A MINI Countryman-re mindig kicsit furcsán tekintettem. Sokáig voltam úgy vele, ha MINI, akkor az legyen méretében is mini. Valahogy olyan visszásnak éreztem, hogy egy nagyobb autót is piacra dobott a gyártó. Persze a piaci igények változnak, a márkák egyre szélesebb réteget kiszolgálnak, így a MINI csak lépést tart a világgal. És te jó ég, hogy milyen jót alkottak a MINI-nél a tervezők ezzel a MINI Countryman SE All4-ral! Nem nagyon lehet belekötni. Annyi mindent ad, hogy amit esetleg el is vesz, azt észre se veszed. Rengeteg hasznos, cuki, jópofa funkciót kapott a megkapó dizájn mellé, így teljesen megvesz bárkit kilóra.

Mini vagy nem mini?

A MINI-k az elmúlt közel 70 évben természetesen rengeteget változtak, de a márka jellegzetes vonásairól bárki felismeri a legújabb modelleket is. Ahogy írtam a bevezetőben is, egy kedves kisautóra asszociál mindenki a MINI hallatán, a MINI Countryman azonban szépen felnőtt a családi autókhoz. Hossza ugyan alig több mint 4,4 méter, mégis ezzel a mérettel azért már bőven nem kisautó kategória. A szögletes kocka formának köszönhetően pedig nem csak tágasnak tűnik, valóban van benne hely. És a dizájn elképesztő lett! Szeretem azokat a gyártókat, akik rengeteg energiát, tervezést és kreativitást tesznek abba, hogy valami olyat alkossanak, ami valóban egyedi. Ennek a MINI-nek pedig nincs olyan pontja, ami nem az.

Olyat alkotott a MINI, amit eddig keveseknek sikerült

A MINI Countryman SE ALL4 már nem egy autó, ez egy autóipari művészeti alkotás kívül és belül. Minden pontján látszik az átgondolt tervezés, a színei és a kéttónusú fényezés gyönyörű, tényleg hibátlan, a prémium minőség minden milliméterén visszaköszön. A nagy, széles tetőablak eszméletlenül jól áll neki. Azon túl, hogy menő, a benti térérzetet is kellemesen megdobja. Amiről mindenki beszél az a lámpa dizájn. A legtöbb gyártó abszolút nem lát ebben fantáziát úgy tűnik. A MINI-nél viszont itt is meglátszik, hogy valóban kreatív csapat áll a tervezés mögött. Elől és hátul is személyre szabhatod a led világítást. Hátul az egyik opció például, hogy úgy világít a két lámpában a 3-3 led, mint a brit zászló 1-1 fele. Amikor bezárod az autót, ezek a ledek fokozatosan alszanak el. Persze sokan mondják az ilyen apróságokra, hogy feleslegesek, de annyira szerethetővé tesznek ezek a megoldások egy-egy autót, hogy érdemes lenne a gyártóknak – hasonlóan a MINI-hez – sokkal több energiát fektetni az ilyen „jópofa” elemekre. Van továbbá kulcs nélküli nyitásunk, kihajtható vonóhorgunk és láblendítéssel nyitható csomagtartónk, amit gombnyomással zárhatunk.

Újra lesz egy gyerekszobád

A beltérről sem mondhatunk mást, mint hogy minden részletében visszaköszön a kreativitás és az átgondolt tervezés. Sőt, hogy még fokozzuk a dicséretet, a belső bőrmentes és tele van újrahasznosított anyagokkal.  És annyira jó, hogy a MINI-nél nem féltek elrugaszkodni a sémáktól. Olyan egyedi megoldásokat kapunk, mint a függőleges ajtókilincs vagy a „pontozott” szövetborítás a műszerfalon, melyen sötétben apró ledek világítanak át, ami elképesztően hangulatossá teszi a belteret. A kormányon a harmadik küllőt szövettel oldották meg. Igazából ez is egy újabb gyöngyszem a sok apróságból, amivel nem lehet betelni.

A tesztmodellhez a Favoured felszereltségben narancsárgás beütésű barna és kék kombinációjú belső dizájn tartozott. Ez is annyira tükrözi a kifinomult, ízléses kialakítást. Ezek a színek ugyanis közel komplementer színpárok, aminek köszönhetően még jobban kiemelik egymást.

A MINI Countryman SE ALL4 a gondolataidat is kitalálja

A műszerfal és az egész autó központi eleme a kör alakú OLED kijelző, amilyet szintén csak a MINI-kben láthatunk. Alatta manuálisan találjuk billenőkapcsolóval a váltót és itt helyeztek el egy experience kapcsolót is, amivel nem csak vezetési módot állíthatunk, az ennyi különleges megoldás mellett nem lenne MINI-hez méltó. A módokkal ugyanis az autó egész belső megjelenését átprogramozhatjuk, mindezt jópofa hanghatások kíséretében. A hangokkal egyébként még tovább lehet játszani, a Gokart módban például tényleg a pályán érezhetjük magunkat a beállított vizuális effekteknek köszönhetően. A légbeömlők ultra dizájnosak és funkcióban is ott vannak, gyorsan hűtik a teret. A MINI appnak köszönhetően már előre, mobilról indítva is akár. Tárolórekeszeket is kapunk és természetesen vezetéknélküli töltő rekeszt is.

