Mazda MX 5 RF Takumi teszt Szebeni Katalin

A Mazda MX-5 RF tesztje tele volt meglepetésekkel. Spoiler! Szerelem lett belőle.
Azt mindenki tudja az MX-5-ről, melyből idén különleges jubileumi kiadás is készült, hogy megszállottan lehet szeretni, komoly rajongótábora van, összetartó klubélet zajlik a tulajdonosok közt, így kíváncsian vártam, vajon milyen érzés lesz vele az utakon cikázni. Az első meglepetés akkor ért, amikor átvettem az autót a telephelyen. A Takumi felszereltségű, nyitható tetejű roadster-legenda ott várt az udvaron és már ránézésre is különleges volt. Az MX-5 RF tesztautó gyöngyház fehér „Snowflake” színe (96 900 Ft felárért) magára vonta a figyelmet, kidomborította vagányságát és kecsességét. Az MX-5-ök általában piros sportkocsikként élnek a köztudatban, de ez szemtelenül fehér volt, ami nagyon jól állt neki.

A Takumi felszereltséghez 17″-os BBS könnyűfém felnik járnak

Amikor megjön az a bizonyos roadster-érzés

Emellett az arányaihoz is hozzá kellett szoknom. Ez az autó ugyanis kicsi.
3,9 méteres hosszánál már csak a magassága, akarom mondani „alacsonysága” volt meglepőbb. A 12,5 cm-es hasmagasságú (a kocsi teljes magassága mindössze 123 cm) roadsterben ugyanis olyan mélyen ülünk, hogy az útra kiérve csak arra tudtam figyelni, hogy a többi autónak az ajtókilincsével voltam egy vonalban, legalábbis a SUV-ok esetében. Ilyen alacsony szögből ritkán látja az ember a forgalmat, hozzá kellett szokni az új perspektívához. Hazafelé, a dugóban araszolva, figyelve a 184 lóerős motor és a kézi váltó játékát, további kérdések merültek fel bennem, legfőképpen az, vajon mit tud ez a nyers sportautó, amiért évtizedes rajongás övezi és ennyire lehet szeretni?

Egy legenda nyomában

A Mazda Miaták története 1989-ben kezdődött, amikor megjelent az NA-nak keresztelt első generáció, elindítva ezzel az MX-5-öt azóta is töretlen sikersztorija felé. Jelenleg a negyedik generáció, az ND tartja a frontot, továbbra is birtokolva a „világ legnépszerűbb roadstere” titulust. Ez már képviseli a Mazda új formanyelvét is, a KODO-t, amely a mozgás lelkét jeleníti meg a dizájnelemekben.

Mazda MX-5 RF Takumi 2020 teszt
Jól áll neki a fehér

A 2015-ben megjelent, új Mazda MX-5 generáció kétféle motorverzióval, a 1,5 és a 2,0 literes benzines Skyactiv motorral debütált, illetve megjelent a puha tetős verzió mellett a nyitható kemény tetős RF modell is. A 2020-as frissítés hozott néhány extra lóerőt és újdonságot a Miaták életébe, így születhetett meg jelenlegi tesztalanyunk is, a G184 jelzésű MX-5 RF.

Mazda MX-5 RF: Egység ló és lovasa közt

Másnap megadtuk az autónak, amit kért, hisz mégiscsak egy klasszikus élményautó volt a kezünkben. Elvittük sétálni. Kijutva a városi forgalomból, elérve a kanyargós erdei szerpentineket, az autó egyszer csak életre kelt. Bingó! Hát itt az a bizonyos MX-5 életérzés!

A tető gombnyomásra eltűnik. Jöhet a kabrió-életérzés!

A hibridek és villanyautók korában egy 2,0 literes, 184 lóerős, benzines szívómotort hajtani igazi őrület. Utolsó mohikán a műfajban, aki még a szigorú CO2 szabályzások ellenére is életben van, sőt, virul! Az autóvezetés minden öröme az ölembe hullott! Egyre bátrabban hajtottuk egymást, élvezet volt minden perc és minden kanyar! A pillekönnyű (mindössze 1045 kilós), hátsókerék-hajtású Mazda MX-5 úgy van megalkotva, hogy minden rezdülését érezhessük, szinte eggyé válhassunk az autóval. Ez a Jinba Ittai, azaz az egység ló és lovasa között, aminek szellemiségében a Mazda Miata készült. A kézi váltó útja rendkívül rövid és pontos, a Skyactiv-G motor ércesen zúgva reagál, hidegrázósan jó! A fordulatszám pedig csak pörög (egészen 7000-ig) – a sportos vezetés híveinek maga a mennyország ez az autó!

A nyitható tetőről és a gazdag felszereltségről a következő oldalon olvashatsz!

1
2