E-autós sajátosságok
Az EQA 250 vezetőülésében háromféle „erősséggel” lehet az akksit tölteni a kinetikus energia révén, vagyis akkor, amikor levesszük a lábunkat a menetpedálról és hagyjuk, hogy „vitorlázzon” az autó. Ennek mértékét egy bajuszkapcsoló segítségével választhatjuk ki. A D mínusz-mínusz opciónál a rekuperáció mértéke 90%-os (tehát ennyivel tölti abban a pillanatban az akksit) és ennél az erősségnél a fék használata nélkül gyakorlatilag állóra lehet lassítani az autót. Ez is érdekelhet: Mercedes-Benz EQB: Magyarország első elektromos autója, ami a nagycsaládosok kedvence lesz
A D mínusz esetén a rekuperáció 50-60 százalékos, a sima D-nél pedig alig 25 százalékkal tölthetők az energiatároló egységek a szabadon gurulás során. Ez a gyakorlatban 2-3 plusz kilométert jelent a hatótávban, vagyis aki ennél erősebb „öntöltésre” vágyik, az inkább a D mínusz vagy D mínusz-mínusz fokozatban használja a rekuperációt. Tapasztalataim szerint városban a D mínusz is bőven elegendő, mert ha kicsit sűrűbb a forgalom, akkor ebben a fokozatban meglehetősen ritkán kell használni az üzemi féket. TIPP: Elektromos autózás a hidegben – miért kevesebb a téli hatótávolság?
Bármelyik fokozatot is használja az ember, a multimédia rendszer képernyőjén pontos visszajelzést kaphat az autó energiafelhasználásáról. A tesztút során a jármű 22 kWh/100 km-res energiafogyasztási értéket mutatott és az autó saját rendszere szerint az elhasznált energia 91%-át kizárólag a haladásra/közlekedésre fordította. A képernyő egyébként ultra éles képet mutat, ami nagyon nagy plusz pont, mert valljuk be, vannak ezen a téren hiányosságok még az autógyártóknál.
Tényleg tudja, amit ígér
A Mercedes EQA 250-t egyáltalán nem unalmas vezetni. Még akkor sem, ha kijelenthetjük, hogy nagyon jól sikerült a finomhangolása és szinte suhan az utakon. A lengéscsillapítása ötöst érdemel, nem túl feszes és nem is túl sportos. Menet közben a karosszéria szinte egyáltalán nem veszi fel az út egyenetlenségeit. A kiváló hangszigetelésnek köszönhetően a külső zajok csak minimálisan szűrődnek be. Ha pedig valaki inkább a villamos hangját preferálja, akkor sem fog csalódni, hiszen a 160 kW-os (217 lóerő), 375 Nm nyomatékú villanymotor egészen barátságos hangfrekvencián dolgozik, ami nagyon hasonló a villamosok hangjához. Természetesen a nagyobb kigyorsításoknál felerősödik, de ez így van rendjén, hiszen az EQA 250 méretéhez és tömegéhez képest egészen fürge. Lényegében pár másodperc alatt el lehet vele érni a városi tempót és autópályán sem fogy el a szusz belőle. Nem egy versenyautó, de amire tervezték, arra tökéletesen megfelel, sőt még kicsit túl is mutat rajta. A többféleképpen állítható és tényleg kényelmes vezetőülés pedig nagyban növeli a komfortérzetet. Témába vág: Idegesítenek az elektromos autósok? Eláruljuk, miért vezetnek másképp
21. századi okos megoldások
A veszélyes közelségbe kerülő tárgyakról a parkolóradar értesíti a sofőrt hangos pityegéssel, illetve vizuális figyelmeztetéssel. Mivel az érzékelők a karosszéria aljára kerültek, ezért akár egy fűszálra is hajlamos bejelezni. Mindezek mellett természetesen a vezetésbiztonsági asszisztensek végeláthatatlan sora áll rendelkezésre. Az aktív kormányzási asszisztens segít visszatérni a sávba. Az esőszenzoros ablaktörlő akkor is működésbe lép, ha magunktól nem kapcsoljuk be, mikor elered az eső. A táblafelismerő rendszernek köszönhetően pedig nem kell fejben tartani a táblákat, ami kifejezetten városi forgalomban jön jól.
Kiemelt szempont a biztonság: az EQA 250 a biztonsági övek bekapcsolását jelző szenzorokkal van ellátva elől-hátul. A kötelező első két légzsák mellett elől térdlégzsákok, hátul pedig oldallégzsákok védik az utasokat.
Ez a legolcsóbb e-Merci
A legolcsóbb jelző persze csak a márka e-autó kínálatára vonatkozik. A Mercedes EQA 250 alapára bruttó 19 373 000 forintról indul a Mercedes-Benz konfigurátora szerint. Ezért cserébe az ember egy már-már luxuskategóriás, terepre is kivihető villany SUV-ot kap, 66 kWh összkapacitású lítiumion akksival és nagy, 425 km-es hatótávval. A tesztautó nem az alapmodell volt, így számos extrát élvezhettünk vezetés közben és dizájnban is. Ez az árában is megmutatkozik: több mint 25 millió forintért vihető haza. És ez még nem a csúcsváltozat!
Töltése tapasztalataink szerint hat óra alatt abszolválható és az MVM Mobiliti töltőoszlopnál mindez bruttó 7162 forintba kerül. Ez egy hasonló kategóriás dízel, vagy benzinüzemű SUV-nál jobb esetben csak fél tankra lenne elegendő, vagy még arra sem. Az EQA 250 tehát egy kedvező fogyasztású, gazdaságosan fenntartható villany SUV. Praktikus, könnyen manőverezhető, jól parkolható, kompakt méretű autó, amit stresszmentes, kényelmes tempójú vezetésre terveztek. Megjelenése és karaktere alapján a pasik is szeretni fogják. TIPP: Szeretjük az elektromos autókat, de a hatótávpara még mindig ellenségünk
Nézd meg a többi Mercedes tesztünket is:
- Mercedes-Benz GLB: teszteltük az új nagycsaládos prémium modellt
- Kipróbáltuk a Mercedes első tisztán elektromos SUV-ját, az EQC 400-at
- Mercedes CLA 250e Shooting Brake: Az áramvonalas prémiumcirkáló
-
Wellness négy keréken – illatok és hangulatfények a Mercedes-Benz CLS 450-ben