Becslések szerint az európai légitársaságok 82 milliárd eurós veszteséget könyvelhetnek el a koronavírus-járvány miatt. Még a legoptimistább fogatókönyvek szerint is csak négy-öt légitársasági csoport maradhat életben. Milyen intézkedéseket hoztak és hogyan képzelik el a jövőt a társaságok? Számíthatnak-e állami támogatásra?
A Brussels Airlines ezer embert küld el
A légitársaság a belga kormánytól és a német anyavállalatától, a Lufthansától is pénzügyi segítséget kért. A szakszervezetek azonban attól tartanak, hogy a cég fapados légitársasággá alakulhat a költségcsökkentések végére. „A Lufthansa egy alacsony költségvetésű céggé alakítaná át a Brussels Airlinest. A kormánynak ezt is figyelembe kell vennie, amikor közpénzt fordít a cégre. Nem szabad hagyni, hogy ezzel a támogatással azt csináljanak, amit csak akarnak” – mondta Didier Lebbe szakszervezeti vezető. Az Európai Bizottság már lazított az állami támogatások szabályain és 124 állami segítségnyújtást hagyott jóvá. A támogatott szervezetek között vannak légitársaságok is.
Európai légitársaságok és állami támogatás
Az Air France hét milliárd eurót kap, a Lufthansa tíz milliárdot kér, de még nincs döntés. Ezek a támogatások torzíthatják a piaci versenyt, és a Bizottság tisztában van ezzel. „Úgy gondoljuk, hogy az állami támogatási szabályok célzott és arányos felhasználása biztosítja azt, hogy az egyes cégek hasznot húzzanak ebből úgy, hogy közben védjük a piacot a verseny torzításától is. Természetesen ez csak ideiglenes szabályrendszer, amit a bizottság a koronavírus-járványra válaszul hozott meg. Úgy gondoljuk, ez segíthet a mostani helyzetben, de elismerjük, hogy vannak kockázatok” – mondta az Európai Bizottság szóvivője, Ariana Podesta. A légitársaságok szövetsége minden segítségnek örül, azonban óvatosságra intette a bizottságot. „Az állami támogatásoknak nem szabad torzítaniuk a piacot. Az Európai Bizottságnak ebben nagyon fontos szerepe van. A versenyjogi hatóságoknak szemmel kell tartaniuk a piaci fejleményeket” – mondta a légitársaságok szövetségének vezetője, Thomas Reynaert.
Az is érdekes kérdés, hogy az életben maradó európai légitársaságok a jövőben milyen intézkedéseket hoznak majd. Járvány esetén például kötelező lesz a maszk, a távolságtartás, és szorgalmazzák az online utasfelvételt is.
Forrás: Turizmus Online