Minden hópehely egy-egy egyedi alakzat, amelyet jégkristályok milliárdjai alkotnak. A hópelyhek összeállva sok örömöt okozhatnak a téli sportok szerelmeseinek, ám egyúttal sok bosszúságot is a közlekedőknek. A Goodyear elhatározta, hogy részletesen utánajár a hópelyhek titkának. A vezető abroncsgyártó vállalat luxemburgi kutatóközpontjában található a legmodernebb technikával felszerelt hókutató laboratórium, ahol tudósok vizsgálják a hó és az abroncsok közötti kölcsönhatásokat. Így keresnek olyan megoldásokat, amelyekkel még biztonságosabbá és élvezetesebbé tehető a téli autózás.
A hó tudománya
Minden hópehelyben van valami közös: mindegyikük hatszögletű, pontosabban hatszorosan szimmetrikus. De vajon miért? A válasz az, hogy a vízmolekulák mindig igyekeznek egymáshoz képest 60 vagy 120 fokos szögben elhelyezkedni. A hó állapota valójában folyamatosan változik, mert az egymás melletti hókristályok az érintkezési pontokon összenőnek. Ezt a fizikai folyamatot szinterezésnek nevezzük. A száraz porhó sűrűsége megközelítőleg 30 kg/m³, a tömörödött régi hó sűrűsége a talajon az 500 kg/m³-t is elérheti, sőt a csonthó, más néven firnhó (összesűrűsödött, jéggé fagyott hó) esetében ez az érték akár 800 kg/m³ is lehet.
A hó izgalmas tudománya nagyon szorosan kapcsolódik a téli abroncsok fejlesztéséhez. A hó kimondottan sokféle lehet, emiatt a vezetés a havas utakon nem kevésbé sokrétű probléma. A hó szerkezete tehát közvetlen hatással van az abroncsok teljesítményére.
Téli autózás egy kis fizikaórával megspékelve
A téli autózás során a havas úton haladó jármű abroncsaira a hó – a hókristályok összekapcsolódása – miatt rátapad. Azt is érdemes tudni, hogy az autó mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal, s mindezt a gumikon keresztül teszi. A körülményektől függően a futófelületbe több-kevesebb hó ragad bele, ilyen behavazódott abroncsot valószínűleg már mindenki látott.
Amikor friss porhóban vezetünk, az abroncsot a hó teljesen beborítja. Az összetömörödött hó ezzel szemben csak a mintaárkokba tapad bele, és emiatt a futófelület fekete-fehérnek tűnik. A keményre taposott hó nem tapad fel a futófelületre, ezért az abroncs fekete marad. A téli abroncsok teljesítménye havas felületen tulajdonképpen akkor a legjobb, ha az összes tapadást biztosító él szabadon marad. Ha az abroncsra nem ragad rá a hó, a rengeteg kapaszkodóél ideális körülmények között fejtheti ki hatását.
Csúcstechnológiás kutatás
A Goodyear folyamatosan fejleszti téli abroncsait, a hó tulajdonságait és a hó és abroncs közötti kölcsönhatásokat a legapróbb részletekig elemzi. Pontosan erre a célra hoztak létre egy csúcstechnológiás hókutató laboratóriumot, ahol különböző formájú hókristályokat generálnak. A mérnökök ezután mikroszámítógépes tomográfiával elemzik a hómintákat, és ennek alapján modern szoftverek segítségével 3D-s szemléltető modelleket állítanak elő. A fizikusok ezenkívül a különböző hótípusokat kombinálják is, így szimulálva a havas utakra jellemző körülményeket. Az optimális futókeverékek, profilok és lamellaelrendezések kidolgozása érdekében intenzíven vizsgálják az abroncsok hóban mutatott súrlódását.
A laboratóriumi eredmények tökéletesen kiegészítik azoknak a tesztpilótáknak a megfigyeléseit, akik az új abroncsokat valós körülmények között tesztelik svájci, skandináv és új-zélandi téli pályákon.
A téli gumi használatára más-más szabályok érvényesek a környező országokban, így ha nekiindulnál, mindenképpen tájékozódj előre.