni. Sportosan öltözködöm, ritkán veszek fel magassarkút és csini ruhát. Persze azért van néha csajos napom amikor jöhetnek a szép ruhák. Szabad időmben egyébként a barátaimmal találkozom, grillezünk a kertben vagy kirándulunk. De sokszor sétálunk be Szentendre belvárosába is. Nagyon hangulatos és sok szabadtéri program van. Bátran ajánlom mindenkinek!