nők az autóvilágban

Az autóipar, az autó-motorsport és általában az autózás kényelme sokat köszönhet azoknak a zseniális női pioníreknek, akik kulcsszerepet játszottak abban, hogy ma már igazi élmény legyen autót vezetni. A 20. század és az autóipar hajnala óta számos női feltaláló és autóversenyző bizonyítja be, hogy nekik is helyük van ebben a világban. Például tudtad, hogy az ablaktörlőt, és az autók központi fűtését is nők alkották meg? Következzenek most azok a hölgyek, akik bebizonyították, hogy az autók iránti lelkesedés, az autóversenyzés és az autóipari szakmák nemtől függetlenek.

1. Wilhelmine Erhardt

Wilhelmine Erhardt nők az autóiparban

Németország első női autóvezetője volt. Az 1899-ben a négy, újonnan bemutatott motor hajtotta Wartburg közül Wilhelmine vezette az egyiket. A korabeli elbeszélések szerint a nő élvezte, ahogy a tömeg figyelme rá irányult és hitetlenkedve nézték, ahogyan egy nő vezeti az újdonságnak számító autót. Wilhelmine-t végül úgy elkapta a gépszíj, hogy hamarosan az első női autóversenyzők egyike lett. A német hölgy motorsport történelmet írt, amikor 1901. augusztus 3-án részt vett az Eisenach – Meiningen – Eisenach állomásokból álló hosszútávú autós versenyen, ami veszélyes hegyvonulatokon vitt keresztül. Annak ellenére, hogy Wilhelmine autója jóval elmaradt az esélyes versenyzőkétől, a hölgyet végül így is csak egy hajszál választotta el a dobogós helyezéstől.

2. Clärenore Stinnes

Clärenore Stinnes

1929-ben, 26 évesen az első volt, aki körbeautózta a földet. Az akkor már sikeres autóversenyző Clärenore Stinnes és társa, a svéd operatőr, későbbi férje, Carl-Axel Söderström, 1927. május 25-én Frankfurtból indultak útnak egy Adler Standard 6-os modellel. A Balkánon át a Kaukázuson keresztül Szibériába, majd a Góbi sivatagon keresztül Kínába autóztak. A páros Japánba is eljutott, majd onnan hajóval Dél-Amerika felé indultak, majd Mexikón keresztül Amerikába és Kanadába is eljutottak, Washingtonban az akkori amerikai elnökkel, Herbert Hooverrel is találkoztak. Végül hajóval tértek vissza Európába, ahol Franciaországból vágtak neki útjuk utolsó szakaszának. 1929 június 24-én, 47 ezer megtett kilométer után érkeztek meg Berlinbe.

3. Mary Anderson

mary anderson női feltaláló ablaktörlő
A női feltalálók a legtöbbször nem profitáltak találmányaikból, így volt ezzel Mary Anderson is

Látva a New York-i autósok folyamatos küzdelmét az esővel, a feltaláló tudta, hogy segíthetne a helyzeten egy automatizált ablaktörlő rendszer. Anderson nem tétovázott, megalkotta a készüléket, ami 1903. november 10-én megkapta a szabadalmat az Egyesült Államok Szabadalmi Hivatalától. A hivatalos leírás alapján a készülék képes volt az „eső és hó eltávolítására az autómobil vezetője előtti ablakfelületről.” A szabadalom megszerzése után Mary megpróbálta eladni azt egy kanadai autógyártónak, ám elutasították, mondván, hogy ennek soha senki nem venné hasznát. Bár 1913-ra az ablaktörlők az autók alapfelszereltségét képezték, Mary Anderson egy centet sem profitált találmányából, ettől függetlenül szabadalma mérföldkőnek számít az autózás történetében.

A követező oldalon további női feltalálók várnak, akiknek sokat köszönhetett az autóipar.

1
2
3
4
5