Autót a népnek! – akár az 1900-as évek elejének jelmondata is lehetne. Már ekkor igény mutatkozott arra, hogy az autózás ne csak luxusnak számítson. Tudtad, hogy a híres Bogár tervére egy magyar is pályázott? És hogy az Opelt egy nő vitte sikerre? Mutatjuk, mi mindent adott az autóstörténelemnek a két német autómárka.
Opel, a sorozatgyártott népautók német királya
1899-ben készült el az első Opel autó, egy év múlva már bemutatkoztak az autósportban, 1901-ben pedig meg is nyerték első versenyüket. Azt, hogy az Opel autókat kezdett gyártani nem másnak, mint egy erős, bátor, profi üzleti érzékkel rendelkező nőnek, Sophie Marie Opelnek köszönhetjük. Fiaival közösen vágott bele az autógyártásba, és egészen haláláig irányította a vállalatot. Sorra nyerték a korabeli autóversenyeket, 1907-ben udvari beszállítónak is őket választottak.
A német autómárka 1909-ben bemutatta az első, széles körben elérhető kocsiját, a Doktorwagent. Nevét onnan kapta, hogy eredetileg az orvosoknak szánták, megfizethető ára miatt azonban nem csak a dokik kapkodtak érte. Ezt követte a Puppchen, amiért szintén odavolt a nép. 1912-re már tízezer autót tudhatott maga mögött a gyár, 1914-re Németország legnagyobb autógyártójává vált.
Első versenypálya, első gyártósor, első német népautó
1919-ben saját versenypályát építettek, ami az első állandó autóversenyzésre és tesztelésre használt pálya volt Németországban. 1924-ben már gyártósoron készültek az Opelek. Igazi első népautójukat 1931-ben építették meg, négy év alatt több mint 100 000 példány készült belőle. A második világháború idején betiltották a személyautók gyártását, így katonai felszerelések, pilótaülések, repülőfutóművek és üzemanyagtartályok előállítására álltak át.
Ahogy a legtöbb német autómárka, az Opel sem úszta meg sértetlenül a II. világháborút. Rüsselheimi üzemük fele és a brandenburgi gyár szinte teljes egésze megsemmisült. A Kadett gyártósorait a Szovjetunióba szállították. A háború utáni első Opel egy 1,5 tonnás teherautó, egy Blitz volt. A személyautók gyártása az Olympia modellel kezdődött újra. 1964-ben három új luxusautóval – Kapitän, Admiral, Diplomat – is előrukkolt a márka.
Egymást érték a milliós jubileumok
1966-ban elkészült egymilliomodik Kadett, alig 5 évvel később pedig legördült a 10 milliomodik Opel modell is a gyártósorról. Folyamatosan jöttek ki az újabb és újabb kocsik, a versenyeken is sikert sikerre halmoztak az Opelek. Az első Corsát 1982-ben mutatták be.
1981-től elsőként környezetbarát vízbázisú festéket kezdtek használni. 1990-től már a műanyag-újrahasznosítást is alkalmazták a gyártásban. Az Opel idén ünnepli 120 éves fennállását, mára több mint 70 millió járművet gyártottak a világon. Legnagyobb üzeme ma is a rüsselsheimi.
Megy, mint a villám
Eleinte csak az Opel felirat került fel az autókra, a ma is használt körbezárt villám először 1960-ban tűnt fel. Mindez egy Zeppelin léghajónak indult, majd folyamatosan vékonyítottak rajta, míg az évek során villámmá változott. 2008-tól az Opel felirat már a kört díszíti a logóban.
Volkswagen, a szó szerinti népautó
A Volkswagen vállalatot 1937-ben alapították, első üzemét a mai Wolfsburg területén építették fel. Az autógyár története viszont egészen 1904-ig nyúlik vissza. A cél nem más volt, mint az addig luxusnak számító autózást széles körben elérhetővé tenni. Végül Adolf Hitler utasítására 1933-ban kezdődhetett csak meg a német polgárok számára a minőségi, de praktikus és olcsó autók, azaz Volkswagenek (szó szerint népautó) gyártása.
Az első VW népautó a legendás Bogár volt, amit Ferdinand Porschének köszönhetünk. Azt viszont jóval kevesebben tudják, hogy az első népautónak szánt kocsi tervét egy 18 éves magyar származású mérnökhallgató, Barényi Béla már 1925-ben elkészítette, Hitler végül Porsche tervét hagyta jóvá. Barényi sokat bírálta a gyártásra vitt Bogarat, mivel kormányszerkezetét életveszélyesnek tartotta ütközéskor.
1970-re több millió Bogár járta az utakat
A világháború a VW-t sem hagyta érintetlenül, a háborús időkben hadianyag gyártásra állt át a vállalat. A valódi „Bogár sorozatgyártás” a háborúk után indult meg brit irányítás alatt, de a 40’-es évek végén újra német kézbe került a cég. 1946-ban havi 1000 autó gurult ki a gyárból. A 70’-es évekre már több mint 15 millió Bogár járta az utakat. Ezzel a németek felülmúlták a Ford eladásait is.
A szintén legendás Golf 1974-ben jelent meg a német autómárka kínálatában. Történelmi jelentőségét annak köszönheti, hogy az egyik első orrmotoros és elsőkerék meghajtású modell lett a piacon. Az autógyártásban végül ez a kivitel terjedt el, így hát a mai autókat is gyakorlatilag a németeknek köszönhetjük. 1992-ben a harmadik generációs Golf az Európai Év Autója címet nyerte el. A Polo és Passat megjelenése szintén frissítését hozott a modellkínálatba, a nők kedvence pedig kétség kívül a Bogár utódjának szánt Beetle lett.
Nincs olyan kategória, amiben ne lenne érdekelt a VW
Busz üzletágát az 50-es években indította el a vállalat, 1964-ben pedig felvásárolta az Autó Uniont. 2018-ra a VW a világ egyik legnagyobb autógyártójává vált, jelenleg 13 márka tartozik a konszernhez. Mára szinte nincs olyan járműkategória, amiben ne lenne legalább egy VW modell.
A cégcsoport történetének egyik legnagyobb krízise a közelmúltbeli 2015-ös dízelbotrány, amelynek hatására a VW még a híres „Das Auto”, „Az Autó” szlogenjétől is megvált. Logója egyszerű, letisztult W betű, amely az idők folyamán ugyan kicsit változott, de az alapkoncepció megmaradt.