új Range Rover
(Fotó: Land Rover)

A Land Rover Range Rover immár 50 éve egyet jelent a luxussal, valamint minden terepen helytálló innováció megtestesítője. A kerek évfordulót pedig mi mással lehetne megünnepelni, mint egy exkluzív limitált kiadású modellel, a hamarosan érkező Range Rover Fifty-vel.

Az első és eredeti luxusterepjáró

land rover luxusterepjáró
Múlt és jövő egy képen: Az eredeti és a hamarosan érkező Range Rover Fifty szemtől szemben (Fotó: Land Rover)

Sokan nem tudják, pedig a Range Rover volt a világ első összkerékhajtású luxusterepjárója. Ami pedig önmagéért beszél, hogy még most, bemutatása után fél évszázaddal is mértékadónak számít a formatervezés, a kifinomultság és az innovatív műszaki tartalom terén. Idővel az eredeti luxusterepjáró a világ első számú szabadidőjármű-családjává fejlődött, amelyben olyan modellek találhatók, mint a Range Rover Evoque, Range Rover Velar és Range Rover Sport.

Érdekességek a Range Rover 50 éves történetéből

Az eredeti luxus-szabadidőjármű 1970. június 17-én kezdte meg műfajteremtő küldetését. A modell története azonban ennél is messzebb vezethető vissza. Az 1960-as évek derekán a Rover autógyártó vállalat úgy döntött, megkísérli forradalmasítani a szabadidős terepjárók egyre erősödő piacát. Charles Spencer King, a Land Rover alapítóinak unokaöccse kitalálta, hogyan lehetne a Rover szedánok kényelmét és közúti vezethetőségét a Land Roverek terepképességével kombinálni.

A hatvanas évek vége felé megkezdődött az első 100 colos tengelytávú kombi modell prototípusának fejlesztése, és 1970-ben a nagyközönség elé lépett az első modell. Mondanunk sem kell, a nemzetközi sajtó le volt nyűgözve. Sokoldalúsága – a típus egyaránt otthonosan mozgott autópályán és terepen, stílusos és kényelmes volt, ugyanakkor kiválóan alkalmas volt vontatásra – egy csapásra népszerűvé tette a modellt.  Az eredeti Classic modellt 1971-ben kiállították a világhírű, párizsi Louvre múzeumban, mint ‘az ipari formatervezés mintapéldányát’ – korábban egyetlen járművet sem ért ez a megtiszteltetés.

land rover

Ötvenéves pályafutása során a Range Rover számtalan világelsőséget ért el, és jó néhány lenyűgöző eredmény fűződik a nevéhez. Bevezetésekor a szabadidőjárművek között elsőként kínált állandó összkerékhajtást, majd 1989-ben ABS blokkolásgátló fékrendszerrel szerelték fel, amire az összkerékhajtású járművek világában addig nem volt példa. A Range Rover volt az első terepjáró, amely (1992-ben) elektronikus kipörgésgátlót és automatikus elektronikus légrugózást kínált; ezek aszfalton és terepen egyaránt garantálták a Range Rover legendásan kifinomult vezethetőségét. 2012-ben a Range Rover legújabb, jelenlegi generációja a világ első, teljes egészében alumínium szerkezetű – és ezáltal könnyebb, masszívabb és takarékosabb – szabadidőjárműveként mutatkozott be.

A Range Rover átkelt a hírhedten leküzdhetetlen Darien Gap-en, és még a Párizs-Dakar ralit is megnyerte – méghozzá kétszer! Egyetlen más jármű sem kombinálja a fényűzés, a kényelem és a kifinomultság ilyen magas szintjét a terepen és közúton mutatott alkalmassággal, mint a Range Rover.

A következő oldalon mutatjuk a legújabb limitált kiadású Range Rover Fifty-t is.

1
2