Várhatóan csak négy-öt légitársasági csoport maradhat életben Európában a válság hatására. A Wizz Air vezérigazgatója szerint a gyors talpra állásban és a veszteségek mérséklésében fontos szerep jut a számos légitársaság számára jól irányzott állami és európai uniós támogatásoknak.
2-3 hagyományos és 2 fapados marad csak életben?
Váradi József a jelenlegi piaci helyzettel kapcsolatban azt mondta, hogy a korábban állami pénzből és tőkeinjekciókból fenntartott légitársaságok el fognak bukni. Kérdés, hogy a koronavírus kapcsán indított mentőcsomagok meddig tolhatják ezt ki. Európában két-három hagyományos és két fapados légitársaság marad majd, ezek egyike Váradi szerint a Wizz Air lesz. Ezt azzal indokolta, hogy a cégnek most is akkora mértékű, 1,3 milliárd eurós készpénzállománya van, amellyel akkor is hosszú ideig üzemképes maradna, ha minden járatot le kellene állítania. A piac élénkítésében, a gyors talpra állásban és a veszteségek mérséklésében fontos szerep jut a jól irányzott állami és európai uniós támogatásoknak, amelyeket a Wizz Air is folyamatosan nyomon követ.
Mi lesz veled Wizz Air?
Váradi József beszélt arról is, hogy most 50-50 százalék a hagyományos és fapados forgalom aránya Európában, de csak idő kérdése, mikor lesz domináns a diszkontok jelenléte. A nemzeti légitársaságoknak mára csak az interkontinentális járatokon van haszna. Azt egyelőre kizárta, hogy a Wizz Air belépne a hosszú távú diszkont piacra. A nyolc órás utakat is megtenni képes Airbus A321XLR-eket azért vették, hogy földrajzilag ki tudják terjeszteni üzemelési területüket. Ezért jött létre az Abu Dhabi-i leányvállalat is, amellyel eddig elérhetetlen piacokhoz tudnak hozzáférni. A bővülést hasonló logika mentén követi majd a légitársaság: a Wizz Air a közép-kelet-európai központból kiindulva szeretne földrajzilag terjeszkedni. Azt ugyanakkor egyelőre nem tervezi a társaság, hogy Kínában vagy az Egyesült Államokban is megjelenjen egy leányvállalattal.