 

Az ülésbeállítást az autó megjegyzi, kiszálláskor a biztonsági öv kikapcsolásakor automatikusan hátracsúszik, hogy kényelmesen kiszálljunk, beszállás után az öv bekapcsolásával pedig visszaáll a beállított pozícióba. Mi tud még? Masszírozni, természetesen azt is különféle beállításokkal. Elképesztő ez a kocsi komolyan! Szinte nem létezik benne olyan pont, amit ne tudnánk személyre szabni. Annyi egyedi és szórakoztató funkciót állíthatunk be a saját ízlésünk szerint, hogy az egész egy guruló gyerekszobává változik.

Családi autóként sem csalódunk benne

Hátul a tér meglepően tágas, két gyerekülés bőven elfér, de két nagyobb gyerek vagy felnőtt is kényelmesen utazik. A csomagtér alapjáraton 460 liter, amit 1450 literre bővíthetünk a hátsó sor lehajtásával. A csomagtartónál garantáltan gondoltak ránk, nőkre is, a tárolókból, akasztókból nincs hiány. A hátsó üléssort lehajtva pedig tényleg eszméletlen teret kapunk az autó méretéhez viszonyítva. Bátran elmehetünk a kék-sárga SVÉD áruházba vásárolni, ha a lakást is hozzá dizájnolnánk az autóhoz. Plusz pont jár azért, hogy a töltőkábelnek kialakított tárolója van a csomagtálca alatt, így nem foglal helyet.

Egyedi autóhoz egyedi képernyő jár

A 240 milliméter átmérőjű OLED képernyőnek muszáj egy teljes bekezdést szentelni. A kijelző, ahogy korábban említettük egyedülálló a piacon. Egyetlen furcsasága, hogy az Android Autó és az Apple Carplay is négyzetes elrendezésben tud csak tükrözni, de én például csak kipróbáltam ezt a lehetőséget. Abszolút nem hiányzik, a saját operációs rendszer, a beépített navigáció és a többi funkció annyira felhasználóbarát. Így bőven elég volt, hogy csak a hívásokat és a médiát (Spotify-t) kezelte a telefonnal egyben.

Imádtam benne, hogy az autót mindenféle szögből megnézheted például, rá is tudunk nagyítani. A képernyőn is indexel, ha indexelünk, fordul a kerék, ha kanyarodunk és mindezt a saját autónk képében kapjuk. Egyébként a rendszerbe annyi mindent beleraktak, hogy szerintem nincs ember a Földön, aki mindent ki fog próbálni és ennyi adatot átnéz valaha is. Viszont garantáltan megtalálja, ami érdekli és bármit személyre tud szabni, állítani itt is.

Ha odalépsz neki, beletol az ülésbe rendesen

Ennél az autónál már nincs különösebb értelme arról írni, milyen vezetéstámogató asszisztensek vannak benne és azok mennyire jól működnek. Nincs olyan szerintem, ami nincs benne. A működésben pedig nincs hiba. Az érzékenységeket állíthatjuk, a kötelező táblafelismerőt és hozzá a pittyegést szintén könnyen deaktiválhatjuk. A 360 fokos kamera azt is megmutatja, amiről azt se tudjuk, hogy nézni kéne, mindezt tűélesen. Beparkol bárhova önvezető módban és ki is jön onnan, ha ezt kéred tőle.

Jól veszi a hazai utakat, stabil a kanyarban nagyobb sebességnél is, futóműve lágy.  Azonnali nyomatékkal reagál a kigyorsításokra, ezt leginkább a Gokart módban (ami a sport módnak felel meg) lehet kiélvezni. Nulláról százra 5,6 mp alatt gyorsul, a 2 tonnás autót egy nettó 64,6 kWh-ás akksi hajtja. A tesztelt elektromos változat 313 lóerős, 500 Nm nyomatékkal. Van egy kisebb változat is elektromos hajtással, az akkumulátor mérete abban is 64,6 kWh. A motor kifejezetten jól húz és élmény az autót vezetni, hát még ha az experience gombbal kiválasztjuk a hozzánk leginkább illő módot, amit egyedi hang és fényhatások, zenei beállítások tesznek még teljesebbé. Összkerékmeghajtású, ami a fogyasztást városban kicsit megdobja.

Mennyiért lehet a miénk?

Hivatalosan 400 km-et bír, eco és core módban használva ez az érték reális. A rekuperációt állíthatjuk, a képernyőn a „D” betűre nyomva, összesen 4 módból választhatjuk ki a motorfék erősségét. Tölteni AC-vel és DC-vel is tudjuk. AC- vel alapjáraton 11kw-tal, de kérhetjük hozzá opcionálisan ennek a dupláját is. DC-n 100 kw-vel tudjuk tölteni, ezzel fél óra alatt 10%-ról 80%-ra tolhatjuk fel az akksit.

Az elektromos Mini Countryman SE ALL4 ára 19 millióról indul. A tesztmodell több mint 25 millió forintba kerül. Ennyiért viszont egy olyan autót vihetünk haza, amilyenhez hasonlót jelenleg egészen biztos, hogy nem találunk a piacon!

Ezt se hagyd ki:

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •